Diseminare -cursuri de formare continua pentru profesori

Diseminare -cursuri de formare continua pentru profesori

Mesajde coddddddd » 28 Dec 2011, 14:33

“Ca si cum am fi ajuns in rai...”

Acestea sunt cuvintele pe care, jurnalistii norvegieni, le-au folosit pentru a descrie experienta si trairile noastre, a celor 16 participanti la cursul “Basis for Inclusive Education – Grunnlaget methodology”, desfasurat in perioada 28.08-2.09.2011, in orasul Voss din Regatul Norvegiei. Intr-un peisaj dominat de lacuri si de Alpii Scandinavici, acoperiti la mari inaltimi de ghetari si zapezi persistente, munti care coboara brusc spre vest formand acele tarmuri abrupte si crestate, numite fiorduri, incluse in patrimoniul mondial UNESCO si inconjurati de caldura sufletesca a oamenilor pe care i-am intalnit, cred că era imposibil sa ne simtim altfel.
Dupa contactul cu peisajul norvegian, am avut placerea sa-i cunoastem pe organizatorii cursului, Morten Hem si Gunvor Sonnesyn, specialisti in educatia inclusiva care ne-au surprins prin simplitatea felului de a fi, caldura sufleteasca, ospitalitate si toleranta. Sistemul educational din tara, este un sistem inclusiv, bazat pe principiul drepturilor egale la educatie pentru toti copiii si cu un curriculum adaptat la nevoile copiilor. Succesul acestui sistem educational, deja validat de timp, cred că se explica prin numarul destul de mic de elevi in clase si personal didactic suficient, care a absolvit, indiferent de specializare, cursuri de educatie speciala cu o durata de minimum 6 luni. In scolile norvegiene am vazut copiii cu deficiente fizice si mentale cum relationau si invatau impreuna cu copiii fara deficiente si am înteles ca sistemul norvegian de educatie inclusiva este realitate si nu utopie.
Cursul s-a desfasurat intr-un cadru relaxant, sub forma unor seminarii, exercitii de grup, dezbateri, prezentari video si vizite in scoli. Principala tema studiata, pe langa teme care vizau educatia inclusiva, a fost Metodologia Grunnlaget elaborata de organizatorii cursului.
Metodologia Grunnlaget cuprinde seturi de exercitii organizate dupa conceptul ce trebuie asimilat (culoare, forma, pozitie, marime, greutate, numar, etc.) si ordonate dupa procesul implicat in invatare.
Primele exercitii pentru invatarea fiecarui concept vizeaza procesul de asociere selectiva. Daca se lucreaza, de exemplu, cu conceptul de culoare rosie, atunci vom asocia aceste cuvinte, caracteristicii - culoare rosie a obiectului care este prezentat copiilor. Trebuie să oferite obiecte cat mai variate sub aspectul formei, marimii, texturii, utilitatii – constanta va fi culoarea rosie. In cadrul celui de-al doilea proces, discriminarea selectiva, copiii invata sa identifice diferentele dintre itemii asimilati unui concept si cei care nu sunt asimilati conceptului. In primele exercitii de discriminare va varia o singura caracteristica, progresiv exercitiile devenind mai dificile.
Procesul de generalizare selectiva presupune exercitii in care copiii vor identifica toate obiectele cu o anumita trasatura si apoi vor exprima sub ce aspect sunt acestea similare. Metodologia Grunnlaget este gandita sa invete copiii, printre altele, sa creada in ei insisi si in puterea lor de reusita.
Recomand, colegilor profesori, accesarea Componentei Comenius - Mobilitati individuale de formare continua, din cadrul Programului Invatare pe Tot Parcursul Vietii pentru imbunatatirea abilitatilor de limba straina, cunoasterea de noi metode si tehnici de lucru, cunoasterea programului Invatare pe Tot Parcursul Vietii, sporirea cunostintelor despre sistemele educationale europene, etc.
Multumesc Agentiei Nationale pentru Programe Comunitare in Domeniul Educatiei si Formarii Profesionale (A.N.P.C.D.E.F.P.) – Programul Invătare pe Tot Parcursul Vietii – Componenta Comenius pentru sprijinul acordat prin finantarea stagiului de formare din fonduri Comenius - LLP si fonduri FSE - (Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013).
Acest articol reprezinta responsabilitatea exclusiva a autorului. AN, OI POSDRU, AMPOSRDU si Comisia Europeana nu sunt responsabile pentru modul in care continutul informatiei este folosit.
Prof. logoped Cristoltan Codruta, Gradinitele cu program prelungit nr. 3, 2 şi 1 Simleu Silvaniei.
coddddddd
 
Mesaje: 3
Membru din: 10 Mai 2010, 14:54

Înapoi la Invatamant special / psihologie scolara

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 1 vizitator