Cu multa placere!
oanacon scrie:Ma intereseaza parerea absolventilor de invatamant Waldorf despre rigurozitatea cu care se preda matematica.
Dupa cum am spus mai sus, eu am fost elev Waldorf. Sper sa va pot raspunde in mod informat si la aspectele care tin de legislatie:
oanacon scrie:Este invatamantul Waldorf indreptat mai mult spre partea umana?
In mod normal nu - nici macar nu poate fi incadrat intr-una din categoriile obisnuite, datorita abordarilor interdisciplinare. In Romania insa, pentru ca legislatia necesita includerea intr-un profil (in functie de care se stabileste nr. de ore pentru fiecare disciplina), clasele liceale sunt considerate clase de filologie. Asta la liceu, mai inainte insa n-as face nicio caracterizare de acest fel.
oanacon scrie:Un copil atras de stiintele reale este pregatit la maxim?
Depinde ce intelegeti prin "la maxim". Nicio scoala Waldorf nu va pregati copiii "la maxim" in sensul uzual, mecanicist - adica transmitand multe cunostinte intr-un timp cat mai scurt - pentru ca pedagogia Waldorf vede adevarata valoare in acordarea timpului necesar, in insusirea cu intreaga fiinta a copilului ceea ce se preda. Asta inseamna ca in clasele mici in special, matematica e predata si prin membre - daca se poate spune asa -, prin tot ce inseamna simt pentru ritm, numar, forma geometrica. Exista diferite exercitii pentru asta, care copiilor le fac placere si care compenseaza unilateralitatea intelectuala cu care se face matematica de obicei.
oanacon scrie:Sunt, recunosc, un pic ingrijorata, deoarece matematica presupune, pe langa intuitie, imagine in spatiu, etc, si demonstratie extrem de riguroasa pas cu pas.
Acuma nu stiu asta sigur, dar cred ca ideea in educatia Waldorf e de a introduce demonstratiile riguroase, algoritmice, abia la aproprierea pubertatii. Exista motive precise pentru asta. Oricum, pana atunci matematica are o puternica latura intuitiva - chiar as putea sa v-arat niste figuri geometrice extraodinare prin care se demonstreaza mai intai teorema lui Pitagora, de stai si te-ntrebi: "Oare de ce n-or fi astea in toate manualele? De ce se trece direct la niste demonstratii abstracte greu de inteles pentru copii, fara sa se treaca la inceput prin asa ceva?" Deci eu unul nu cred ca va puteti astepta sa se predea matematica riguros inca din clasele mici. Numai ca nu vad in asta un lucru rau; dimpotriva, cred ca asa cere dezvoltarea copilului.
oanacon scrie:Legat de lacunele de care s-a amintit mai sus, probabil ca acest invatamant, mai deschis, accepta si copii cu usoare intarzieri in dezvoltarea mentala.
Asa e, desi asta se-ntampla in Romania mai mult. In Germania de exemplu exista clase paralele speciale pentru acesti copii. In esenta nu mi se pare deloc un lucru rau, numai ca am auzit sa se-ntample si ca unii profesori prea permisivi, care-n general nu stiau asa multe despre Waldorf, sa accepte si copii pe care n-ar fi fost cazul sa-i ia. Totusi asta e ceva mai rar...
In fine, dupa parerea mea scoala Waldorf n-are cum sa dauneze dezvoltarii unei gandiri matematice, atata doar ca incepe cu alte metode decat invatamantul traditional. Dar daca mai tarziu profesorul e consecvent cu pedagogia Waldorf o sa treaca prin aceleasi notiuni ca si in celelalte clase. Liceul, e drept, se axeaza mai mult pe filologie, dar asta doar ca sa satisfaca niste cerinte ale ministerului. Mai adaug ca eu personal am fost incepand cu liceul in invatamantul traditional, la clasa de mate-info, si n-am avut niciun fel de probleme la matematica, plus c-am avut si la capacitate si la bac peste 9 - pe mine nu prea ma intereseaza notele, dar o spun in caz ca doriti sa stiti...
Eu cred ca ar trebui s-aveti incredere si sa va lasati copiii sa mearga la scoala Waldorf. Au numai de castigat.