de angela_ghrsm » 23 Oct 2007, 22:04
Am citit cele scrise de dv si-mi este greu sa raspund de la distanta. Intr-adevar copiii de azi sunt mult mai inteligenti, mai curiosi, mai activi si mai maturi decat am fost noi sau decat copiii de acum 10 ani. Se pare ca a trait intr-un mediu de stimulare intelectuala suplimentara. Fetita dv ar trebui sa mearga la gradinita la grupa mica; mai tarziu puteti sari o grupa, de exemplu puteti sari grupa mare si s-o inscrieti direct la pregatitoare, cu conditia sa aiba toate cunostintele si deprinderile care se insusesc la grupa sarita. La gradinita fetita are nevoie de socializare, sa invete sa traiasca printre copiii de aceeasi varsta, sa accepte diferentele dintre copii, faptul ca nu toti copiii au aceeasi dotare intelectuala, aceeasi memorie, aceeasi ambitie de a asimila informatii din lumea inconjuratoare. Daca un copil nu stie ce stie ea, acel copil trebuie ajutat, informat, stimulat. La 3 ani nu este nevoie numai de memorie. Trebuie dezvoltata si gandirea, (punandu-i intrebari : de ce crezi ca ...), exprimarea orala ( sa formuleze scurte propozitii despre imagini,), sa cunoasca figurile geometrice ?i sa le grupeze dupa culoare, forma, marime. Pe parcursul acestor activitati o intrebati : de ce ai grupat figurile astfel ? de ce nu punem si un patrat verde la patratele rosii ? trebuie sa-i dezvoltati si operatiile gandirii care trebuie sa devina flexibila. Sa invete sa-si puna intrebari despre tot ce exista in lume. Am observat ca la ea predomina memoria vizuala. Exersati si memoria auditiva ! da-ti-i sa memoreze auditiv unele lucruri : de exemplu cuvinte cu intelesuri diferite, incepem cu 3 - 4 cuvinte, apoi trecem la memorarea a 5 - 6 cuvinte : de exemplu : varza, furculita, carte, masa. ÃŽi dati sa formuleze propozitii cu ele, sa faca asocieri de cuvinte. Cartea este pe masa langa furculita. ÃŽi dati un exemplu apoi ii cereti sa faca si ea acelasi lucru. Toate acestea in joaca, fara sa o plictisiti. Trebuie aflat momentul zilei in care este dispusa sa asimileze cunostinte noi. Apoi puteti sa -i cereti sa memoreze cifre : sa repete 3 - 5 cifre diferite. Incepeti cu trei cifre : 2 - 5 - 9. Apoi : 3 - 6 - 1 - 9 - 4; cresteti treptat numarul cifrelor si notati-va cate cifre poate reproduce corect. Aveti grija sa-i formati si deprinderi de munca, de autoservire : sa-si spele o batistuta, un ciorapel, alaturi de dv, sa faca ordine in camera ei ajutata de dv. Altfel o veti invata o micuta printesa. Oricui ii place sa desfasoare numai activitati intelectuale, mai putin cele casnice. Si mie imi place sa stau la computer si mai putin la bucatarie. Cumparati-i jocuri de constructii, sa aiba manutele ocupate, sa monteze sau sa demonteze jucarii, sa confectioneze rochite la papusi, jocuri care sa-i dezvolte imaginatia, nu numai colorat si pictat. Diversificati-i activitatea ! treptat sa invete sa faca si ceea ce nu-i place. La 3,6 ani trebuie sa stie sa plieze hartia in doua dupa demonstratie, puteti incerca si plierea hartiei pe diagonala ( pt 4 ani ), sa arate ochiul drept, urechea stanga, etc, sa reproduca dupa model patratul, triunghiul, cercul. ( Rombul abia dupa 5 ani ). sa arate pozitia spatiala pe o constructie : fata, spatele, partea dreapta, stanga, partea de sus, cea de jos. Apoi faceti exercitiul invers : o intrebati pe ea : ce parte a constructiei este aceasta ? ea trebuie sa raspunda : partea de sus,... La fel puteti proceda si cu corpul ei : unde e tavanul? ( sus), podeaua ( jos), ce ai la dreapta ? la stanga ? unde sunt eu ? ( in fata ) unde e usa ? ( in spate ) ( probe pt 5 - 6 ani ), sa arate care este linia mai lunga, mai scurta, obiectul mai greu, cubul mai mare si invers. Cred ca v-am dat destul de lucru ! Puteti nota tot ce stie ce nu stie, varsta la care a invatat ceea ce ati intrebat-o. Va doresc succes ! inca o data nu o plictisiti, doar daca va cere ea sa lucrati. Altfel la scoala se va plictisi si va refuza sa asimileze lucruri noi.