DIDACTICA DISCIPLINEI LIMBA ĹI LITERATURA ROMĂNÄ
Programă pentru examenul de definitivare în învăţământ şi
pentru obţinerea gradelor didactice
Competenţe generale:
1. Analizarea programelor şcolare de limba şi literatura română în vederea aplicării personalizate a acestora în procesul didactic.
2. Aplicarea adecvată a unor strategii şi metode specifice disciplinei care să reflecte o abordare centrată pe elev, pe formarea complexă a personalităţii acestuia.
3. Aplicarea unor instrumente şi metode de evaluare diverse pentru evaluarea competenţelor specifice disciplinei limba şi literatura română.
Valori şi atitudini:
⢠Manifestarea preocupării pentru perfecţionarea continuă în domeniul didacticii disciplinei.
⢠Deschidere către experimentarea unor metode noi de predare-învăţare-evaluare.
⢠Adaptarea întregii activităţi didactice la nevoile şi interesele elevilor.
D E F I N I T I V A T
Competenţe generale Competenţe specifice Conţinuturi
1. Analizarea
programelor şcolare de limba şi literatura română în vederea aplicării personalizate a acestora în procesul didactic.
1.1. Identificarea structurii programelor şcolare pentru disciplina limba şi literatura română şi a rolului fiecărei componente pentru orientarea activităţii profesorului. ⢠Structura programelor: notă de prezentare, obiective-cadru (gimnaziu)/competenţe generale (liceu), obiective de referinţă şi sugestii pentru activităţile de învăţare (gimnaziu)/ competenţe specifice şi conţinuturi asociate (liceu); recomandări privind conţinuturile fiecărui domeniu specific disciplinei (comunicare, limbă, literatură), sugestii metodologice (liceu); standarde curriculare.
⢠Elemente obligatorii şi elemente facultative ale programei.
⢠Rolul fiecărei componente a programei pentru orientarea activităţii profesorului.
1.2. Explicarea modelului comunicativ-funcţional al programelor de limba şi literatura română. ⢠Modelul comunicativ-funcţional bazat pe dezvoltarea celor patru deprinderi integratoare (ascultarea, exprimarea orală, lectura, exprimarea scrisă).
⢠Abordarea integrată a domeniilor disciplinei în cadrul unei unităţi de învăţare.
2. Aplicarea adecvată a unor strategii şi metode specifice disciplinei care să reflecte o abordare centrată pe elev şi pe formarea complexă a personalităţii acestuia. 2.1. Identificarea unor modalităţi diverse de construire a activităţilor didactice în concordanţă cu obiectivele / competenţele, valorile şi atitudinile prevăzute în programe. ⢠Metode specifice ale învăţării active, ale învăţării individuale şi prin cooperare.
⢠Metode pentru formarea gândirii critice a elevilor în domeniul literaturii, al limbii şi al comunicării.
⢠Metode specifice stimulării şi dezvoltării creativităţii elevilor în orele de limbă, de comunicare şi de literatură.
2.2. Construirea unor activităţi de învăţare specifice domeniilor disciplinei. ⢠Activităţi de comunicare orală â ascultare activă şi producere de discurs monologal şi dialogal.
⢠Activităţi de comunicare scrisă: redactarea unor texte narative, descriptive, informative, argumentative, dialogate; redactarea de compuneri şcolare (compunere liberă, rezumat, caracterizare de personaj, eseu structurat, eseu liber etc.); redactarea de texte funcţionale.
⢠Activităţi de lectură corespunzătoare etapelor lecturii - prelectură, lectură şi postlectură â , adecvate specificului generic al textelor â epic, liric şi dramatic.
⢠Activităţi de învăţare a categoriilor lexicale şi gramaticale; utilizarea elementelor de limbă în receptarea şi producerea mesajelor orale şi scrise.
⢠Activităţi de înţelegere şi aplicare a noţiunilor de teorie literară.
3. Aplicarea unor instrumente şi metode de evaluare diverse pentru evaluarea competenţelor specifice disciplinei limba şi literatura română. 3.1. Identificarea modalităţilor de aplicare a unor instrumente şi metode de evaluare adecvate disciplinei. ⢠Metode tradiţionale şi metode alternative de evaluare (probe orale, probe scrise, probe practice; observare sistematică a comportamentului elevilor, referat, proiect, investigaţie, portofoliu, autoevaluare).
3.2. Construirea unor probe de evaluare, pornind de la obiective de evaluare date. ⢠Tipologia itemilor: itemi obiectivi, itemi semiobiectivi şi itemi subiectivi.
⢠Competenţe vizate prin diferiţi itemi. Limite şi avantaje ale diverselor tipuri de itemi.
⢠Principii şi modalităţi de construire a instrumentelor de evaluare la limba şi literatura română: evaluarea competenţei lingvistice; evaluarea competenţei de comunicare orală; evaluarea competenţei de redactare; evaluarea competenţei de lectură.
Bibliografie
⢠Curriculum Naţional. Programe şcolare pentru clasele a V-a â a XII-a. (site-ul Ministerului Cercetării, Educaţiei şi Tineretului,
www.edu.ro, secţiunea Preuniversitar, Programe, Aria curriculară Limbă şi comunicare).
⢠Ghid metodologic pentru aplicarea programelor de limba şi literatura română. Ănvăţământ primar şi gimnazial, M.E.E., C.N.C., Bucureşti, Editura Aramis Print, 2002.
⢠Ghid metodologic. Aria curriculară Limbă şi comunicare. Liceu, M.E.C., C.N.C., Bucureşti, Editura Aramis Print, 2002.
⢠Goia, Vistian â Didactica limbii şi literaturii române pentru gimnaziu şi liceu, Cluj-Napoca, Editura Dacia, 2002.
⢠Pamfil, Alina â Limba şi literatura română în gimnaziu. Structuri didactice deschise, Editura Paralela 45, 2003.
⢠Pamfil, Alina â Studii de didactica literaturii, Cluj-Napoca, Casa Cărţii de Ĺtiinţă, 2006.
⢠Sâmihăian, Florentina, Mariana Norel â Didactica limbii şi literaturii române, I (2005) şi II (2006), Ministerul Educaţiei şi Cercetării, Proiectul pentru Ănvăţământul Rural (Volumele se găsesc în bibliotecile universităţilor din ţară.).
⢠Secrieru, Mihaela â Didactica limbii române. Pentru studenţii Facultăţilor de Litere şi pentru pregătirea examenelor de titularizare, definitivat, grade didactice, ediţia a III-a, Iaşi, Editura Sedcom Libris, 2006.
⢠Stan, Mihail (coord.) â Ghid de evaluare. Limba şi literatura română, Bucureşti, Editura Aramis, 2001.
G R A D U L D I D A C T I C I I
Competenţe generale Competenţe specifice Conţinuturi
1. Analizarea
programelor şcolare de limba şi literatura română în vederea aplicării personalizate a acestora în procesul didactic.
1.1. Analiza abordării pe verticală a disciplinei, reflectată în programele şcolare la nivel de competenţe, valori şi atitudini şi conţinuturi. ⢠Harta conţinuturilor celor trei domenii - limbă, comunicare, literatură â în programele de gimnaziu şi de liceu pentru limba şi literatura română.
⢠Progresia rezultatelor aşteptate de la un ciclu şcolar la altul, de la un an şcolar la altul.
⢠Puncte tari şi puncte slabe ale programelor de limba şi literatura română.
1.2. Analiza unor modalităţi de integrare a domeniilor specifice disciplinei (limbă, literatură, comunicare). ⢠Modalităţi de integrare a conţinuturilor din domeniile specifice disciplinei (limbă, comunicare, literatură) în cadrul procesului de învăţare-predare-evaluare.
⢠Abordarea integratoare â justificări; dificultăţi; avantaje.
1.3. Compararea programelor de limba şi literatura română cu programe din aria curriculară sau din alte arii în vederea identificării punctelor comune şi a discontinuităţilor. ⢠Relaţia dintre programele de limba română şi programe din aceeaşi arie curriculară sau din arii diferite.
⢠Continuităţi şi discontinuităţi în ceea ce priveşte: conţinuturile, obiectivele / competenţele vizate, metodologia sugerată (metode de predare-învăţare, metode şi instrumente de evaluare).
1.4. Analiza programelor prin raportare la documentele de politici lingvistice la nivel european. ⢠Principii promovate de Consiliul Europei: plurilingvism, diversitate lingvistică, comunicare interculturală, cetăţenie democratică, învăţare pe tot parcursul vieţii, coeziune socială.
⢠Proiecte europene ce vizează studiul limbilor şi al literaturii.
2. Aplicarea adecvată a unor strategii şi metode specifice disciplinei care să reflecte o abordare centrată pe elev şi pe formarea complexă a personalităţii acestuia. 2.1. Analiza aplicării unor metode specifice învăţării active în domeniul disciplinei limba şi literatura română. ⢠Rolul metodelor active în procesul de predare-învăţare-evaluare. Exemplificări; limite şi avantaje ale metodelor active.
⢠Rolul metodelor ce stimulează creativitatea în toate domeniile disciplinei (limbă, comunicare, literatură). Exemplificări; limite şi avantaje ale activităţilor de creativitate propuse în clasă sau ca teme de rezolvat acasă.
⢠Strategii şi metode specifice gândirii critice, învăţării prin cooperare, învăţării prin experienţă. Aplicarea acestora în domeniile disciplinei limba şi literatura română (limbă, comunicare, literatură).
⢠Modele specifice disciplinei: modelul cultural, modelul lingvistic, modelul dezvoltării personale. Exemplificări; limite şi avantaje ale acestora.
2.2. Proiectarea şi analiza unor activităţi de învăţare complexe, care pot conduce la formarea competenţelor specifice disciplinei ⢠Procese ale lecturii: conturarea orizontului de aşteptare, comprehensiune, analiză şi interpretare, extinderi.
⢠Etape ale redactării textului non-literar: documentarea, planul de idei al lucrării, redactarea primei forme, verificarea şi corectarea, editarea formei finale; producerea de text literar: alegerea temei, scrierea liberă, ciornele succesive, corectarea, editarea.
⢠Modalităţi de realizare a unor activităţi complexe de comunicare orală şi scrisă: dezbaterea şi studiul de caz.
⢠Opţionale de aprofundare, de extindere, ca disciplină nouă, şi opţional integrat.
3. Aplicarea unor instrumente şi metode de evaluare diverse pentru evaluarea competenţelor specifice disciplinei limba şi literatura română. 3.1. Analiza avantajelor şi limitelor de aplicare a unor instrumente şi metode de evaluare tradiţionale şi alternative. ⢠Avantajele şi limitele metodelor tradiţionale şi alternative de evaluare.
⢠Avantajele şi limitele unor instrumente de evaluare (chestionare, grile de evaluare a comunicării orale sau scrise, teste de evaluare sumativă etc.).
⢠Adecvarea metodelor de evaluare la finalităţi şi conţinuturi.
⢠Folosirea diversificată a formelor, metodelor şi instrumentelor de evaluare tradiţionale şi complementare.
3.2. Analiza unor probe de evaluare prin corelare cu finalităţile unei programe şcolare a disciplinei. ⢠Structura probelor de evaluare propuse pentru testarea naţională şi pentru bacalaureat.
⢠Rolul itemilor din structura probelor în evaluarea competenţelor specifice disciplinei: competenţa lingvistică, competenţa literară sau culturală, competenţa de comunicare.
⢠Relaţia curriculum â evaluare (inclusiv evaluarea prin examene) din perspectiva finalităţilor, a obiectivelor / competenţelor programelor şcolare de limba şi literatura română.
Bibliografie
⢠Borchin, Mirela (coord.) â Comunicare şi argumentare. Teorie şi aplicaţii, Timişoara, Editura Excelsior Art, 2007.
⢠Curriculum Naţional. Programe şcolare pentru clasele a V-a â a XII-a. (site-ul Ministerului Cercetării, Educaţiei şi Tineretului,
www.edu.ro, secţiunea Preuniversitar, Programe, Aria curriculară Limbă şi comunicare)
⢠Ghid metodologic pentru aplicarea programelor de limba şi literatura română. Ănvăţământ primar şi gimnazial, M.E.E., C.N.C., Bucureşti, Editura Aramis Print, 2002.
⢠Ghid metodologic. Aria curriculară Limbă şi comunicare. Liceu, M.E.C., C.N.C., Bucureşti, Editura Aramis Print, 2002.
⢠Goia, Vistian â Didactica limbii şi literaturii române pentru gimnaziu şi liceu, Cluj-Napoca, Editura Dacia, 2002.
⢠Lectura. Repere actuale. Lucrările simpozionului naţional de didactică a limbii şi literaturii, ediţia a V-a, 3-4 decembrie 2004, coordonatori Alina Pamfil şi Monica Onojescu, Cluj-Napoca, Editura Casa Cărţii de Ĺtiinţă, 2005.
⢠Limba şi literatura română. Perspective didactice, Bucureşti, Editura Universităţii din Bucureşti, 2005 (primele trei capitole, pp. 9-102).
⢠Limbă şi literatură, revistă a Societăţii de Ĺtiinţe Filologice (în special rubrica Didactica modernă).
⢠Norel, Mariana â Curriculum la decizia şcoli la limba şi literatura română, Ministerul Educaţiei şi Cercetării, Proiectul pentru Ănvăţământul Rural, 2007. (Volumul se găseşte în bibliotecile universităţilor din ţară.)
⢠Pamfil, Alina â Limba şi literatura română în gimnaziu. Structuri didactice deschise, Editura Paralela 45, 2003.
⢠Pamfil, Alina â Studii de didactica literaturii, Cluj-Napoca, Casa Cărţii de Ĺtiinţă, 2006.
⢠Pamfil, Alina, Tămâian, Ioana â Studiul limbii şi literaturii române în secolul XX. Paradigme didactice, Cluj-Napoca, Casa Cărţii de Ĺtiinţă, 2005.
⢠Parfene, Constantin â Metodica studierii limbii şi literaturii în şcoală. Ghid teoretico-aplicativ, Iaşi, Editura Polirom, 1999.
⢠Perspective, revistă de didactica limbii şi literaturii române a Asociaţiei Naţionale a Profesorilor de Limba şi Literatura Română âIoana Em. Petrescuâ, Cluj-Napoca (
www.anpro.home.ro).
⢠Sarivan, Ligia, Cerkez Matei â Didactica ariei curriculare Limbă şi comunicare, Ministerul Educaţiei şi Cercetării, Proiectul pentru Ănvăţământul Rural, 2005. (Volumul se găseşte în bibliotecile universităţilor din ţară.)
⢠Sâmihăian, Florentina â Investigarea şi stimularea interesului pentru lectură al elevilor, Ministerul Educaţiei şi Cercetării, Proiectul pentru Ănvăţământul Rural, 2007. (Volumul se găseşte în bibliotecile universităţilor din ţară.)
⢠Sâmihăian, Florentina, Mariana Norel â Didactica limbii şi literaturii române, I (2005) şi II (2006), Ministerul Educaţiei şi Cercetării, Proiectul pentru Ănvăţământul Rural (Volumele se găsesc în bibliotecile universităţilor din ţară).
⢠Secrieru, Mihaela â Didactica limbii române. Pentru studenţii Facultăţilor de Litere şi pentru pregătirea examenelor de titularizare, definitivat, grade didactice, ediţia a III-a, Iaşi, Editura Sedcom Libris, 2006.
⢠Site-ul Consiliului Europei, Departamentul de Politici lingvistice,
www.coe.int/lang (accesibil în franceză şi în engleză) â pentru conceptul de bildung şi pentru a vă informa în legătură cu ultimele proiecte europene în domeniul limbii şi literaturii.
⢠Stan, Mihail (coord.) â Ghid de evaluare. Limba şi literatura română, Bucureşti, Editura Aramis, 2001.
⢠Ĺerbănescu, Andra â Cum se scrie un text?, ediţia a II-a, Iaşi, Editura Polirom, 2001.
G R A D U L D I D A C T I C I
Pentru colocviul susţinut pentru obţinerea gradului I, se vor avea în vedere următoarele competenţe:
COMPETENŢE GENERALE COMPETENŢE SPECIFICE
1. Valorificarea conţinuturilor specifice disciplinei pentru dezvoltarea la elevi a unor capacităţi şi competenţe intelectuale şi operatorii, a unor atitudini afective, motivaţionale, volitive.
1.1. Abordarea conţinuturilor disciplinei, dovedind o bună cunoaştere a domeniilor acesteia (literatură, limbă şi comunicare) şi a noutăţilor apărute în fiecare dintre ele
1.1. Selectarea adecvată a conţinuturilor disciplinei în vederea formării competenţelor, a valorilor şi atitudinilor prevăzute în programe.
1.3. Construirea unor demersuri didactice care să conducă la înţelegerea de către elevi a conţinuturilor disciplinei şi la posibilitatea de a transfera achiziţiile în contexte noi.
2. Proiectarea, organizarea şi evaluarea activităţii didactice ca abordare centrată pe elev, pe formarea complexă a personalităţii acestuia. 2.1. Construirea unor demersuri didactice interactive şi formative, prin valorificarea conţinuturilor ştiinţifice şi prin folosirea unor strategii metodice specifice.
2.2. Adecvarea demersurilor didactice la particularităţile colectivului de elevi.
2.3. Proiectarea secvenţele didactice ale evaluării în contexte educaţionale diverse.
2.4. Comunicarea eficientă cu partenerii în activitatea educaţională, pe baza unei bune cunoaşteri a acestora.
3. Evaluarea documentelor curriculare şi a propriei filozofii privind învăţarea. 3.1. Evaluarea viziunii asupra disciplinei reflectată în programele şcolare şi în manuale.
3.2. Evaluarea propriei filozofii privind predarea-învăţarea în domeniul disciplinei limba şi literatura română.
3.3. Evaluarea modului în care instrumentele şi metodele tradiţionale şi cele complementare pot fi folosite în cadrul disciplinei.
3.4. Evaluarea sistemului actual de evaluare prin corelare cu finalităţile programelor şcolare ale disciplinei.
Valori şi atitudini:
⢠Manifestarea preocupării pentru perfecţionarea continuă în domeniul disciplinei şi al didacticii acesteia.
⢠Deschidere către experimentarea unor metode noi de predare-învăţare-evaluare.
⢠Adaptarea întregii activităţi didactice la nevoile şi interesele elevilor.
Bibliografie
⢠Borchin, Mirela (coord.) â Comunicare şi argumentare. Teorie şi aplicaţii, Timişoara, Editura Excelsior Art, 2007.
⢠Curriculum Naţional. Programe şcolare pentru clasele a V-a â a XII-a. (site-ul Ministerului Cercetării, Educaţiei şi Tineretului,
www.edu.ro, secţiunea Preuniversitar, Programe, Aria curriculară Limbă şi comunicare)
⢠Ghid metodologic pentru aplicarea programelor de limba şi literatura română. Ănvăţământ primar şi gimnazial, M.E.E., C.N.C., Bucureşti, Editura Aramis Print, 2002.
⢠Ghid metodologic. Aria curriculară Limbă şi comunicare. Liceu, M.E.C., C.N.C., Bucureşti, Editura Aramis Print, 2002.
⢠Goia, Vistian â Didactica limbii şi literaturii române pentru gimnaziu şi liceu, Cluj-Napoca, Editura Dacia, 2002.
⢠Lectura. Repere actuale. Lucrările simpozionului naţional de didactică a limbii şi literaturii, ediţia a V-a, 3-4 decembrie 2004, coordonatori Alina Pamfil şi Monica Onojescu, Cluj-Napoca, Editura Casa Cărţii de Ĺtiinţă, 2005.
⢠Limba şi literatura română. Perspective didactice, Bucureşti, Editura Universităţii din Bucureşti, 2005 (primele trei capitole, pp. 9-102).
⢠Limbă şi literatură, revistă a Societăţii de Ĺtiinţe Filologice (în special rubrica Didactica modernă).
⢠Norel, Mariana â Curriculum la decizia şcoli la limba şi literatura română, Ministerul Educaţiei şi Cercetării, Proiectul pentru Ănvăţământul Rural, 2007. (Volumul se găseşte în bibliotecile universităţilor din ţară.)
⢠Pamfil, Alina â Limba şi literatura română în gimnaziu. Structuri didactice deschise, Editura Paralela 45, 2003.
⢠Pamfil, Alina â Studii de didactica literaturii, Cluj-Napoca, Casa Cărţii de Ĺtiinţă, 2006.
⢠Pamfil, Alina, Tămâian, Ioana â Studiul limbii şi literaturii române în secolul XX. Paradigme didactice, Cluj-Napoca, Casa Cărţii de Ĺtiinţă, 2005.
⢠Parfene, Constantin â Metodica studierii limbii şi literaturii în şcoală. Ghid teoretico-aplicativ, Iaşi, Editura Polirom, 1999.
⢠Perspective, revistă de didactica limbii şi literaturii române a Asociaţiei Naţionale a Profesorilor de Limba şi Literatura Română âIoana Em. Petrescuâ, Cluj-Napoca (
www.anpro.home.ro).
⢠Sarivan, Ligia, Cerkez Matei â Didactica ariei curriculare Limbă şi comunicare, Ministerul Educaţiei şi Cercetării, Proiectul pentru Ănvăţământul Rural, 2005. (Volumul se găseşte în bibliotecile universităţilor din ţară.)
⢠Sâmihăian, Florentina â Investigarea şi stimularea interesului pentru lectură al elevilor, Ministerul Educaţiei şi Cercetării, Proiectul pentru Ănvăţământul Rural, 2007. (Volumul se găseşte în bibliotecile universităţilor din ţară.)
⢠Sâmihăian, Florentina, Mariana Norel â Didactica limbii şi literaturii române, I (2005) şi II (2006), Ministerul Educaţiei şi Cercetării, Proiectul pentru Ănvăţământul Rural (Volumele se găsesc în bibliotecile universităţilor din ţară.).
⢠Secrieru, Mihaela â Didactica limbii române. Pentru studenţii Facultăţilor de Litere şi pentru pregătirea examenelor de titularizare, definitivat, grade didactice, ediţia a III-a, Iaşi, Editura Sedcom Libris, 2006.
⢠Site-ul Consiliului Europei, Departamentul de Politici Lingvistice,
www.coe.int/lang (accesibil în franceză şi în engleză) â pentru conceptul de bildung şi pentru a vă informa în legătură cu ultimele proiecte europene în domeniul limbii şi literaturii.
⢠Stan, Mihail (coord.) â Ghid de evaluare. Limba şi literatura română, Editura Aramis, 2001.
⢠Ĺerbănescu, Andra â Cum se scrie un text?, ediţia a II-a, Iaşi, Editura Polirom, 2001.