Programa-mate-IV

Discutii despre noua programa, avand in vedere noul plan de invatamant

Programa-mate-IV

Mesajde silviadoandes » 13 Dec 2008, 10:33

Dacă, în Programa de matematică, la conținuturi, clasa a IV-a, scrie:

Adunarea şi scăderea numerelor naturale mai mici sau egale cu 1 000 000,

de ce sunt pline paginile unor culegeri de operații cu numere de șase și cinci cifre?
silviadoandes
 
Mesaje: 361
Membru din: 18 Ian 2006, 21:44
Localitate: Timisoara

Re: Programa-mate-IV

Mesajde constantin_obreja » 21 Dec 2008, 21:02

silviadoandes scrie:Dacă, în Programa de matematică, la conținuturi, clasa a IV-a, scrie:
Adunarea şi scăderea numerelor naturale mai mici sau egale cu 1 000 000,
de ce sunt pline paginile unor culegeri de operații cu numere de șase și cinci cifre?

0. Stiu ca nu va plac ideile mele, dar ... nu ma pot abtine sa nu va APROB!
1. Daca un elev stie sa faca operatii cu numere de cel mult doua cifre, va sti sa faca orice operatie. Mi se par aberante exercitiile in care apar mililoane si nu-si au rostul!
2. Dar, aici trebuie ca elevul sa mai invete ceva, smecherii sau TEORIA, prin care sa invete ca a-b+c=c+a-b, adica 2-7+15=15+2-7. Si asta nu prin teoria lui Cantor, ci prin probleme PE CARE SA LE SIMTA!
3. Am vizionat caietul de clasa al unui copil dintr-un Colegiu .. local! M-am ingrozit atunci cand am vazut ce exercitii se propuneau pentru invatarea unor reguli: toate numerele aveau ... multe cifre! "Mililoanele nu's ale mele, nu's ale voaste ci ale urmasilor urmasilor vostri! Cal cu lati!"
4. Revenind, ca un exemplu: Aflati doua numere care au suma 46 si diferenta 12. Elevul care stie sa rezolve asta, va putea rezolva orice problema de acest tip, indiferent de cate cifre mai adaug.
5. Final Oare unde se vor opri invatatorii, in acest an, in abordarea problemelor de ARITMETICA? Voi afla la toamna?
Numai bine,
P.S. Numarul 1 000 000 are 7 cifre si cele mai mici, au cel mult 6 cifre! Dar, asta e .... fluturarea steagului dupa ce a trecut ultimul concurent!
Ultima oară modificat de constantin_obreja pe 31 Dec 2008, 14:12, modificat 1 dată în total.
Avatar utilizator
constantin_obreja
 
Mesaje: 214
Membru din: 16 Mai 2006, 13:07

Programa mate IV

Mesajde sportiv » 31 Dec 2008, 11:32

Pentru punctul 3 expus de dumneavoastra a-b+c=c+a-b,adica
2-7+15=15+2-7,va rog sa explicati la nivelul clasei ce metoda aplicati pentru ca elevul ,,sa simta".
Avatar utilizator
sportiv
 
Mesaje: 3121
Membru din: 19 Ian 2008, 19:02
Localitate: Răcăciuni-Bacău

Mesajde emil » 31 Dec 2008, 11:57

Imi cer scuze intervin, dar as dori sa sutin ideile domnului constantin_obreja, care face o pledoarie pentru simplitate, pentru logica si bun simt!
Intrebarea pusa initial era legata de continutul culegerilor... Eu raspund asa:
1.nu mai folositi culegeri la clasa a iv-a, manualul este suficient!
2. domnul constantin_obreja v-a raspuns ca milionul are 7 cifre si in culegerile invocate de dvs. totul este f corect, numai ca dvs. ati trecut la alta intrebare... care ma duce la punctul 3
3. in predarea la clasele mici folositi intuitia, practica si nu teorii sofisticate

Va doresc un an nou, 2009 cu elevi buni si frumosi la suflet, sa va reuseasca toate !

La multi ani!
Emil Onea
Avatar utilizator
emil
Site Admin
 
Mesaje: 2737
Membru din: 22 Oct 2003, 23:10
Localitate: Focsani

Re: Programa mate IV

Mesajde constantin_obreja » 31 Dec 2008, 13:08

sportiv scrie:Pentru punctul 3 expus de dumneavoastra a-b+c=c+a-b,adica
2-7+15=15+2-7,va rog sa explicati la nivelul clasei ce metoda aplicati pentru ca elevul ,,sa simta".

0. Pentru a intelege de ce 2-7+15=15+2-7, nu e nevoie de clase de performanta; e suficienta o clasa normala (I-II).
1. Stiu ca pentru a intelege operatiile aritmetice, in permanenta, invatatorii leaga un calcul de o problema care se rezolva printr-un exercitiu ... Si asta e calea de rezolvare a DILEMEI dvs.
2. Detaliez: COMPUNETI O PROBLEMA CARE SE PREZOLVA PRIN EXERCITIUL 2-7+15. Evident, elevul mic ramane interzis! Modificam si cerem: COMPUNETI O PROBLEMA CARE SE PREZOLVA PRIN EXERCITIUL 12-7+15. Daca avem copii care au inteles cate ceva pana aici, vor compune o problema cu mere (sau oricum ... ceva de mancat!) dar vom insista pana cand vom avea si o problema (eventual...) bugetara, ceva de genul: Am 12 lei, cumpar o culegere (!) de 7 lei si primesc de la mama inca 15 lei. Ce suma voi avea?
3. Constatam ca modelul matematic nu tine seama de mere sau bani, dar pentru rezolvarea DILEMEI noastre ne vom opri la formularea financiara. Vom propune elevilor sa reformuleze problema cu datele initiale si, probabil, vom avea: Am 2 lei, cumpar o culegere (!) de 7 lei si primesc de la mama inca 15 lei. Ce suma voi avea?
4. Apare nefericita situatie in care cu 2 lei trebuie sa-mi cumpar o culegere de 7 lei! (Oare de ce ma gandesc la Emil BOC?) Evident ca nu pot, dar problema ... imi da o sansa; mama imi da 15 lei! (Fonduri europene!) Atunci, neputand sa-mi cumpar cartea la timp, astept finantarea externa, imi cumpar cartea si gata! Demersul metodic cere ca mai intai sa reformulez problema: Am 2 lei, vreau sa cumpar o culegere de 7 lei si primesc de la mama inca 15 lei. Ce suma voi avea in final?. Fara a fi o deturnare de fonduri, aflam ca, dupa finantare, vom avea 15+2=17 lei, cumpar etc. Deci problema este rezolvata! Probabil este si inteleasa!
5. In acest fel, elevul mai invata ca a-b+c=c+a-b, adica aplica proprietatea de comutativitate (pe care o stie dar nu intelege de ce trebuie sa o invete cand i se pare firesc sa fie asa, mai mult e mai greu sa pronunti cuvantul COMUTATIVITATE decat sa explici ce inseamna) si-i vede ROSTUL! Acesta este lucrul esential pe care trebuie sa-l intelegem cu totii: GASIREA MOTIVATIEI INVATARII in nevoile de cunoastere ale elevilor nostri! Restul sunt paleative!
Un AN NOU mai bun!
Numai bine,
Avatar utilizator
constantin_obreja
 
Mesaje: 214
Membru din: 16 Mai 2006, 13:07

Mesajde felixmunteanu » 04 Ian 2009, 20:32

Multumesc mult!
Mie imi place exercitiul acesta si sper sa nu uit sa il folosesc; acum sunt de abia la inceputul numeratiei (clasa I). Pentru ca elevii sa inteleaga e nevoie de simpla intrebare: "Bun, nu poti cumpara culegerea, dar cum ar fi daca mama ti-ar da banii inainte?" fara alta filosofie. Si e valabil atat pentru bani cat si pentru mere sau orice alt material intuitiv. (Scuze, "sportiv"!)
Revenind la exercitiile cu numere mari. Eu prefer sa lucrez cu numere mici. Pot efectua trei exercitii, antrenand mai multi copii, in situatii diverse decat sa pierd timpul cu un singur exercitiu cu nr mari. Am asistat la lectii deschise plictisitoare in care copiii se pierdeau in labirintul unui ex cu ordinea operatiilor, "carand in spate" ditamai numerele.
Daca vrei sa testezi ordinea operatiilor atunci e destul sa ii dai 2+2:2+2 nu e nevoie de milioane. Cu milioane fac exercitii simple.
Totusi, nu trebuie neglijate prea mult, deoarece din experienta stiu ca nu toti copiii stiu sa lucreze cu ele, chiar daca stapanesc algoritmul cu nr mici. Un exemplu (fierbinte) e impartirea la numere de 2 sau 3 cifre. Am avut clasa a 4-a si chiar si cei mai buni elevi, olimpicii, se impiedicau, desi stapaneau imp la un nr format din unitati. (Dupa cum vedeti, si v-am mai spus, am facut-o in afara programei.)
Ca tot vorbim de aceste impartiri, am observat ca dificultatea copiilor are doua aspecte:
1) au tendinta de a imparti resturile partiale (sunt obisnuiti sa aiba rest de o cifra, desi cunosc conditia restului)
2) "vad" greu de cate ori se cuprinde impartitorul
De aceea as prefera sa faca parte din programa clasei a 4-a ca sa am timp sa lamuresc problema eu sau sa se introduca la gimnaziu, unde sa o lamuriti dumneavoastra. Acum LIPSESTE din ambele locuri si copiii sunt "vinovati" ca nu stiu intr-a 5-a!!!

Si pentru dl Emil:
Tot din experienta va spun ca daca ne-am limita la manual, profesorii ori ne-ar impusca ori ne-ar ... impusca. Glumesc! Manualul ori e prea usor ori e insuficient. Lipseste varietatea exercitiilor. In clasa a 4-a avem olimpiada deja (nu concursuri pe bani!). N-ar fi o problema daca ar fi continuitate la gimnaziu, dar e o prapastie. Si daca nu isi cumpara copiii (cred ca si la acest aspect faceti referire), eu, dascalul, trebuie sa am.
felixmunteanu
 
Mesaje: 756
Membru din: 15 Mai 2006, 10:29

Prograna mate-IV

Mesajde sportiv » 04 Ian 2009, 23:03

Pentru felixmunteanu
Cred ca ati folosit cu succes acest exercitiu si la clasa a IV-a pe care ati avut-o.
Dupa razboi....oricum va doresc sa nu uitati,se poate si la clase mai mici dupa cum arata propunatorul,problema e cum vom motiva ,,parintii"sau pe oricare dintre cei ce vor intreba DE CE?
Cu stima si succes in Noul An!
Avatar utilizator
sportiv
 
Mesaje: 3121
Membru din: 19 Ian 2008, 19:02
Localitate: Răcăciuni-Bacău

Mesajde emil » 05 Ian 2009, 00:04

felixmunteanu scrie:
Si pentru dl Emil:
Tot din experienta va spun ca daca ne-am limita la manual, profesorii ori ne-ar impusca ori ne-ar ... impusca. Glumesc! Manualul ori e prea usor ori e insuficient. Lipseste varietatea exercitiilor. In clasa a 4-a avem olimpiada deja (nu concursuri pe bani!). N-ar fi o problema daca ar fi continuitate la gimnaziu, dar e o prapastie. Si daca nu isi cumpara copiii (cred ca si la acest aspect faceti referire), eu, dascalul, trebuie sa am.

Nu exista olimpiade si concursuri pentru clasele primare. Sunt niste inventii ale unor oameni iresponsabili, care habar nu au de bugetul de timp al elevilor, de igiena scolara, etc! Si daca prin absurd se duc copiii la acele stupide olimpiade, nu trebuie sa luati la intreaga clasa culegeri si nici sa lucrati "filosofic" cu toti elevii...
Eu cred, repet, ca manualul este suficient, e drept ca nu am citit si nu stiu programa, dar stiu ca pentru ATINGEREA COMPETENTELOR este suficient, nu e nevoie de exercitii sofisticate. Nu este nicio prapastie fata de gimnaziu, de asta sunt sigur, vedeti manuale de clasa a V-a...
Hai sa fim seriosi si sinceri: culegerile care se vand acum incepand de la ...cresa, sunt mici-mari afaceri pentru diverse persoane: edituri, inspectori, directori, chiar si invatatori...
Mai nou am auzit ca se fac si meditatii din clasa I ...
Pai acesta nu mai este invatamant ...
Nu-i asa Domnule constantin_obreja ?
Oare asa vrem noi schimbare in invatamant si salarii mai mari?
Nu e nicio ofensa sau aluzie rautacioasa la ceea ce scrieti dvs. stimata colega. E doar o constatare ...

numai bine!
Emil Onea
Avatar utilizator
emil
Site Admin
 
Mesaje: 2737
Membru din: 22 Oct 2003, 23:10
Localitate: Focsani

Mesajde felixmunteanu » 05 Ian 2009, 00:35

Domnule Emil,
La noi in judet se organizeaza olimpiada de catre ISJ. Am protestat la consfatuiri nu o data si nu numai eu, dar ni s-a raspuns ca trebuie sa se organizeze deoarece unii o cer. Asta se intampla din 2003. Participarea la olimpiada se puncteaza in grila de la salariu si gradatie de merit. Nu stiu cum e la altii, dar la noi vin subiectele de la ISJ.
Nu neg ca multe culegeri sunt o afacere, mai ales cand NE sunt "bagate pe gat". Depinde de noi sa fim selectivi cand vine vorba de calitatea si utilitatea lor.

Daca nu e prapastie, e hău la a 5-a. Exemplul cu impartirea de mai sus e elocvent. Si asta e numai unul. Dar la celelalte materii? Va pot da o gramada de exemple de la gramatica. Dar despre cunostintele fara continuitate? Dar despre educatia tehnologica unde copiii fac desene ca arhitectii, in loc sa invete sa impacheteze un colet sau sa confectioneze un plic... Am fetiţa intr-a 5-a si, cu toate ca e eleva buna si lucrez cu ea zi de zi, hăul, prăpastia, hiatul sau groapa există şi le simt.

Da, se fac meditatii chiar in scoala sub titlul "scoala dupa scoala" cu acordul tacit al .... Parintii platesc, invatatorul ia banii si punct. Am spus ca e inuman sa tii un copil de clasa I pana la ora 15 in conditiile in care la aceasta clasa nu se dau teme, dar cine sa auda cand a devenit chiar un criteriu pentru alcatuirea claselor? "Il inscriu la X ca face program prelungit .... ILEGAL! "
felixmunteanu
 
Mesaje: 756
Membru din: 15 Mai 2006, 10:29

Mesajde emil » 05 Ian 2009, 01:00

Va dau dreptate, nu ripostez. recunosc ca anumite probleme ma depasesc. Eu am vorbit mai degraba la modul ideal. Probabil ca sunt multe lucruri de pus la punct in ceea ce priveste programa!
Cat priveste olimpiadele, stiu, le organizeaza, in multe locuri chiar colegi din ISJ, ca sa rezolve cu ambitiile invatatorilor si parintilor...
Este o mare prostie si sper ca se va elimina...
Meditatiile si asa zisele "pregatiri" din ciclul primar sunt crime ....
Invatamantul nostru este bolnav... Insanatosirea nu se poate face numai cu decizii de sus, dar si cu schimbari mari in mentalitatea cadrlui didactic...

Va doresc succes in noul an ... calendaristic, 2009
Emil Onea
Avatar utilizator
emil
Site Admin
 
Mesaje: 2737
Membru din: 22 Oct 2003, 23:10
Localitate: Focsani

Mesajde felixmunteanu » 05 Ian 2009, 01:09

Multumesc pentru urari!
Vi le intorc, completandu-le cu aceea de a avea rabdare cu noi toti!
F M
felixmunteanu
 
Mesaje: 756
Membru din: 15 Mai 2006, 10:29

Re: Programa mate IV

Mesajde silviadoandes » 07 Ian 2009, 22:42

constantin_obreja scrie:.....................
5. In acest fel, elevul mai invata ca a-b+c=c+a-b, adica aplica proprietatea de comutativitate (pe care o stie dar nu intelege de ce trebuie sa o invete cand i se pare firesc sa fie asa, mai mult e mai greu sa pronunti cuvantul COMUTATIVITATE decat sa explici ce inseamna) si-i vede ROSTUL! Acesta este lucrul esential pe care trebuie sa-l intelegem cu totii
.....................

Dacă a este mai mic decât b, atunci a-b este negativ și
a-b+c=c+a-b, adică
(a-b)+c=c+(a-b), este comutativitatea adunării cu numere întregi nu naturale.
Elevul mic este tentat sa aplice si proprietăți pe care nu le-a învățat și proprietăți inventate de el.
silviadoandes
 
Mesaje: 361
Membru din: 18 Ian 2006, 21:44
Localitate: Timisoara

Mesajde silviadoandes » 07 Ian 2009, 22:57

felixmunteanu scrie:....................
Ca tot vorbim de aceste impartiri.............
De aceea as prefera sa faca parte din programa clasei a 4-a ca sa am timp sa lamuresc problema eu sau sa se introduca la gimnaziu, unde sa o lamuriti dumneavoastra. Acum LIPSESTE din ambele locuri si copiii sunt "vinovati" ca nu stiu intr-a 5-a!!!

Nu lipseste impărțirea (când împărţitorul are mai mult de o cifră) din programa de matematică-clasa a V-a!
Citez din programă:

•Împărţirea, cu rest zero, a numerelor naturale când împărţitorul are mai mult de o cifră
•Împărţirea cu rest a numerelor naturale

Profesorul de matematică trebuie să cunoască și programa de cls. a IV-a, să știe că el trebuie să facă împărțirea când împărțitorul are două, trei cifre. Nu trebuie să presupunem că invățătorul a depășit programa și a făcul el impărțiri de acest fel.
silviadoandes
 
Mesaje: 361
Membru din: 18 Ian 2006, 21:44
Localitate: Timisoara

Mesajde felixmunteanu » 12 Ian 2009, 19:38

Va multumesc pentru informatie!
Voi avea de acum un argument in fata profesorilor care au sustinut ca "la ei" nu e si ca noi trebuie sa predam aceasta impartire. Marturisesc ca afirmatiile mele de mai sus nu se bazau pe cercetarea programei. Am luat de bun ce mi s-a spus, considerand ca acela care preda e cel mai in masura sa stie ce are de facut. Se pare ca ...
felixmunteanu
 
Mesaje: 756
Membru din: 15 Mai 2006, 10:29

Programa-mate-IV

Mesajde adrianaar » 04 Mar 2009, 22:14

E adevarat ca profesorii se asteapta ca elevii sa stie impartirea cand impartitorul e din doua cifre...iar la limba romana predicatul nominal dar se poate si invers...noi avem in programa adunarea si scaderea fractiilor cu acelasi numitor iar in clasa a 5-a s-a scos in programa. Adica in clasa a 4-a sunt capabili si in a 5-a nu? De ce nu au scos-o si din clasa a 4-a? Nu mai inteleg nimic.... :roll:
adrianaar
 
Mesaje: 38
Membru din: 24 Ian 2009, 23:52

Următorul

Înapoi la Programa scolara Invatamant primar

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 8 vizitatori