“BEST PRACTICES IN INQUIRY-BASED SCIENCE EDUCATION (IBSE)” este titlul cursului de formare Comenius in cadrul Programului de Invatare pe Parcursul Intregii Vieti, de care am beneficiat cu sprijin financiar din partea Comisiei Europene, din fonduri gestionate de ANPCDEFP şi FSE-POSDRU. Cursul a facut parte din scoala de vara organizata de University of Crete si Ellinogermaniki Agogi in perioada 3-8 iulie 2011, in Heraklion, Creta, Grecia.
La acest stagiu au participat 12 cadre didactice din Irlanda, Ungaria, Germania, Turcia, Grecia, Polonia, Portugalia, Marea Britanie, Austria si Romania.
Programul a fost intens si variat, in care sesiunile plenare au alternat cu workshop-uri si prezentari sustinute de specialisti din tari europene si din SUA implicati in proiectul PATHWAY si in alte proiecte in stransa legatura cu tematica cursului, dar si activitati educationale speciale.
Astfel, workshop-urile la care am participat au fost:
Workshop 1: Comparing approaches to hands-on science – in care am aflat despre trei abordari diferite (Open, Challenge, Directed) si caracteristicile acestora
Workshop 2: Raising questions – in care am aflat despre diferite tipuri de intrebari si faptul ca abilitatile elevilor de a pune intrebari pot fi imbunatatite prin activitati practice
Workshop 3: Implementation of IBSE in technology-enhanced educational activities – am aflat despre modul cum pot identifica si introduce in activitati resursele de pe portalurile Atlas, SCeTGo, Cosmos si OpenScienceResource
Workshop 4: Development of IBSE educational activities - am exersat pentru realizarea unei activitati in care am aplicat cunostintele referitoare la invatarea bazata pe ancheta folosind sablonul oferit de organizatori
Workshop 5: Finalisation of IBSE educational activities and action plan for their implementation – am exersat modul in care se realizeaza fisiere de tip metadata si cum se posteaza materialele create pe portalul OpenScienceResource.
Astfel, materialul realizat de mine si finalizat la acest curs il gasiti la adresa
http://www.osrportal.eu/en/node/95789In cadrul acestor workshop-uri am lucrat pe grupe, fiind coordonati de facilitatorii sesiunilor respective.
In cadrul sesiunilor plenare am asistat la urmatoarele prezentari:
- Essential features of Inquiry-Based Science Education (IBSE)
- Effective learning environments for inquiry learning and teaching
- Educational resources for astronomy education
- Discover the COSMOS trough the Skinakas Observatory
- Computational Thinking as Inquiring: Technology in the Service of Science
- Inspiring Science Education
- Scientix Workshop : The community for science education in Europe – OpenID, Resource and Moodle
- Learning in Mixted Realities – Current work at Fraunhofer FIT
- The Pathway to high quality Science Education
Ca activitati educationale speciale au fost organizate:
Ziua Astronomiei – in care participantii au avut oportunitatea sa observe cronosfera Soarelui cu ajutorul unui telescop si sa asambleze un Galileoscop care a fost utilizat mai apoi utilizat in vizita la observatorul din Skinakas.
Ziua Muzeului – in care a fost programata o vizita la Muzeul de Istorie a Stiintelor din Creta. Participantii au avut sansa de a invata despre fauna si flora Mediteranei si sa vada cum tehnologia poate sprijini o astfel de vizita. Tutorii si ghizii muzeului au dat o serie de exemple si idei cum astfel de aplicatii pot fi utilizate in acest cadru pentru activitati educative.
Dupa turul expozitiei participantii au avut ocazia sa exploreze potentialul invatarii informale prin participarea la discutii relevante si la o activitate de tipul Science Cafe.
Sursele si materialele recomandate de organizatori au fost deosebit de utile intrucat aceasta abordare privind invatarea stiintelor pe baza ancheta nu este foarte raspandita si aplicata si in acest mod am reusit sa ma familiarizez cu tematica abordata.
Mai multe informatii despre IBSE si Pathway Summerschool gasiti la adresa
http://www.ea.gr/ep/pathway-summerschool/Continutul acestui material reprezinta responsabilitatea autorului si Agentia Natională pentru Programe Comunitare in Domeniul Educatiei si Formarii Profesionale, OI POSDRU, AMPOSDRU, Comisia Europeana nu sunt responsabile pentru modul in care continutul informatiei va fi folosit.
Prof. Cristina Comaniciu
Colegiul Tehnic "Apulum" Alba Iulia