de greta » 23 Mai 2005, 01:57
Pentru elevii mei, calculatorul nu e o problema. Doar 5 din 19 au. Asta nu inseamna ca citesc mai mult decat cei cu calculator!
Problema cu care am luptat a fost cea a timpului in care ei ramaneau nesupravegheati pana veneau parintii de la munca (dupa ora 17).Trebuia sa-i determin sa faca ceva util!
Inca din al doilea semestru al clasei I am initiat un proiect de parteneriat cu biblioteca din scoala si cu cea judeteana, intitulat ,,Scoala si biblioteca''. Prin obiectivele propuse am reusit sa stimulez interesul pentru lectura, sa imbunatatesc comunicarea, sa incurajez initiativa, sa retina mai usor evenimentele cu semnificatie istorica. Activitatile au reprezentat intalniri cu scriitori, cu directori de edituri (carora le-au pus tot felul de intrebari), realizarea unor scene din povesti sau poezii- cu care am organizat o expozitie pe holul bibliotecii judetene, organizarea unor momente artistice, concursuri de recitari. Toate activitatile au avut un program-afis expus in scoala si la biblioteca judeteana, pe care, la colaboratori, erau trecute scoala si clasa. Erau tare mandri de asta! Si asta n-a fost tot! La fiecare activitate, presa a fost prezenta. Avem un portofoliu al acestui proiect cu toate afisele, cu articole despre activitatile clasei, cu desene si colaje, cu impresii ale scriitorilor, bibliotecarilor, parintilor.
Anul acesta, pentru a intari relatia dintre elevi si biblioteca, de comun acord cu parintii, am ales optionalul ,,Literatura pt. copii''(banala denumire- contestata de multi). Aici, elevii au invatat sa realizeze fise de lectura -dupa un model preluat de la o prietena (titlul, autorul, personajele, cateva enunturi despre personaje, expresii frumoase si doua tablouri desenate) pe care le intocmesc cu mare drag toti elevii pentru tot ce citesc.Personajele pozitive sunt apreciate de toti.
Relatandu-va cele de mai sus cred ca mi-am spus parerea despre importanta lecturii. Pot sa intaresc ca am remarcat avantajul in privinta dezvoltarii capacitatii de exprimare si a dezvoltarii gandirii. Am sesizat la unii placerea de a scrie versuri. Unui elev i-au fost publicate versurile in suplimentul revistei ,,Viitorul la patrat''. Graficul de activitati ale parteneriatului cu biblioteca -pentru acest an- a cuprins evocarea evenimentelor istorice, programe artistice, expozitii, scenete, dramatizari .Toti elevii vor primi diploma ,, Cititorul fidel''.
.O finalitate a proiectului o constituie spectacolul ''Intalnirea personajelor din povesti''- in care fiecare descrie personajul in care este travestit, incheind cu versuri proprii recitate sau cantate.
Efortul pentru realizarea acestor activitati este mic, dar beneficiul poate fi mare daca stim sa valorificam experienta lecturii.
Greta