de framona » 28 Ian 2013, 15:40
eu stiu ca in programa de anul trecut (pt. anul asta inca n-a aparut programa) a fost limba si literatura romana, pedagogie prescolara si metodica predarii activitatilor instructiv-educative in gradinita. insa cu 2 saptamani inainte de examen au anuntat ca nu se mai dau subiecte din lb si lit. romana si nu s-au dat decat subiecte din pedagogie si metodica.
programa de anul trecut continea subiecte de lb si literatura:
1. LIMBA ROMÂNĂ
a) Nivelul fonetic: norme ortografice şi ortoepice, sunet, silaba, despărţirea cuvintelor în silabe, diftongi, triftongi, hiat, accent;
b) Nivelul lexico-semantic: cuvânt, categorii semantice (sinonime, antonime, omonime, paronime), cuvinte monosemantice/ polisemantice. unităţi frazeologice (expresii/ locuţiuni), sensul cuvintelor, vocabular (mijloace de îmbogăţire a vocabularului: derivarea, compunerea, schimbarea valorii gramaticale, împrumuturile);
c) Nivelul morfosintactic: părţi de vorbire flexibile (substantiv, articol, adjectiv, pronume, numeral, verb), părţi de vorbire neflexibile (adverb, conjuncţie, prepoziţie, interjecţie), părţi de propoziţie principale (subiect, predicat, probleme de acord), părţi de propoziţie secundare (atribut, complement, relaţia determinat/ determinant);
d) Nivelul ortografic şi de punctuaţie: aspecte privind aplicarea normelor de ortografie şi de punctuaţie în receptarea/construirea mesajului scris;
e) Nivelul stilistic: stiluri funcţionale, tipuri de text receptate (narativ, descriptiv, dialogat, informativ, argumentativ), stil direct, stil indirect, stil indirect liber.
2. LITERATURA ROMÂNĂ
a) Proza - specii narative: basmul cult, povestirea, nuvela, romanul.
• Concepte operaţionale asociate: instanţele comunicării narative (autor, narator, personaj, cititor); construcţia discursului narativ (specie literară, acţiune, temă, momentele subiectului, conflict, incipit, final, moduri de expunere, stil direct, stil indirect, stil indirect liber, repere spaţiale, repere temporale); personaje (tipologie, modalităţi de caracterizare, limbajul naratorului).
• Conţinuturi:
- Povestea lui Harap-Alb de Ion Creangă;
- Hanu Ancuţei de Mihail Sadoveanu;
- Moara cu noroc de Ioan Slavici;
- Pădurea spânzuraţilor de Liviu Rebreanu.
b) Poezia: poezia romantică, poezia modernă.
• Concepte operaţionale asociate: structura discursului poetic (elemente de compoziţie: titlu, motiv literar, idee poetică, instanţele comunicării poetice: mărci lexico-gramaticale ale eului poetic; elemente de prozodie); figuri semantice (aliteraţia, antiteza, comparaţia, epitetul, hiperbola, metafora, personificarea, repetiţia);
• Conţinuturi: Conceptele operaţionale se vor aplica pe două texte poetice aparţinând următorilor autori: Mihai Eminescu, Tudor Arghezi, Vasile Alecsandri, Nichita Stănescu.
c) Dramaturgia - specii ale genului dramatic: comedia, drama.
• Concepte operaţionale asociate: structura discursului dramatic (act, scenă, tablou, conflict, intrigă, relaţiile temporale şi spaţiale, dialogul, monologul); personajele operei dramatice (tipologii, tehnici de caracterizare);
• Conţinuturi:
- O scrisoare pierdută de Ion Luca Caragiale;
- Jocul ielelor de Camil Petrescu.
Notă:
Componenta Limba şi literatura română din structura probei de concurs va fi dimensionată pe două module:
• redactarea unui eseu structurat, un eseu liber sau un eseu argumentativ în care să se aplice conceptele operaţionale enumerate în programă, pe un text aparţinând scriitorilor studiaţi;
• aplicarea elementelor de limbă română pe un text la prima vedere, selectat atât din opera scriitorilor studiaţi, cât şi a altor autori.