de croitoru_daniela_ramona » 16 Mai 2012, 17:43
În perioada 6-11 mai 2012, 4 elevi şi 5 cadre didactice de la Grupul Şcolar Industrial “Ştefan Procopiu” au participat la ultima întâlnire de proiect din cadrul parteneriatului multilateral Comenius “Energy For Tomorrow”, proiect realizat cu sprijinul financiar al Comisiei Europene prin intermediul Programului de Învăţare pe Tot Parcursul Vieţii-Programul Sectorial Comenius-parteneriate multilaterale. Acest comunicat reflectă punctul de vedere al echipei de lucru de la Grupul Şcolar Industrial „Ştefan Procopiu”, Comisia Europeană şi ANPCDEFP nefiind responsabile pentru conţinutul acestuia. Grupul Şcolar Industrial “Ştefan Procopiu” este şcoala coordonatoare iar celelalte şcoli partenere sunt din Finlanda, Turcia, Bulgaria, Italia, Spania, Lituania şi Polonia. Întâlnirea de proiect a fost găzduită de Foreign Language Secondary School din Pleven, Bulgaria.
Principalele activităţi organizate în cadrul acestei întâlniri de proiect au fost:
- ateliere de lucru în cadrul cărora elevii din toate şcolile partenere au prezentat materiale referitoare la activităţile realizate pentru a marca „Ziua Mondială a Pământului” şi capitolele din broşura „Energie, stiluri de viaţă şi climă”, unul dintre produsele finale ale parteneriatului. De asemenea, elevii au participat la lecţii interactive de engleză, educaţie fizică („Be healthy and cheerful”), muzică („Be happy”) şi desen. Lecţiile de limba engleză, educaţie fizică şi muzică au fost coordonate de profesori bulgari iar lecţiile de muzică de profesoara Inga din Lituania.
- activităţi de valorizare şi diseminare (conferinţă la Primăria Pleven şi întâlnirea cu primarul oraşului, conferinţa finală de diseminare în cadrul căreia fiecare partener a prezentat cele mai interesante activităţi desfăşurate pe parcursul celor doi ani de proiect, impresii ale elevilor şi profesorilor participanţi la mobilităţi, impactul activităţilor asupra elevilor, profesorilor şi şcolilor);
- activităţi de monitorizare şi evaluare a proiectului (pentru evaluarea finală a proiectului au fost utilizate următoarele instrumente: chestionare, discuţii, analiza produselor finale realizate pe parcursul celor doi ani, analiza SWOT, raportul final). Au fost analizate produsele finale ale proiectului. Pe parcursul celor doi ani de proiect, au fost realizate următoarele produse finale: posterul „Save energy!”, pliantul „Simple ways to save energy”, clipul „Save energy in your school”, DVD-ul „Energy Tour”, broşura „Energy, lifestyles and climate”.
- activităţi culturale care au constat în diverse vizite la: Pleven (Piaţa Vazrajdane, Parcul Skobelev, Panorama „Epopeea Plevnei”, The Svetlin Rusev Donative Exhibition), complexul arheologic şi etnografic ETAR (un muzeu în aer liber care ilustrează arhitectura, costumele, meşteşugurile şi modul de viaţă din perioada Renaşterii Naţionale a Bulgariei), oraşul Triavna (Casa „Daskalovata kashta”, Turnul-ceas, Slaveikov Street, Tryviana Art School şi Museum Tryavna of Icon Painting School), oraşul Veliko Tarnovo – vechea capitală a Bulgariei. Aici, gazdele noastre din Bulgaria au pregătit pentru parteneri un spectacol audivizual („The Sound and Light”). Folosindu-se trei lasere, lumini multicolore, muzică dramatică şi clopote bisericeşti, spectacolul a spus povestea căderii oraşului Târnavo sub dominaţia otomanilor, precum şi alte momente cheie din istoria Bulgariei.
Vizita noastră în oraşul Pleven a coincis cu anumite sărbători locale. Pe data de 9 mai a fost marcată ziua şcolii gazdă -Foreign Language Secondary School-, iar perioada 9-15 mai reprezintă „Săptămâna oraşului Pleven”, prilej cu care se organizează diverse activităţi culturale. Şi noi am participat la câteva concerte organizate în Piaţa Centrală din Pleven. Unul dintre aceste concerte a fost susţinut chiar de elevi de la şcoala gazdă. Concertul a fost deschis de formaţia muzicală a şcolii cu cântecul „Dust in the wind” (Kansas), acestea fiind ales drept cântecul simbol al partneriatului „Energy For Tomorrow”. Eleva şcolii noastre, Delia Bendei, a cântat alături de formaţia şcolii-gazdă în Piaţa Centrală din Pleven.
În cadrul activităţilor de evaluare finală, au fost subliniate următoarele puncte tari ale parteneriatului:
Distribuirea clară a responsabilităţilor fiecărui partener;
Respectarea programului de lucru stabilit în formularul de plicaţie;
Activităţile realizate au contribuit la atingerea obiectivelor stabilite şi a impactului preconizat asupra elevilor, profesorilor, şcolii, comunităţii locale;
Implicarea tuturor partenerilor în luarea deciziilor;
Persoanele de contact din fiecare şcoală parteneră au fost cunoscuţi de ceilalţi parteneri;
Comunicarea între parteneri s-a realizat în mod regulat;
Întâlnirile de proiect între parteneri au fost bine organizate şi utile pentru îndeplinirea obiectivelor parteneriatului şi a impactului preconizat;
Planul de lucru de la nivelul parteneriatului a fost elaborat în conformitate cu formularul de aplicaţie şi a acoperit toată perioada de doi ani;
Au fost realizate activităţi de diseminare şi valorizare a rezultatelor proiectului; în timpul întâlnirilor de proiect au fost utilizate următoarele metode şi instrumente: conferinţa de lansare a proiectului, conferinţa finală de diseminare a proiectului, interviuri, articole şi buletine informative, stand-uri de prezentare a produselor realizate;
Cele şase întâlniri de proiect (România, Lituania-Polonia, Italia, Spania, Finlanda, Bulgaria) au creat contexte favorabile pentru experienţe interculturale care au contribuit la formarea unor atitudini de toleranţă şi respect faţă de cei care aparţin altor culturi;
Elevii au socializat şi comunicat foarte bine în timpul întâlnirilor de proiect;
Parteneriatul a creat oportunităţi pentru elevi şi profesori pentru dezvoltarea lor personală şi profesională;
Prin acest proiect elevii şi profesorii au găsit răspuns la întrebări precum:
- Ce legătură există între consumul excesiv de energie şi fenomenul schimbărilor climatice?
- Cum să răspundem nevoilor umanităţii având grijă în acelaşi timp de mediul înconjurător? Este posibil acest lucru?
- Cum putem schimba atitudinea consumatorilor în privinţa risipei de energie?
- Cum pot contribui elevii la reducerea consumului de energie în şcoli şi acasă?
Nu uitaţi motto-ul proiectului: „Nimeni nu poate sa facă totul, dar oricine poate sa facă ceva!”