Cred ca ceva ar trebui sa se schimbe in sistemul de invatamant.
Fapte:
Toti primim primim ca prim sfat: "sa ne adaptam nivelului clasei", dar care e nivelul clasei? Pana la urma elevii din aceeasi clasa sunt diferiti: unii sunt mai buni pe ramura de stiinte umaniste, altii pe filiera reala. Elevii, marea lor majoritate, nu opteaza pentru un anume profil ci pentru clasa cea mai buna din liceul respectv, astfel incat daca clasa de matematica-informatica e cea mai buna atunci ei aleg aceasta clasa, chiar daca vor sa dea la medicina.
Si dupa cum stie toata lumea: de clasa cea mai buna din liceu "trag" toti profesorii care vor sa aibe ceva rezultate, si uite asa bietul medicinist trebui sa invete si la matematica si la informatica ... Veti spune ca ar trebui sa se mute in clasa de chimie-biologie (stiinte ale naturii). El ar face-o, dar clasa e slaba si daca el e bun la chimie...
Oricum o dam tot nu e bine. Mereu vom avea decalaje intre elevii din aceeasi clasa.
Propunere:
Sistemul acesta de clase cu profil ar trebui sa dispara. De fapt ar trebui sa dispara notiunea de clasa care sa participe in comun la toate orele. Ar trebui sa existe clase pentru o materie/curs.
La fiecare materie ar trebui sa existe 3 nivele:
A - pentru elevii foarte buni la materia respectiva
B- pentru elevii medii la materia respectiva
C- pentru elevii slabi
Elevii sunt testati initial la fiecare materie si distribuiti intr-una din cele 3 tipuri de clase si la fiecare sfarsit de semestru el poate fi mutat intr-un tip de clasa in functie de rezultate si dorinta(poate "urca" intr-o clasa mai buna daca are rezultatele necesare si daca doreste sau poate "cobora" daca vrea). In acest mod elevii ambitiosi sunt incurajati sa invete sa "urce" in sistem, iar cei ce nu doresc sa fie "stresati" la o anumita materie nu au decat sa-si aleaga un nivel mai "mic" de invatare.
Pentru fiecare tip(nivel) de clasa (A, B, sau C) se definesc standarde nationale de evaluare.
Astfel un elev(care sa zicem ca ar da la medicina) poate fi in clasa A la chimie, biologie, in clasa B la romana si limbi moderne si in clasa C la matematica si informatica.
Avantaje:
Elevul se poate concentra pe materiile la care este cel mai bun.
Profesorul are niste standarde clare pe care le poate aplica la toata clasa.
Dezavantaje:
Trebuie facute schimbari destul de ample.
Concluzie/discutii/propuneri:
Aici va invit pe dumneavoastra sa completati.