de constantin_obreja » 01 Noi 2007, 00:42
Utopia propunerii mele era evidenta: daca un profesor vrea sa faca o carte careia sa-i spuna "MANUAL IN CONFORMITATE CU CERINTELE....", nu are decat sa scrie ce-i trasneste prin cap, sa se duca la o tipografie, sa plateasca tehno-redactarea si editarea cartii, sa o impuna in clasa si sa-si scoata banii investiti! Cinstit, nu? In plus, mai obtine si puncte la C.V. ca autor de manuale! Atunci, de ce ar coopera la un manual in care el sa apara pe .. o lista lunga?! EL E SINGURUL, INEEGALABILUL PROFESOR CARE A SCRIS ACEL MANUAL! Aici pot aparea comentarii 'la moda':
1. PUNCTE TARI (Doamne, ce ma enerveaza chestia asta cu tari si .. moi!!): a) "manualul" respectiv, desi ar putea avea deficiente (de orice fel!) ar pute fi 'calibrat' pe clasa CONCRETA la care profesorul chiar preda! Adica se adreseaza unui grup caruia i se cunosc valentele si perspectivele. b) Autorul isi cunoaste 'limitele' si 'dorintele': astfel, va cere elevilor ceea ce stie el si ceea ce crede ca se va cere (din ceea ce stie!) c) Modul de prezentare va fi adecvat 'materiallului prelucrabil', deoarece esenta unei bune intelegeri consta in descsoperirea si formarea unui univers comun al discursului (pe scurt: ma 'exprimez' asa cum tu 'ma pricepesti'!)
2. PUNCTE .. slabe: 1) Avem dreptul LEGAL sa SCOATEM PE PIATA ORICE FEL DE MATERIAL pe care sa-l numim STIINTIFIC si IN CONFORMITATE CU ...., cu conditia sa investim ceva, bani pe care oricum ii recuperam! Dar avem si DREPTUL MORAL, DEONTOLOGIC de a face asta? Aici, depinde de moralitatea fiecaruia! Exemple avem la fiecare pas! 2) Avem un minister (mini+ster?), care ne propune un PLAN EDUCATIONAL, O PERSPECTIVA A VIITORULUI cetatean al acestei tari integrate in .. ce-o fi: UE, Europa, lume, univers! Ni se impun niste cerinte care NU AU NIMIC DE-A FACE CU CEEA CE SE VREA IN FAPT! Exemple: a) Carui medic ii este indinspendabila TEOREMA LUI THALES IN SPATIU? b) Carui profeso de matematica ii trebuie sa stie care au fost regii dcai dintre Burebista si Decebal? Cati absolventi de scola obligatorie si-au 'ameliorat' problemele 'fizice' prin orele de EDUCATIE FIZICA? Exemplele pot continua si cred xa pot iesi la pensie .... enumerandu-le!
3) Pe plan national nu se stie ce se vrea! Acesta este motivul principal care permite fiecaruia sa scrie si sa puna ce vrea! NU sunt de acord cu cenzura, dar DACA STII CA EXISTA O REGULA, TE AUTOCENZUREZI! (de ex. un enorias nu .... fluiera in biserica!). Celebra 'strigare' maioresciana' "SCRIETI FRATILOR, NUMAI SCRIETI!", are acoperire contemporana in 'tulbureala' mintilor mini-steri(a)le! Mai mult, se fac afirmatii de genul: "Profesorii vor fi platiti dupa numarul de elevi" sau "Scolile vor avea buget dupa performante", de parca profesorii sunt pusi (suzati expresia, dar alta nu-mi vine!) 'la produs copii' performanti si legati 'cu motocei la cuptior'! Cine tine cetatenii in tara? Profesorii? Cine asigura o bunastare sufucienta in asa fel incat omul 'cu minte si oarece stare' sa-si permita mai mult de un copil? Profesorii? Nu mai comentez! Mi se face .... tarziu!
Concluzie (sau confuzie!)
Ma gandeam ca poate exista o colaborare 'ex-ministeriala', o alternativa CIVICA care sa se impuna prin CALITATE SI PERFORMANTA! Acesta era mesajul, tipatul in desert pe care l-am aruncat! Nu sa cerem nume pe copertile unor carti care, oricum peste 10 ani fi-vor topite! Sa vrem sa ne reziste fiinta matematica si umana prin cei care vor fi! Trist e ca NU AVEM UN PUNCT DE SPRIJIN! Ultima 'minune' pe care-am auzit-o este ca la CERCUL METODIC trebuie sa dezbatem MODALITATI DE DECONSTIONARE A PROGRAMEI SCOLARE! E ca si com i-ai spune unei mame: "dai copilului tau produsele a,b,c,d si daca vezi ca nu-i merge bine, pune-l sa vomite 3% din a, 7% din b, 25% din c.
DESI SUNA A SLOGAN; IMPREUNA VOM REUSI!
Numai bine 'tutulor! Sa traiti (ca sa vedeti cum traiesc altii) bine!