@dia_cos:
Aici este argumentul meu pentru un sistem de evaluare a profesorilor care să stimuleze şi acest gen de performanţe didactice.
dar intre noi fie vorba, ce ati alege sa mancati: merele din copac sau pe cele de pe jos?
@amoga:nu vad nici un motiv pentru care un copil din Romania e capabil sa memoreze capitalele europene, iar unul din Italia nu e. Idem pentru invatatul unei limbi straine in Statele Unite vs. Romania. In oricare din aceste tari copiii sunt perfect capabili sa invete o limba straina (chiar mai multe) si sa memoreze capitalele statelor europene (si nu numai), daca dintr-un motiv sau altul au interesul sa o faca.
da, numai ca in Romania conteaza mai mult memoratul, care se poate face si la 7 ani, iar pentru altii probabil conteaza si ce pricepi din ceea ce inveti si memorezi. poate ca un copil nu intelege conceptul de capitala, de rol politic al orasului care poarta acest rang. de aceea nu e oportun sa-i spui copilului preadolescent ce-i aia o capitala, ca nu pricepe.
apropo: intr-o calatorie fiind, doua fetite de vreo 13-14 ani jucau fazan (daca va mai amintiti jocul). la un mom. dat una spune "coruptie". la care celalata intreaba: "da' tu stii ce-i aia corputie?" , "Nu", zice fata nr. 2 "dar am auzit cuvantul la televizor."
Acu' explicati-ne (if you wish...) de ce se chinuie atita scoala sa faca pe toata lumea sa-si utilizeze materia cenusie in acelasi fel si in aceeasi masura?
daca va referiti la toata lumea ca si mapamond, nu cred ca se predau in toate scolile din lume exact aceleasi informatii. daca este vorba despre o tara, pentru ca (dar e o parere pur personala, eu nu mi-am pus problema asta niciodata) probabil ca trebuie sa vorbim aceeasi limba, ca sa zic asa, si atunci numim cultura generala ceea ce invatam in scoala. iar daca unii copii ar invata ceva si altii altceva, cultura generala ar fi si ea de mai multe feluri.
stiu ca nu v-am dat un raspuns satisfacator. si mai stiu de ce ati intrebat asta, pentru ca ati mai scris intr-un post ceva despre acest subiect. dar eu nu cred in teoria dv. sau a cui o fi.
si stiti de ce? pentru ca metodele la care va referiti dv. sunt cu mult mai subtile si se adreseaza direct subconstientului.
Bunaoara, daca note mai mari inseamna bani mai multi, atunci sigur o sa-nceapa sa curga cu note mari.
chestia asta nu prea e valabila. sincer, nu am auzit de vreun profesor care sa puna note mari pt. ca i s-au dat bani mai multi (la salariu, sau altfel). desi din cate stiu, in alte tari notele sunt foarte mari mai mereu. Am avut la o scoala generala un profesor de engleza de la Peace Corps si punea note numai de 10 si cativa de 9.
cum motivezi profesorii sa se ocupe de cei mai putin performanti?
eu as intreba de ce sa-i motivezi? poate chiar nu le plac deloc anumite obiecte.
mie mi-a displacut enorm sa merg la pregatire la matematica (ceva ce nu am inteles si aproape am urat toata viata), mergeam caine-caineste doar pt. ca stiam ca am de dat treapta, si dupa cateva sedinte i-am spus franc in fata lui taica'meu ca da bani degeaba la profesoara ca eu nu pricep nimic si nu-mi place. chestie dupa care taica'meu m-a lasat in pace. si am luat treapta fara probleme, dar nu cu notele mirobolante pe care le-ar fi vrut el.
asadar, de ce sa ma irosesc intr-o directie pentru care nu simt nici o atractie in loc sa-mi vad de drumul meu si de preferintele mele? cata matematica mi-a trebuit in viata am priceput, dar de mai mult chiar nu era cazul.
Ceea ce finantatorilor le convine de minune, pentru ca vor premia doar un numar mic de elevi/profesori.
care finantatori? profesorii nu primesc bani in plus pentru ca au elevi olimpici. iar olimpicii primesc premii in bani sau excursii de la sponsori, nu de la stat (din cate stiu ...).
in invatamant nu exista premiere. singurul lucru sunt acele salarii de merit (pe 1 an) sau gradatii de merit (pe 4 ani), care inseamna 10 respectiv 15 sau acum 25% din salariu, si care se acorda profesorilor care depun cerere pentru asa ceva si care indeplinesc niste criterii de performanta care nu sunt deloc usor de realizat, precum a fi autor de manuale, a merge la conferinte in strainatate, a face tot felul de cursuri de perfectionare (din banii nostri), a avea activitate in proietce PHARE, .. in fine, sunt multe lucruri care nu au legatura directa cu catedra, dar conteaza la aceste suplimente financiare.
Pe de alta parte, daca s-ar schimba optica si s-ar premia lucrul cu "the bottom third", ar fi o potentiala problema
ar fi. dar daca o mare parte din acei bottom third nu ar dori sa se lucreze suplimentar cu ei?