Pagina 1 din 1

Diseminare curs Pestalozzi

MesajScris: 02 Noi 2010, 00:22
de simonmario
Workshop european Pestalozzi


In urma aplicarii pe programul educational Pestalozzi am fost selectata de Consiliul Europei şi Ministerul Educaţiei din Polonia, sa particip, in perioada 10-16 octombrie 2010, la cea de-a cincea editie a workshopului european „Auschwitz and the Holocaust in the context of teaching remembrance in Europe” (Auschwitz-ul şi Holocaustul în contextul predării comemorării în Europa), desfasurat in Polonia.
Acest program – Pestalozzi, este oferit de Consiliul Europei ca un instrument util tuturor cadrelor didactice, pentru formarea lor continua, perfectionare, schimb de bune practici, dezvoltarea relatiilor cu alti parteneri de educatie din alte tari europene si nu in ultimul rand pentru promovarea standardelor europene.
Programul, pe care il puteti vizualiza pe pagina de internet, http://www.coe.int/t/dg4/education/pestalozzi/ , are trei mari arii de activitate: workshopuri europene organizate de statele membre ale Uniunii Europene, seminarii europene organizate de Academia Bad Wildbad şi module europene pentru formarea formatorilor.
Atelierele de lucru au ca scop promovarea culturii, traditiei, obiceiurilor, fiecarei tari unde se desfasoara, prezentand importanta valorilor general umane.
Grupul de lucru selectat a fost alcatuit din 20 de profesori din diferite ţări europene (Polonia, Germania, Spania, Georgia, Slovacia, Croatia, Grecia, Cipru). Din Romania am participat doua cadre didactice: domnisoara Mihaela-Cătălina Tărcăoanu, profesor de limba şi literatura română la Colegiul Naţional „Calistrat Hogaş” din Piatra Neamt si doamna Charlotte Barbu, profesor de istorie si director la Scoala gimnaziala nr. 22 „Dimitrie Cantemir” din Galati.
La deschiderea oficială care a avut loc la Institutul de Istorie al Universităţii Pedagogice din Cracovia au participat dr. Fabienne Regard, expert la Consiliul Europei, Stefania Wilkiel, reprezentantul Ministerului Educaţiei Naţionale din Polonia şi Krystyna Oleksy, directorul Centrului Internaţional pentru Educaţie despre Auschwitz şi Holocaust şi al Muzeului Auschwitz-Birkenau. Aici am audiat, in prima zi, doua teme interesante - Auschwitz-ul şi Holocaustul în contextul unei memorii europene; Ziua comemorării Holocaustului şi a prevenirii crimelor împotriva comunităţii; iar in a doua parte a zilei fiecare participant din cadrul grupului nostru de lucru si-a facut o scurta prezentare a tarii, orasului si a locului sau de munca si spre seara am vizitat piaţa centrală din Cracovia, castelul Wawel.
A doua zi am audiat doua conferinte Predarea Holocaustului în Polonia. Perspectivă istorică; Rolul siturilor de comemorare şi a muzeelor de istorie pentru educaţie împotriva Holocaustului şi pentru educaţie pentru drepturile omului în Uniunea Europeană iar dupa pranz, conform programului, pentru a ne familiariza cu mostenirea culturala a Cracoviei, am vizitat Cartierul evreiesc din Cracovia, sinagoga Remuh, vechiul cimitir evreiesc, Podgórze (fostul ghetou din Cracovia), noul Muzeu „Fabrica Schindler”, Muzeul Galicia (unde ni s-a prezentat expozitia „Urme de memorie”)
Incepand cu a treia zi, conform programului, ne-am deplasat in orasul Oswiecim – Auschwitz (http://www.auschwitz.org.pl.), unde am ramas pana la sfarsitul workshopului. Aici, la Centrul International de Educatie despre Auschwitz si Holocaust, am fost impartiti in trei grupuri mici, conduse fiecare de un ghid al muzeului si am vizitat lagarul Auschwitz I. Participanţii au aflat mai multe detalii despre pachetul european pentru profesori "Vizită la Auschwitz”, precum şi Cum să pregătească o vizită într-un sit memorial. Spre seara am audiat cateva conferinte - Ocupatia germană în Polania – Principii politice şi rasiste ale politicii naziste de exterminare şi realizarea ei în lagărele de concetrare de la Auschwitz, Oświęcim astăzi - oraşul celor trei perspective iar apoi am avut o intalnire foarte emotionanta cu un supravietuitor al lagarului,Kazimir Smolen, in varsta de 90 de ani.
In a patra zi am aflat „Cum să organizam o vizită înr-un sit memorial în contextul complexităţii istoriei, memoriei şi simbolismului său” şi „Cum să evaluam o vizită cu elevii într-un sit memorial” si am vizitat lagarul de la Auschwitz II – Birkenau iar la Centrul de Studii Evreieşti Auschwitz am participat la un colocviu cu tema „Viaţa înainte şi după Auschwitz: context educaţional”.
In ultima zi, am participat la un workshop in care trebuia sa ne impartim in grupuri mici spre a prezenta fiecare cate o expozitie din lagarul de la Auschwitz I – a rromilor, ungurilor şi francezilor; si am vizitat colecţia de artă de la Auschwitz I realizată de prizonieri.
Tema ultimei conferinte a fost Rolul şi importanţa ghidului în Muzeul şi situl memorial de la Auschwitz, unde am aflat ca aici lucreaza 250 de ghizi iar muzeul poate fi vizitat numai în grupuri însoţite de ei, avand la dispozitie mijloace moderne de prezentare.
Prin discutiile din cadrul grupului nostru de lucru, credem ca problematica Holocaustului, este o oportunitate pentru a crea o memorie comună europeană, iar in acest sens dorim sa aplicam in viitor, pe un proiect Comenius, cu cateva tari din Europa.




Vizita la lagarul de la Auschwitz – Birkenau, dincolo de programul variat si expozitiile moderne, a fost pentru noi toti un moment de puternice emotii, durere, intrebari, uimire, o comemorare in tacere. Auschwitzul, conectat cu ideea de distrugere umana, de exterminare a mii de oameni (copii, femei, batrani, barbati), de umilinta, este azi o „icoana” universala. Ce putem face azi pentru mii de oameni care au murit in lagarul de concentrare? Este un singur raspuns – nimic, viata nu le-o mai putem reda asa cum o aveau inainte de razboi. Au ramas in schimb fotografiile lor, cateva lucruri personale, praf, camp deschis, lagarul... pentru ei doar un muzeu de comemorare. Pentru noi, cei de azi, ar trebui sa raspundem la intrebarea „Cum sa prevenim crimele impotriva umanitatii?”

Profesor Barbu Charlotte,
Scoala nr. 22 „Dimitrie Cantemir”, Galati