ÃŽn anul 2001, când s-a introdus prima dată educaţia muzicală la clasele de a XII-a filologie, ni s-a spus la consfătuirile din acel an că programa se află pe internet. M-am chinuit să o caut şi... ia-o de unde nu-i. Nu demult, m-am uitat pe site-ul
www.edu.ro la secţiunea programe să văd dacă, în cel de-al 12-lea ceas apare sau nu (zic al 12-lea ceas deoarece, începând cu anul viitor, clasele a XII-a profil uman vor face aşa-numita educaţie artistică). Evident, pe site-ul
www.edu.ro nu a fost găsită nicio programă nici la educaţie muzicală, nici la educaţie plastică deşi link-ul funcţionează.
ÃŽn legătură cu educaţia artistică. Idee este foarte generoasă, dar aplicarea ei nu se poate face decât parţial deoarece:
-disciplina respectivă are o programă
-are un regim de o oră pe săptămână
-nu s-au făcut cursuri pentru profesorii de muzică şi cei de desen ca aceştia să poată preda materia respectivă conform programei
Ca urmare, la şcolile unde există clase de a XI-a şi a XII-a profil uman muzica şi desenul se studiază ca şi până acum şi anume în regim de 0,5 ore / săptămână. partea mai "drăguţă" este că s-au alocat două rubrici diferite pentru muzică şi pentru desen în condiţiile în care trunchiul comun nu precede educaţia muzicală şi educaţia plastică (ca două discipline) ci educaţia artistică. Din această cauză ar fi bine ca toţi profesorii de educaţie muzicală care au clase de a XI-a uman să aibă în vedere acest aspect şi, dacă în catalog sunt două rubrici diferite pentru desen, respectiv muzică, în foaia matricolă ar trebui să existe una singură unde:
-să scrie educaţie artistică
-să se specifice faptul că materiei "educaţie artistică" îi corespund două discipline: muzica, respectiv desenul
ÃŽn caz contrar, la un control al foilor matricole, se poate spune că nu s-a respectat trunchiul comun şi să ne trezim că elevii trebuie să dea diferenţă la educaţie artistică atunci când mai au câteva săptămâni până la bac.
Poate par tipicar. Nu sunt; aş putea spune că nu îmi place deloc hârţogăria, dar în anul 2000 - când m-am titularizat la Liceul Teoretic Onisifor Ghibu din Cluj a fost o situaţie asemănătoare. ÃŽn anul şcolar 1999-2000, clasele a IX-a A,a IX-a B şi a IX-a D trebuiau să studieze muzica şi desenul în regim de 1/2 ore pe săptămână. Nu au făcut-o din motive pe care nu e cazul să le spun, în schimb, 9D-ul din acea perioadă a făcut desen o oră pe săptămână. Ca urmare, ar fi trebuit să dau diferenţe cu toate clasele care nu au făcut muzică şi anume 10 A, 10 B şi 10 D. Am dat doar cu două din acestea, dar problema a fost lăsată efectiv în coadă de peşte. Noroc că nu au fost controale.