În perioada 01.07.2012 – 14.07.2012 am beneficiat de un grant în cadrul programului Comenius, Formare continuă pentru personalul implicat în educaţia şcolară. Tema cursului de formare a fost familiarizarea cu metodologia CLIL (Content and Language Integrated Learning) pentru facilitarea învăţării limbii engleze de către copiii din şcoala primară. Programul cursului a coprins:
1. Prezentarea sistemului de învăţământ britanic: prezentare power point despre organizarea sistemului de învăţământ din regiunea Anglia, cu specificare detaliată pentru nivelul primar. Prezentarea a oferit detalii despre: istoria învăţământului britanic, organizarea administrativ-financiară, evaluarea naţională, organizarea pe vârste şi niveluri, managementul clasei în învăţământul primar: programul unei zile, curriculum-ul naţional, organizarea fizică a spaţiului, integrarea copiilor cu nevoi speciale.
2. Workshop-uri despre predarea limbii engleze în ciclul primar:CLIL. Au fost organizate 6 ore/zi, cu pauză de masă la prânz, alternând formatoarele Silvana Rampone (Italia) şi Anneta Sadowska (Polonia). Ultima zi a fost susţinută de formatoarea dr. Diana Hicks. Formatoarele au organizat workshop-urile într-o manieră practică, activă, toate strategiile specifice au fost învăţate prin descoperire de către cursanţi. Am lucrat cu precădere în grupuri mici sau în perechi. Fiecare activitate demonstrativă practică a avut discuţii la final, a fost prezentat suportul teoretic şi domenii de utilitate diverse. Formatoarele au pregătit activităţi CLIL pentru toate disciplinele din curriculum-ul nivelului primar: matematică, geografie, istorie, arte, muzică, sport. Am fost învăţaţi să realizăm propriile noastre materiale, respectând strategiile şi metodologia de organizare a activităţilor CLIL. Au fost mereu discuţii despre asemănări si deosebiri din curriculum-urile diverselor ţări participante sau niveluri diferite de vârstă ale elevilor. S-au oferit materiale suport, atât tip hârtie, cât şi pe suport electronic sau pagini de internet utile. Dr. Diana Hicks a oferit informaţii valoroase nu numai despre caracteristicele acestei metode de predare şi învăţare a limbii engleze, dar şi despre tipurile de activităţi şi modalitatea de abordare educaţională necesare unui învăţământ eficient şi de calitate în secolul XXI. S-a pus un accent deosebit de-a lungul workshop-urilor pe învăţarea prin descoperire şi prin cooperare, munca în echipă şi de grup, importanţa comunicării între elevi.
3. Vizită într-o şcoală primară. Am fost repartizaţi la diferite şcoli primare din împrejurile oraşului pentru a petrece o zi în mediul şcolar britanic. Am participat în clasă alături de cadrul didactic şi copii la activităţile desfăşurate în ziua respectivă. Am discutat cu copiii despre România şi copiii de la noi, i-am învăţat cuvinte în limba română, i-am ajutat la activitatea de matematică. În timpul pauzelor am purtat discuţii cu cadrele didactice despre modul de organizare şi desfăşurare a activităţilor, curriculum, metode de predare, recompensare şi stimulare, utilizare de materiale didactice, activităţi cu părinţii.
4. Activitate culturală şi educativă: vizită la complexul muzeal Historic Dockyard. S-a organizat o zi de vizită în acest complex muzeal plin de semnificaţii istorice pentru Marea Britanie, finalizată cu un atelier de lucru susţinut de angajaţi ai muzeului. Aceştia au realizat cu noi activităţi pe care le desfăţoară cu elevii care vizitează complexul: matematică – cum calculăm utilizând frînghia, greutăţile; geografie – cum ne orientăm utilizând instrumentele vechilor corăbii; ştiinţe – cine mâncă mai sănătos, noi sau marinarii pe corabie, etc. Am primit astfel informaţii valoroase despre cum poţi valorifica o activitate extraşcolară.
5. Excursii şi vizite, familiarizarea cu cultura şi tradiţiile britanice. Prima zi de curs a debutat cu un tur al oraşului istoric Portsmouth. Pe parcursul perioadei cursului s-au organizat opţional diverse excursii turistice. Am vizitat Isle of Wight, Portsmouth, Londra. Tot grupul de participanţi am organizat seri informale la restaurant cu specific local, care au facilitat dezvoltarea de legături ulterioare şi idei de colaborare pe termen lung între şcoli. Am locuit într-o familie britanică, lucru a favorizat trăirea unor experienţe culinare tradiţionale sau obiceiuri specifice.
Pentru o prezentare mai detaliată puteţi viziona pe http://lorelayclub.ro/?page_id=30
Loredana Mandru
Scoala Primara Lorelay, Iasi