de mireille_mm » 02 Iun 2006, 20:46
Cateva detalii:
'Filozofie pentru copii' este un program complex, elaborat in anii 1969-1970 in cadrul Universitatii Columbia de catre profesorul Matthew Lipman. Manualele Sanziana si Ruxi se adreseaza scolarilor din clasele primare. Ideea centrala a programului o constituie dezvoltarea gandirii elevilor, necesitatatea de a-i invata sa gandeasca dincolo de disciplinele pe care le studiaza in scoala, dar nu independent de ele.
Programul Filozofie pentru copii a aniversat in anul 2000 treizeci de ani de existenta, el fiind tradus in peste 20 de limbi si aplicat in numeroase tari.In Romania, Filozofie pentru copii este aplicat din anul scolar 1992, intai experimental in cateva scoli din Bucuresti, Brasov si Iernud, apoi in multe localitati.Intr-o simpla enumerare, obiectivele programului Filozofie pentru copii sunt urmatoarele: sa analizeze valoarea propozitiilor, sa le clasifice, sa construiasca ipoteze, sa defineasca termeni, sa descopere alternative, sa faca interferente, sa gaseasca presupozitii, sa formuleze explicatii cauzale, sa compare, sa formuleze intrebari, sa generalizeze, sa argumenteze, sa stabileasca relatii parte-intreg si intreg-parte, sa identifice si sa utilizeze criterii, sa caute greseli de rationament, sa recunoasca diferente in perspectivele de abordare, sa lucreze cu analogia si metafora.
Continutul programului se prezinta sub forma unor naratiuni care au ca protagonisti copii de varste apropiate cu cea a participantilor la discutii. Problemele filozofice au in manuale formulari accesibile care sunt apreciate de micii cititori. Simpaticele personaje ale povestirilor traiesc situatii comune scolarilor mici. Sanziana si Ruxi se afla de multe ori in dificultate, nu pot continua rationamente, gresesc argumentarile, sunt in situatii delicate in ore. La fel si elevii care citesc, iar acest lucru le da incredere. Se considera ca e firesc sa se greseasca intr-o situatie de invatare.Elevii isi inving barierele psihologice, se antreneaza in discutii, exersand capacitatea de a pune si a urmari o problema in toate fazele rezolvarii ei. De asemena, se dezvolta capacitatea copiilor de a sustine un punct de vedere, de a urmari si respecta demersurile celorlalti parteneri de discutie.
Manualele au aparut la Editura Humanitas Educational
Filozofie pentru copii. Sanziana. Clasa a III-a
Autori: Matthew Lipman
Ghid pentru clasa a III-a. Cuprinde exercitii si teme de discutie care ii ajuta pe copii sa-si sustina un punct de vedere.
Exercitiile pot fi luate ca model si se pot crea altele, mai aproape de specificul si experienta clasei cu care se lucreaza.
Metoda folosita in cadrul acestui program asigura antrenarea treptata in discutie a tuturor elevilor
Sa gandim impreuna. Ghidul invatatorului de folosire a manualului pentru copii Sanziana. - Se ofera gratuit Clasa a III-a
Autori: Matthew Lipman, Ann Gazzard
Filozofie pentru copii este un program complex, elaborat in anii 1969â1970 in cadrul Universitatii Columbia de profesorul Matthew Lipman. Programul este constituit din 9 subprograme care se adreseaza copiilor de la 6 la 18 ani. Prezentele lucrari sunt destinate scolarilor mici din clasele primare, iar continutul lor se prezinta sub forma unor naratiuni si dialoguri care au ca protagonisti copii de varste apropiate de cele ale carora li se adreseaza. Sanziana si Ruxi ridica probleme precum: ce sunt asemanarile si deosebirile, ce sunt relatiile, care este raportul dintre unu si mai multi, care este raportul dintre original si copie, dintre parte si intreg, ce inseamna sa fii la fel sau diferit, care este legatura dintre la fel sau diferit, care este legatura dintre a fi si a gandi, ce sunt analogia si metafora, ce este o regula.
Fireste, nu putini vor fi acei care vor ridica din sprancene sau se vor incrunta, intreband: âFilozofie pentru copii?â. intrebarea poate avea doua sensuri. in primul rand, de ce pentru copii? Asta le mai lipsea copiilor nostri? La ce bun filozofia, intr-o lume viitoare care sta sub urgenta concretului? Si, la urma urmei sunt oare copiii de varste mici in stare sa inteleaga ceva din asta? â stiut fiind ca in jurul cuvantului filozofie persista, pentru cei mai multi, o nebuloasa de sensuri, dificultati, spaime si admiratii. Raspunsul la toate aceste intrebari este unul foarte simplu: copiii sunt in stare, au nevoie si trebuie sa puna intrebari, sa dea raspunsuri si, mai ales, sa invete sa rationeze corect si sa-si argumenteze corect raspunsurile.
Filozofie pentru copii. Ruxi. Clasa a IV-a
Autori: Matthew Lipman
Ghid pentru clasa a IV-a. Cuprinde exerctii punctuale care pornesc de la ideile enuntate in text.
Ofera planuri de discutie pentru diverse teme. (Exemple: âA imparti cu cinevaâ, âA cere si a acorda ajutorulâ, âA avea frati, surori si alte rudeâ, âLa fel si diferitâ etc.)
In introducere, invatatorilor li se ofera sugestii pentru pregatirea lectiilor, pentru evaluarea elevilor si pentru propria evaluare.
Sa cautam intelesul. Ghidul invatatorului de folosire a manualului pentru copii Ruxi. - Se ofera gratuit Clasa a IV-a
Autori: Matthew Lipman, Ann Margaret Sharp
Succes!
Inst. Mirela MINEA