Diseminare Vizită de studiu - Polonia

Despre ce facem noi in scoala: proiecte, colaborari, activitati inedite

Diseminare Vizită de studiu - Polonia

Mesajde alexandrumitru » 17 Feb 2013, 14:06

„What pedagogical supervision do schools need for quality assurance ?”

prof. Mitru Alexandru


În anul şcolar 2011/2012 am participat la o Vizită de studiu (Programul Transversal - Activitatea cheie 1.1) pe tema asigurării calităţii în sistemul educaţional, organizată de Consiliul de Educaţie din Rzeszow – Polonia. La această activitate au participat colegi din Austria, Belgia, Grecia, Germania, Cipru, Portugalia, Suedia, Turcia şi Ungaria.
Pe parcursul activităţilor desfăşurate am identificat diferenţe semnificative între sistemele de educaţie din ţările participante, dar şi numeroase similarităţi. Fiecare participant a contribuit cu experienţa sa la realizarea exemplelor de bună practică, la găsirea unor soluţii originale, care pot fi valorificate în activitatea noastră şcolară, indiferent în ce sistem de educaţie ne desfăşurăm activitatea.
Provocarea lansată de organizatori <este evaluarea externă o necesitate?> a avut ca punct de plecare următoarele idei : şcoala bazată pe comunitate şi soluţii inovatoare privind asigurarea calităţii în educaţie.
Am constatat cu mare satisfacţie că sistemul de evaluare a calităţii educaţiei utilizat în România este unul dintre cele mai apreciate şi performante din Europa. În vederea înbunătăţirii propiilor sisteme de educaţie colegii din Austria, Belgia, Portugalia şi Grecia au apreciat ca fiind un exemplu de bună practică modul cum se desfăşoară evaluarea internă şi evaluarea externă in sistemul nostru educaţional.
În timpul vizitei am întâlnit modele de succes în managementul unităţilor de învăţământ şi exemple de bună practică în ceea ce priveşte colaborarea şcoală-părinţi, şcoală-comunitate, şcoală-autoritatea publică locală, şcoală-agenţi economici. Am dobândit noi cunoştinţe despre sistemele de educaţie existente în Europa, despre problematica şi importanţa procesului de evaluare, despre modul în care a fost realizată descentralizarea în învăţământ, despre modul cum funcţionează finanţarea per capita şi ceea ce înseamnă în mod real autonomia unităţilor şcolare.
Cu această ocazie am vizitat multe unităţi şcolare, alese de organizatori, astfel încât să ilustreze perfect diversitatea învăţământului preuniversitar pe toate nivelele: preşcolar, primar, secundar inferior şi secundar superior. Fiecare unitate şcolară era apreciată ca fiind un model de succes în privinţa managementului educaţional eficient. Din discuţiile purtate cu factorii de decizie din aceste unităţi şcolare am apeciat, ca exemple de bună practică, în dezvoltarea calităţii educaţiei oferite de sistemul polonez, următoarele: dezvoltarea creativităţii elevilor este susţinută de curriculumul naţional, implicarea financiară a părinţilor în proiectele educaţionale desfăşurate de şcoală, implicarea elevilor în numeroase parteneriate şcolare Comenius, constituirea consorţiilor şcolare, implicarea autorităţilor locale în dezvoltarea bazei materiale şi a resurselor umane, modernizarea bazei materiale prin derularea unor programe cu finanţare europeană (Leonardo da Vinci), corelarea specializărilor cu piaţa muncii, şi curriculum şcolar adaptat nevoilor de dezvoltare ale elevilor.
Participarea la această vizită de studiu a avut un impact foarte mare la nivelul competenţelor profesionale deoarece:
- am fost informat asupra problemelor cu care se confruntă sistemul de educaţie din Polonia şi soluţiile identificate pentru adaptarea la necesităţile în continuă schimbare ale elevilor şi părinţilor;
- fiecare participant a avut şansa să schimbe de opinii, să-şi prezinte activitatea desfăşurată în unitatea şcolară şi să participe la discuţii privind viitorul sistemului de educaţie la nivelul Uniunii Europene;
- am realizat un schim foarte util de politici educaţionale de succes cu colegi din alte sisteme educaţionale privind asigurarea calităţii în procesul de educaţie.
Participarea la această vizită de studiu a reprezentat pentru mine o experienţă deosebită, datorită modului în care au fost abordate problemele prezente în toate sistemele de educaţie din Europa, dar şi relaţiilor de prietenie şi colaborare stabilite cu ceilalţi participanţi.
Recomand tuturor cadrelor didactice accesarea următoarelor adrese de unde se pot obţine informaţii necesare pentru pregatirea materialelor necesare in diverse proiecte de cooperare europeana, mobilitati individuale, vizite de studiu, vizite pregatitoare:
- http://eacea.ec.europa.eu/llp/index_en.php
- http://eacea.ec.europa.eu/education/eur ... dex_en.php
- http://eacea.ec.europa.eu/education/eur ... hp#romania .


Material realizat cu sprijinul financiar primit în cadrul Programului de Învăţare pe Tot Parcursul Vieţii. Conţinutul acestei prezentări reprezintă responsabilitatea exclusivă a autorului. Agenţia Naţională şi Comisia Europeană nu sunt responsabile pentru modul în care acest material va fi folosit.
alexandrumitru
 
Mesaje: 2
Membru din: 13 Mai 2011, 18:35

Înapoi la Activitati scolare

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 8 vizitatori