Pagina 1 din 1

EU – MAGIC – Effective Use of Modern Technology and Games

MesajScris: 03 Aug 2012, 22:03
de miham
În perioada 3 - 9 iulie 2012 la Istanbul, în Turcia, s-a desfăşurat cursul de formare profesională cu tema “EU-MAGIC – Effective Use of Modern Technology And Games in Classrooms (a padagogical course for all teachers), finanţat prin Programul de învăţare pe tot parcursul vieţii, Componenta Comenius - Mobilităţi individuale. Beneficiara unui astfel de program a fost şi d-na prof. înv. primar Mikloş Mihaela, cadru didactic la Şcoala Gimnazială Nr. 7 – Col. Economic “Hermes” Petroşani.
Cursul a fost organizat de Charles University din Praga, Faculty of Education, formatori fiind profesoara universitară doctor Jarmila Novotna (directorul cursului) care îşi desfăşoară activitatea în cadrul Catedrei de matematică şi didactică matematică a Facultăţii de pedagogie de la Universitatea Charles din Praga, profesor doctor Tuncay Saritaş, de la Universitatea din Balikeşir, Turcia, şi Hatice Çanak Özseven, profesoară de limba engleză la Universitatea Selçuk, Konya, Turcia, organizatorul cursului fiind profesorul de matematică Ersin Özseven de la Kirsehir Anatolian Teacher Training High School, în apropiere de regiunea Cappadocia din Turcia.
La curs au participat 67 de cadre didactice de diferite specialităţi din învăţământul preuniversitar, din 16 ţări europene, după cum urmează: Austria (1), Belgia (3), Cipru (1), Cehia (1), Finlanda (1), Grecia (4), Islanda (4), Irlanda (5), Letonia (1), Lituania (2), Polonia (1), Portugalia (5), România (20), Slovenia (1), Spania (16) şi Ungaria (1). Limba de desfăşurare a cursului a fost limba engleză, materialele electronice furnizate fiind, de asemenea, în limba engleză.
Programul de formare EU – MAGIC a avut o durată de 7 zile şi a implicat familiarizarea participanţilor cu softurile educaţionale ActivInspire, Google Sketch Up, precum şi cu platforma de învăţare (e-learning) Moodle (logare, discuţii pe forum, încărcarea pe platformă a materialelor de prezentare a şcolii de provenienţă a fiecărui cursant, etc). S-a insistat pe tema folosirii în activitatea didactică a jocurilor didactice, a tehnologiilor moderne, a soft-urilor educaţionale şi instrumentelor TIC, s-au prezentat experienţe, abordări didactice şi idei inovatoare în procesul de predare, s-au proiectat activităţi diferite, în funcţie de disciplina fiecărui participant, pentru îmbunătăţirea comunicării în sala de clasă, utilizând softurile educaţionale ActivInspire şi Google Sketch Up şi s-a exersat transferul metodologiei de învăţare la alte niveluri de învăţământ şi alte contexte, inclusiv în ceea ce priveşte auto–învăţarea.
Cursul a debutat printr-o activitate susţinută de d-na profesor doctor Jarmila Novotna, care a prezentat, prin intermediul unui material PowerPoint cu tema „Asking good questions and using games in the classroom”, importanţa pe care o are comunicarea eficientă în sala de clasă, prin modul de formulare al întrebărilor („good questions”) şi al utilizării jocului (cu accent pe comunicare şi terminologie), integrarea TIC în activitatea de predare-învăţare-evaluare.
În următoarele zile, d-l profesor doctor Tuncay Saritaş a prezentat avantajele utilizării în activitatea didactică a platfomei Moodle, a programului Google Sketch Up şi a tehnologiei Realitate augmentată - „Augumented Reality” (AR), tehnologie ce contopeşte virtualul cu realitatea, transformând un marker tipărit alb-negru într-o imagine tridimensională prin intermediul camerei web. Imaginea 3D poate fi mişcată, răsucită, întoarsă pe toate părţile, putându-se simula chiar şi bătaia vântului, pur şi simplu suflând în microfon.
Activităţile din ultimele două zile au fost susţinute de profesor Hatice Özseven, care a prezentat softul educaţional Active Inspire şi site-ul oficial al acestui program software, Promethean Planet.
Fiecare activitate a avut un aspect teoretic (prezentare video şi expunere), un aspect practic (exersare la computer, rezolvare de sarcini, simulări, atelier de lucru) şi un moment de dezbateri şi reflecţie în care s-a discutat utilitatea şi aplicabilitatea metodelor propuse.
În programul fiecărei zile a existat o resursă de timp dedicată prezentării şi promovării fiecărei ţări, moment deosebit de intens şi emoţionant pentru fiecare participant.
Programul zilnic a fost ideal organizat, combinând în mod echilibrat activităţile de formare cu cele de relaxare şi de cunoaştere a oraşului, participanţii beneficiind şi de un program cultural, constând în vizitarea celor mai importante obiective turistice ale Istanbulului: Insula Büyükada, Muzeul Hagia Sophia, Basilica Cistern, Moscheea Albastră, Palatul Topkapi, Bazarul de mirodenii, Marele Bazar, Moscheea Süleymaniye, Turul Bosforului. Aceste activităţi adiacente cursului au fost o ocazie unică de a descoperi frumuseţile unei culturi total diferită de a noastră, a modului de viaţă, a religiei musulmane, precum şi elemente ale culturilor ţărilor din care provin ceilalţi participanţi la curs.
La finalul stagiului, cursanţii au primit un Certificat de participare la cursul de formare şi un certificat de Mobilitate Europass.
„Pentru mine acest curs a fost foarte benefic, în sensul că m-a ajutat să-mi dezvolt abilităţile de utilizare a noţiunilor IT, să găsesc noi modalităţi de utilizare a tehnologiilor educaţionale în cadrul lecţiilor, pentru a face orele mai atractive şi a implica activ elevii în procesul de predare-învăţare-evaluare/autoevaluare, mi-a dezvoltat perspectivele în carieră, mi-a îmbunătăţit competenţele de utilizare a limbii engleze. De asemenea, cursul mi-a oferit posibilitatea de a-mi lărgi orizontul cultural, prin cunoaşterea şi descoperirea altor culturi, de a stabili relaţii interumane de prietenie şi colaborare cu colegi din alte ţări europene. Am avut şansa să împărtăşesc opinii cu alte cadre didactice din Europa, să schimbăm păreri, să învăţăm unii din experienţa altora. Am beneficiat de un stagiu de formare continuă, la standarde europene, datorită obţinerii unui grant Comenius de mobilitate individuală pentru formare continuă din partea Agenţiei Naţionale pentru Programe Comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale - sursele de finanţare fiind: Comenius-LLP şi FSE-POSDRU.” a declarat d-na Mikloş.