de danavlad » 25 Aug 2006, 08:31
Un exemplu de proiect pe grupe, disciplina Educatie tehnologica: evaluarea modulului „Tehnologia informaţiei”. Proiectul îmbracă forma unui sondaj, realizat pe un eşantion format din elevii claselor a VIII- a.
Deoarece subiectul sondajului trebuie să suscite interes din partea elevilor, la alegerea acestuia este recomandabil ca profesorul să acorde importanţă sugestiilor şi propunerilor făcute de elevi.
Organizarea activităţii pe grupe implică respectarea etapelor de lucru specifice acestui tip de activitate.
Dacă în şcoală există calculatoare, iar elevii au abilităţi de utilizare a pachetului de programe Microsoft Office, se poate proceda şi la prelucrarea automată a datelor cu ajutorul aplicaţiei de calcul tabelar Microsoft Excel, la editarea rapoartelor folosind procesorul de texte Microsoft Word, cât şi la prezentarea asistată de calculator a acestora (aplicaţia Power Point). Clasa de elevi poate fi împărţită iniţial în două grupe mari, care să realizeze prelucrarea manuală, respectiv automată a datelor, iar apoi în subgrupe , cu titluri diferite ale sondajelor.
Disciplina: Educaţie tehnologică
Clasa: a VIII - a
Modulul: Tehnologia informaţiei
Tematica: Realizarea unui sondaj
Obiective:
- valorificarea termenilor de specialitate în comunicare;
- utilizarea surselor informaţionale şi a mijloacelor de procesare în scopul preluării, prelucrării şi prezentării informaţiei;
- dezvoltarea capacităţii de cooperare în scopul realizării unei aplicaţii.
Timp de lucru: zece săptămâni
Etape de lucru:
1. Se stabileşte componenţa grupelor.
Activitatea se desfăşoară pe grupe mixte de câte 5 elevi.
2. Se stabileşte subiectul sondajului pentru fiecare grupă.
Subiectul/titlul sondajului este ales dintr-o listă redactată de către profesor şi completată cu propuneri din partea elevilor.
Propuneri de subiecte/titluri pentru sondaj:
a) Orientarea profesională a elevilor clasei a VIII – a.
b) Preferinţele elevilor clasei a VIII – a în ceea ce priveşte disciplinele de învăţământ.
c) Modalităţi de petrecere a timpului liber.
d) Relaţii adolescenţi părinţi.
e) Relaţii de prietenie.
Lista poate fi completată cu alte subiecte de interes pentru elevii clasei a VIII – a.
Sondajele se vor realiza pe un eşantion format din elevii clasei a VIII – a.
3. Se stabilesc activităţile de lucru în cadrul fiecărei grupe.
Fiecare grupă primeşte o fişă de lucru; grupele vor urmări planul tematicii consemnat în fişa de lucru.
Fişă de lucru
Grupa nr. ……..
Componenţa grupei:
1. …………………………………………..(lider)
2. …………………………………………..
3. …………………………………………..
4. …………………………………………..
5. …………………………………………..
Tematica: Realizarea unui sondaj
Titlul sondajului: ……………………………………………………………………….
Timp de lucru: zece săptămâni
Planul tematicii:
- redactarea chestionarului
- multiplicarea chestionarelor, distribuirea lor la elevii claselor a VIII – a, colectarea chestionarelor completate
- colectarea şi organizarea datelor
- prelucrarea manuală/automată a datelor
- organizarea rezultatelor în forme grafice
- prezentarea raportului care să cuprindă centralizarea şi interpretarea rezultatelor.
Schema de notare
Sarcina de lucru Punctaj
- redactarea chestionarului 15p
- multiplicarea, distribuirea, colectarea chestionarelor 5p
- colectarea şi organizarea datelor 10p
- prelucrarea manuală/automată a datelor 20p
- organizarea rezultatelor şi reprezentarea grafică adecvată 20p
- prezentarea raportului 20p
- originalitatea lucrării, corectitudinea exprimării
şi folosirea vocabularului specific 10p
Total: 100p
4. Se stabileşte rolul fiecărui elev în cadrul grupei.
- acţiuni individuale:
o formularea a cel puţin două întrebări deschise sau închise care să intre în componenţa chestionarului;
o colectarea, organizarea, prelucrarea datelor, organizarea rezultatelor şi reprezentarea lor grafică, corespunzător întrebărilor formulate iniţial;
- acţiuni colective:
o redactarea chestionarului;
o multiplicarea, distribuirea, colectarea chestionarelor;
o centralizarea rezultatelor;
o redactarea raportului;
5. Se alege un reprezentant care să prezinte ideile grupei.
Elevii fiecărei grupe, după discuţii între ei, desemnează un reprezentant al grupei.
6. Se finalizează activitatea desfăşurată prin prezentarea unui raport.
Fiecare grupă îşi alege modul de prezentare (planşe, imagini, referat, prezentare Power Point).
Capacităţi (competenţe) care se evaluează în timpul realizării proiectului:
- corectitudinea metodelor de lucru;
- corectitudinea calculelor;
- reprezentarea adecvată a rezultatelor în forme grafice;
- acurateţea desenelor;
- calitatea prezentării;
- abilităţile de utilizare a pachetului de programe Microsoft Office (Word, Excel, Power Point);
- interpretarea rezultatelor şi generalizarea informaţiilor.
Profesorul are rol de evaluator continuu. El va fi moderator (detensionând eventualele divergenţe apărute în grup) sau facilitator (sprijinind grupurile/elevii aflate/aflaţi în dificultate). Profesorul va interveni dacă observă interpretări eronate, blocaje, distanţarea faţă de sarcina de lucru. Se urmăreşte participarea fiecărui component al grupei cât şi folosirea caracteristicilor personale ale elevilor: cooperarea, iniţiativa, creativitatea, flexibilitatea şi deschiderea către idei noi, perseverenţa.
Alegerea unor subiecte propuse de elevi, completarea cu sinceritate a chestionarelor (fără a fi semnate), fac ca rezultatele sondajului să ofere o imagine reală a clasei ca grup, a problemelor adolescenţei şi a modului în care acestea sunt abordate.
"Impotriva prostiei, zeii insisi lupta in zadar?"
(Isaac Asimov)