sportiv scrie:Pentru punctul 3 expus de dumneavoastra a-b+c=c+a-b,adica
2-7+15=15+2-7,va rog sa explicati la nivelul clasei ce metoda aplicati pentru ca elevul ,,sa simta".
0. Pentru a intelege de ce
2-7+15=15+2-7, nu e nevoie de clase de performanta; e suficienta o clasa normala (I-II).
1. Stiu ca pentru a intelege operatiile aritmetice, in permanenta, invatatorii leaga un calcul de o problema care se rezolva printr-un exercitiu ... Si asta e calea de rezolvare a DILEMEI dvs.
2. Detaliez: COMPUNETI O PROBLEMA CARE SE PREZOLVA PRIN EXERCITIUL 2-7+15. Evident, elevul mic ramane interzis! Modificam si cerem: COMPUNETI O PROBLEMA CARE SE PREZOLVA PRIN EXERCITIUL 12-7+15. Daca avem copii care au inteles cate ceva pana aici, vor compune o problema cu mere (sau oricum ... ceva de mancat!) dar vom insista pana cand vom avea si o problema (eventual...) bugetara, ceva de genul: Am 12 lei, cumpar o culegere (!) de 7 lei si primesc de la mama inca 15 lei. Ce suma voi avea?
3. Constatam ca modelul matematic nu tine seama de mere sau bani, dar pentru rezolvarea DILEMEI noastre ne vom opri la formularea financiara. Vom propune elevilor sa reformuleze problema cu datele initiale si, probabil, vom avea: Am 2 lei, cumpar o culegere (!) de 7 lei si primesc de la mama inca 15 lei. Ce suma voi avea?
4. Apare nefericita situatie in care cu 2 lei trebuie sa-mi cumpar o culegere de 7 lei! (Oare de ce ma gandesc la Emil BOC?) Evident ca nu pot, dar problema ... imi da o sansa; mama imi da 15 lei! (Fonduri europene!) Atunci, neputand sa-mi cumpar cartea la timp, astept finantarea externa, imi cumpar cartea si gata! Demersul metodic cere ca mai intai sa reformulez problema:
Am 2 lei, vreau sa cumpar o culegere de 7 lei si primesc de la mama inca 15 lei. Ce suma voi avea in final?. Fara a fi o deturnare de fonduri, aflam ca, dupa finantare, vom avea 15+2=17 lei, cumpar etc. Deci problema este rezolvata! Probabil este si inteleasa!
5. In acest fel, elevul mai invata ca
a-b+c=c+a-b, adica aplica proprietatea de comutativitate (pe care o stie dar nu intelege de ce trebuie sa o invete cand i se pare firesc sa fie asa, mai mult
e mai greu sa pronunti cuvantul COMUTATIVITATE decat sa explici ce inseamna) si-i vede ROSTUL! Acesta este lucrul esential pe care trebuie sa-l intelegem cu totii:
GASIREA MOTIVATIEI INVATARII in nevoile de cunoastere ale elevilor nostri! Restul sunt paleative!
Un AN NOU mai bun!
Numai bine,