De ce am fost invatati sa invatam prost?

Discutii legate de invatamantul romanesc, cum este acum si cum ar trebui sa fie.

De ce am fost invatati sa invatam prost?

Mesajde adiqiucorp » 10 Sep 2006, 20:24

Fiind primul meu mesaj pe acest forum vreau sa precizez ca nu sunt nici profesor, nici elev, nici student, nici din Minister. Lucrez in schimb de cativa ani buni in vanzari, comunicare si am tras niste concluzii legate de sistemul de invatamant antic din Romania.

Am scris cateva articole pe tema aceasta pe blogul meu, dar voi da paste la cateva pasaje aici:



DE CE NE ENERVAM CAND NU INTELEGEM CEVA?

Problema sta in felul in care am fost invatati sa invatam. Atata vreme cat credem ca avem o memorie proasta ne taiem singuri craca de sub picioare. Ai un creier la fel de bun ca orice minte agera pe care poti sa mi-o pomenesti. Proprietarii de creier au fost plafonati de sistemul nostru scolar si educational. Ni s-a inhibat capacitatea de a gandi creativ, ni s-a retezat din start tendinta de a pune intrebari inteligente si provocatoare, ni s-au pus ochelari de cal pe ochi si silti sa privim INVATAREA ca ceva urat, un rau necesar. De cate ori nu ati picat examene pentru ca nu ati invatat dupa manualul scris de “DOMNUL PROFESORâ€
adiqiucorp
 
Mesaje: 1
Membru din: 10 Sep 2006, 20:17
Localitate: Bucuresti

Mesajde livioara » 10 Sep 2006, 22:19

La articolul tau am citat protestul postat de domnul Emil. Daca nu l-ai gasit la alt topic il citesti acum. Poate raspunde la intrebarea:
" Suntem de acord sa-i invatam sa invete pe elevii nostri sau le formam memoria de scurta durata?"




"Ce fel de învăţare promovăm prin examene ?


Comunicat al grupului de reflecţie, iniţiativă şi consultanţă FOCUS EDUCAŢIA

Recentele hotărâri ale Ministerului Educaţiei şi Cercetării, legate de evaluarea la nivel naţional a elevilor (Testare Naţională şi Bacalaureat) provoacă îngrijorări profunde în lumea specialiştilor şi a profesorilor. În consecinţă, tragem un semnal de alarmă, arătând câteva dintre consecinţele noii metodologicii privind evaluarea prin examene naţionale, care prevede publicarea pe Internet, la începutul lunii ianuarie 2007, a tuturor variantelor de subiecte din care, ulterior, va fi aleasă, pentru fiecare disciplină, o variantă care va deveni subiect de examen.
În primul rând, o astfel de metodologie favorizează memorarea, încurajează învăţarea reproductivă şi nu facilitează formarea de competenţe şi atitudini, aşa cum este stipulat prin actualul Curriculum Naţional. În loc să fie evaluate competenţele şi abilităţile elevilor de a opera cu algoritmi de lucru şi cu concepte specifice unui anumit domeniu, în situaţia dată examenele vor evalua în fapt doar capacitatea de a memora şi a reproduce rezolvarea unui număr de probleme cunoscute dinainte. Creativitatea, gândirea autonomă şi critică, capacitatea de a rezolva probleme – toate, elemente esenţiale ale unui nou mod de a învăţa - vor fi însă puse între paranteze nu doar la examene, ci, printr-un efect de recul, şi în practica didactică.
În al doilea rând, acest fapt va avea un efect negativ şi asupra învăţării la clasă, care, cel puţin în anii terminali, va fi cu siguranţă centrată, în al doilea semestru, pe rezolvarea şi memorarea variantelor publicate, neglijându-se acele competenţe, teme şi conţinuturi din programele şcolare care nu se regăsesc în subiectele de examen.
În al treilea rând, pentru limba şi literatura română – disciplină obligatorie de examen atât pentru Testarea Naţională, cât şi pentru Bacalaureat -, în care un punct important al programelor şcolare este legat de competenţa elevilor de a descifra, analiza şi interpreta un text la prima vedere, efectele vor fi foarte serioase. În situaţia în care textele pe care se vor face aplicaţiile vor fi dinainte cunoscute prin publicarea lor pe Internet, această competenţă esenţială de receptare nu va mai putea fi evaluată şi, prin urmare, nu va mai fi exersată nici la clasă. Acesta este însă doar un exemplu, căci şi programele altor discipline de examen (matematică, istorie, geografie, limbi moderne) vizează cu prioritate formarea de abilităţi şi deprinderi, ceea ce presupune ca elevii să fie capabili să demonstreze că-şi pot folosi cunoştinţele şi competenţele în contexte noi. Evident, acestea nu vor putea fi evaluate câtă vreme situaţiile concrete de aplicare a competenţelor/conţinuturilor vor fi cunoscute dinainte.
Nu în ultimul rând, manualele vor deveni superflue, în măsura în care atât elevii, cât şi profesorii vor deveni interesaţi cu prioritate de acele auxiliare şcolare care le vor oferi rezolvarea subiectelor publicate pe Internet.
Considerăm, în concluzie, că aceste măsuri de schimbare a evaluării nu fac altceva decât să rezolve, eventual, o problemă de suprafaţă, cea legată de administrarea examenelor (şi, implicit, de diminuarea corupţiei). În schimb, uitând de problemele de esenţă ale evaluării, ele vor bulversa sistemul de învăţământ într-o manieră dramatică, vor compromite programele şcolare şi manualele în uz, activitatea profesorilor la clasă şi, ce este mai grav, profilul intelectual al elevilor. Un asemenea accent pus pe învăţarea reproductivă poate anula întregul proiect curricular al educaţiei româneşti şi va duce la formarea unor roboţi, învăţaţi să repete mecanic ceea ce le-a dictat profesorul la clasă sau ceea ce au memorat din diversele auxiliare şcolare şi incapabili să aplice cele învăţate în şcoală în contexte noi. Căci, să nu uităm, modul de evaluare influenţează în foarte mare măsură predarea şi învăţarea. Întrebarea care se pune este: de un astfel de model al învăţării au nevoie tinerii unei ţări care ambiţionează să acceadă în societatea cunoaşterii ?
Pentru îmbunătăţirea, pe fond, a evaluării prin examene naţionale considerăm că este de dorit ca subiectele de examen să fie astfel concepute şi formulate încât ele să descurajeze memorarea şi învăţarea de tip mecanic a unor informaţii/conţinuturi; subiectele trebuie să măsoare în principal competenţele achiziţionate, capacitatea elevilor de a aplica sau de a opera cu informaţiile/conţinuturile abordate în şcoală în contexte noi de aplicare. În felul acesta, evaluarea prin examene naţionale va susţine în mai mare măsură Curriculum-ul Naţional, calitatea în educaţie şi reforma reală a învăţământului românesc.
Rugăm de aceea conducerea ministerului să revină asupra metodologiei privind evaluarea, având în vedere alte soluţii de rezolvare a crizei administrative a sistemului, care să nu lezeze interesul elevilor şi finalităţile asumate (prin Curriculum-ul Naţional şi prin Legea Învăţământului) ale educaţiei româneşti. "

FOCUS EDUCAŢIA
Florentina Sâmihăian
Florin Ioniţă
Liviu Papadima
Octavian Patraşcu
Alexandru Crişan
Mihaela Singer
Carmen Muşat
Gabriel Ivan
[/b]
_________________
Emil Onea
livioara
 
Mesaje: 168
Membru din: 04 Ian 2006, 23:32
Localitate: Brasov

Mesajde clapa_valentina » 11 Sep 2006, 17:15

1. Nu te-ai impotrivit candva in mod intuitiv si pe buna dreptate tocitului, memoratului si repetarii mecanice a termenilor, datelor, formulelor?

2. Nu ti s-a spus mereu ca nu exista alta cale?

3. Nu ai fost constrans sa accepti anumite procedee de invatare care nu ti se potriveau deloc?

RASPUNS:

1.Intotdeauna m-am impotrivit IN MOD CONSTIENT tocitului si repetarii mecanice a termenilor, datelor, formulelor, ceea ce nu inseamna sa te impotrivesti memoratului. Orice notiune noua trebuie stocata (intai in memoria de scurta durata si trecuta apoi in cea de lunga durata care-i asigura trainicia in timp.) Asta daca doresti sa ai cu ce opera in domeniul respectiv.

2. Culmea, NU.

3 Au fost rare cazurile, dar in acele domenii nu am excelat (cel putin nu atata timp cat cel care impunea acele procedee de invatare a detinut controlul).
clapa_valentina
 
Mesaje: 240
Membru din: 29 Aug 2006, 18:19

Mesajde betiana » 11 Sep 2006, 21:38

Cred ca toti am trecut prin situatii in care invatarea insemna memorare mecanica.Cati dintre noi mai stim anii intre care a domnit marele Stefan,cati dintre noi ne mai aducem aminte numele unor somitati in varii probleme care au dezvoltat o multime de teorii ? Cateodata invatarea mecanica ne-a servit la parcurgerea unei materii anoste (desi necesara - ex: statistica).Acum dupa ani grei de continua ucenicie in domeniul educatiei pot spune ca numai anumite capitole imi servesc activitatii mele si le tot slefuiesc, le dau o noua aura, mai moderna.
betiana
 
Mesaje: 240
Membru din: 22 Apr 2006, 18:37

Mesajde emil » 11 Sep 2006, 21:45

Eu as vrea sa trimitem o nota de protest Ministerului Educatiei, pentru aceste "schimbari" vicioase, ce afecteaza sistemul de invatamant, viitorul copiilor nostri.

va prindeti?
Emil Onea
Avatar utilizator
emil
Site Admin
 
Mesaje: 2737
Membru din: 22 Oct 2003, 23:10
Localitate: Focsani

Mesajde leviatan » 12 Sep 2006, 08:20

Nu pot sa nu remarc ca e "la moda" sa fii impotriva invatarii mecanice. Fireste ca si eu sunt intru totul de acord cu asta. Dar cred ca problemele invatamantului contemporan merg mult mai departe de-atat, si asta nu numai in Romania. In foarte multe tari exista ingrijorare fata de directia pe care-a luat-o educatia, din cele mai diferite motive.

Problemele din educatie nu sunt cauzate insa de altceva, decat de o lipsa de constienta in ce priveste natura spirituala a oamenilor. Deja a devenit tabu sa folosesti cuvantul "spiritual", care este asociat prea adesea cu un fel de atitudine mistica si cu lucruri abstracte, nepractice. Si cata vreme se va ramane la acest stadiu, nu doar educatia, ci intreaga cultura umana va decadea "progresiv".

Adevaratele impulsuri de viitor in educatie trebuie insa sa vina printr-o innoire spirituala. Nici tehnologizarea si standardizarea invatamantului, nici alte metode asa-zis "moderne" nu vor avea un efect benefic cata vreme copilul continua sa fie privit ca un tabula rasa, care trebuie "manevrat" ca un aparat, ca si cum ar avea numai trup, si nu trup, suflet si spirit.
Avatar utilizator
leviatan
 
Mesaje: 18
Membru din: 26 Mai 2006, 21:30


Înapoi la Scoala in Romania

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 6 vizitatori