Colegiul Energetic – Reuniune transnațională ERASMUS+

Despre ce facem noi in scoala: proiecte, colaborari, activitati inedite

Colegiul Energetic – Reuniune transnațională ERASMUS+

Mesajde croitoru_c » 14 Dec 2015, 12:01

Erasmus+ este noul program al Uniunii Europene pentru educație, formare, tineret și sport pentru perioada 2014-2020. Acest program finanțează parteneriate transnaționale între diferite instituții de educație cu scopul de a construi punți între sistemul educațional și câmpul muncii, prin care să faciliteze acoperirea deficitului de competențe necesare astăzi.

În perioada 2015-2018, Colegiul Energetic din Râmnicu Vâlcea se implică într-un parteneriat strategic în domeniul școlar – KA2, prin proiectul ”Learning platform: Young people Entrepreneurial skill development possibilities”/ ”Platformă de învățare: Posibilități de îmbunătățire a competențelor antreprenoriale în rândul tinerilor”, alături de școli din Letonia, Turcia, Spania și Croația.

În perioada 23-25 noiembrie 2015, la Valka, Letonia a avut loc prima reuniune transnațională, organizată de profesorii școlii Valkas Gimnazija. Colegiul Energetic a fost reprezentat de prof. Codruța Elena Țenea (coordonator) și prof. Alina Cioculeasa.

Iată cum a descris doamna profesoară Alina Cioculeasa această reuniune transnațională:

”Un drum lung și întunecat printre păduri, luna întrezărindu-se printre nori, muzica letonă în autobuz și deodată un luminiș. Iata-ne ajunse în Valka, micul oraș leton care împarte granița cu fratele estonian Valga. O graniță simbolică pe care acum doar un mic post de grănicer și manualele de istorie o mai amintesc. Deviza ”două țări, un oraș” vorbește despre spiritul pașnic, conciliant al acestor oameni.

Aici este locul de desfășurare al proiectului european „Learning platform – Entrepreneurship skill development possibilities”, între 23-25 noiembrie 2015 și motivul pentru care am folosit aproape toate mijloacele de transport pentru a ajunge la destinație.

Este noapte, târziu, frig și cu bucurie ne strecurăm în paturile calde de la internatul liceului care se află la două străzi distanță. Dimineața, când abia se crapă de ziuă, am pornit către școală pe drumuri pustii acoperite de zăpada pufoasă care cădea cu fulgi tot mai mari. Prima zăpadă, un cadou pentru partenerii de proiect după cum avea sa ne spună Dace, coordonatoarea proiectului, profesoară la Valka Gymnasium care ne-a întâmpinat cu un zâmbet larg și brațele deschise.

Rapid am fost informate despre prima activitate: postere cu toate școlile țărilor participante – Romania, Croația, Turcia, Spania care vor fi expuse în holul școlii și care vor reaminti elevilor în fiecare dimineață de musafirii lor. Intre timp își face apariția doamna director care ne urează bun-venit și ne vorbește despre sistemul educațional din Letonia, apoi despre Valka Gymnasium insistând asupra modalităților de stimulare și recompensare a elevilor merituoși și asupra diferitelor tradiții pe care școala le-a introdus de-a lungul timpului astfel încât elevii să se simtă mândri de a fi absolvit.

Preia ștafeta Ingrida, profesoara de limba engleză care subliniază importanța proiectului pentru implicarea a tot mai multor elevi în activități de antreprenoriat care să conducă la dezvoltarea economică a localității din care fac parte. Sunt prezentate activitățile de proiect pentru această întâlnire și responsabilitățile care revin fiecărei echipe, după care se face un tur al școlii care impresionează prin spațiile largi, generoase, sălile calde, primitoare, viu colorate parcă pentru a contrasta cu cenușiul cerului în această perioadă a anului, toate dotate cu tehnologie modernă necesară desfășurării unui act educațional de înaltă ținută, modern și perfect pliat pe necesitățile elevilor și realitățile vieții. Această școală veche de 95 de ani, un fost spital, a renăscut și doar treptele tocite de cizmele soldaților mai amintesc de încercările trecutului.

Elevii sunt civilizați, decent îmbrăcați, liniștiți și respectuoși, se adună în cuiburi pe la colțuri să vorbească de-ale lor în pauzele vestite nu de clopoțel, ci de un sunet melodios și într-o engleză impecabilă pun întrebări sau oferă răspunsuri interlocutorilor veniți de departe.

Mergem într-o sală unde eleve cu inițiativă, cu spirit de antreprenor, ne arată cu mândrie rezultatele muncii lor, bijuterii neobișnuite ca formă și culoare și săpunuri frumos mirositoare pe care ne grăbim sa le cumpărăm pentru 2-3 euro celor dragi de acasă. Pentru noi un suvenir, pentru ele dovada faptului că munca le este apreciată și că se poate face profit.

O pauză de prânz și o scurtă plimbare în țara vecină. Un rățoi pe un fir de apă ce se constituie într-o graniță naturală nu se hotărăște dacă să fie leton sau estonian. Nu contează, e fericit! Dupa câteva poze, zgribulite de frig revenim pentru prezentările țărilor și școlilor partenere. Sala este plină, oamenii curioși, emoțiile apar , dar și mândria de a ne arăta identitatea. E momentul oportun de a afla ceva nou și interesant despre ceilalți, dar și despre tine însuți – activitatea economică, tinerii antreprenori și organizatiile care îi susțin nu fuseseră chiar punctul nostru de interes sau cercetare pana la momentul acestui proiect.

Facem o vizită la Școala de Arte aflată la câțiva pași – unitatea de măsură a distanțelor în acest spațiu. E un unicat, adunând copii letoni, estonieni și ruși in spații destinate manifestărilor artistice în ateliere de pictură, sculptură, modelaj, lucru cu lemnul, în care doar talentul și măiestria triumfă. Limbajul este unul universal, artistic.

La alți câțiva pași suntem într-o sală de spectacol, locul de desfășurare al multor evenimente culturale, dar care acum răsună de pașii elevilor ce repetă dansuri tradiționale letone cu profesoara lor. Ne pregătim să ne așezăm comod în fotolii, dar surpriză, suntem parte din spectacol, urcăm pe scenă și voia bună apare din ritmul dansului și din stângăciile mișcărilor noastre. Comunicarea este tot în limbajul universal, artistic.

La momentul cinei , în cantina școlii, acum frumos amenajată, ca de sarbatoare, avem senzația că ne aflăm în Valka de mult timp și că locul ne-a asimilat, dar….

Mai avem multe de descoperit în cea de-a doua zi. Fix la ora stabilită ne întâlnim cu domnul primar al celor două orașe gemene care ne vorbește despre locul în care ne aflăm, mai ales sub aspect economic, despre dificultățile cărora trebuie să le facă față ținând cont de faptul ca letona și estona sunt limbi care nu au nici un cuvânt asemănător, iar legislația și sistemul de impozitare sunt diferite.

A primit cu căldură ideea acestui proiect pentru stimularea spiritului întreprinzător al tinerilor letoni care sunt mai degrabă firi artistice, pasionate de dans, muzică și teatru, cum chiar dumnealui ne-a demonstrat fiind de profesie muzician și mai puțin de activitățile concrete, de afaceri cerute de economia de piață și de o lume tot mai pragmatică. A călătorit în multe țări ale lumii și suntem din nou mândre când ne spune că de România îți amintește cu plăcere, că este o țară frumoasă și primitoare.

Revenim la școala unde pentru câteva ore testăm platforma Moodle, locul în care se vor regăsi toate materialele produse în proiect pentru a fi folosite și spre ajutor atât elevilor, cât și profesorilor, un instrument de lucru modern și util.

După prânz vizităm două companii de succes din zonă: „PepiRer”, specializată în fabricarea materialelor izolatoare și „Efn Nord”, în producerea și asamblarea părților componente pentru industria auto, deservind piața germană. PepiReR este o companie 100% letonă care își găsește piața de desfacere , dar și concurența în țările nordice. Este de admirat spiritul inovator prin crearea sistemului Pro Vent de respirație pentru pardoseli și imaginarea unor piese geometrice de mari dimensiuni destinate spațiilor de joacă și grădinițelor sub denumirea IGLU.

Efn Nord a introdus spiritul german de manageriere a unei afaceri pe piața letonă și a oferit multe locuri de muncă, training și beneficii oamenilor din zonă.

Seara ne găsește într-un service auto, un alt model de business performant, al unui tânăr, fost absolvent al Valka Gymnasium. După ce ne prezintă rezultatul muncii sale cu suișurile, dar și coborâșurile pornirii unei afaceri pe cont propriu, suntem invitați în zona de relaxare la un ceai, într-un decor avangardist, demn de Andy Warhol amenajat de o echipă de tineri designeri menit să ofere un moment de răgaz și căldură clienților ce așteptă mașinile reparate, o idee ce a adus plus valoare acestei afaceri.

A treia și ultima zi ne găsește devreme dimineața la școala din Valka către care pașii ne îndreaptă instinctiv, de acum. Planificăm celelalte întâlniri alături de partenii nostri, coordonatorii se asigura că fiecare a înțeles ce are de făcut în următoarea etapă și pe termen mai lung, am reflectat asupra experiențelor pe care cu toții le-am trăit și s-a evaluat întreaga activitate de proiect. Și pentru ca totul să se termine în limbajul universal, artistic asistăm la o lecție deschisă la muzică. Participarea a fost totala, în sensul de a ne implica și de a cânta alături de elevi o melodie clasică din folclorul leton. Căldură, cântec, voie bună și o ultimă privire asupra cerului plumburiu prin ferestrele generoase ale clasei.

Pornim spre Riga, dar ne oprim pe drum la Sigulda, un loc încărcat de istorie, cu castele și fortificații care au ținut piept repetatelor atacuri poloneze, suedeze și mai târziu rusești. Vizităm castelul Turaida și aflăm o frumoasă legendă, una dintre multele care sporesc misterul acestor meleaguri – The Rose of Turaida – ce va fi curând transformată într-un film la Hollywood.

Spre seară ajungem la Riga, la asfințit, pe vânt și ger mușcător și mergem la Biblioteca Națională, un monument arhitectural și de cultură, impresionant chiar și pentru cei mai puțin avizați. Ne-am simțit bine să vedem mulți copii veniți să citească în această imensă casă primitoare, ca un organism viu ce respiră și inspiră cunoaștere și curiozitate.

O scurtă pauză, haine de gală și iată-ne în holul Operei din Riga. Un program inedit – „Picturi la Expoziție” de Modest Mussorsgsky, tablourile prind viață, se mișcă prin intermediul balerinilor și-și spun povestea veselă sau tristă în fața spectatorilor, urmează „Daphnis și Chloe”, totul ajungând la un climax în dansul mecanic și notele tumultoase ale „Boleroului” de Maurice Ravel. O seară de neuitat, un moment în limbajul artistic universal.

Ne despărțim cu greu, sub o ninsoare blândă, diafană, păstrând adânc în suflete visul unei nopți de iarnă!”
croitoru_c
 
Mesaje: 4
Membru din: 15 Ian 2006, 17:29

Înapoi la Activitati scolare

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 3 vizitatori