Buna, tuturor!
In seara asta am fost intrebata de mama unei eleve din clasa a VI-a (de la o scoala din Bucuresti) daca sintagma "daca n-ar fi, nu s-ar povesti" este la modul conditional-optativ sau la modul prezumtiv. Va rog sa ma credeti ca a fost prima data cand am auzit de acest mod, am intrat pe internet si am observat ca modul prezumtiv este acelasi lucru cu viitorul anterior sau cu viitorul popular, numai ca se formeaza (si) cu auxiliarul verbului "a fi" + modul gerunziu al verbului de conjugat, rezultatul fiind "voi fi mancand (de ex.)"
Va rog sa-mi spuneti si mie daca v-ati lovit pana acum de aceasta problema, fara sa fiti aroganti cu mine fiindca nu am auzit de acest lucru (pun pariu ca cel putin jumatate din cei prezenti aici se afla in aceeasi situatie!!!).
As vrea sa mai stiu daca predati acest mod la clasa!!! Am fost socata sa fiu intrebata despre un lucru care nu se afla in NICIUN MANUAL de limba romana si sa mai aflu si ca acest mod a fost predat ca oricare alt mod al verbului!!! Din cate am citit pe internet, am inteles ca detalii despre acest mod gasim numai in "Gramatica Academiei". In cea de Stefania Popescu (o carte extrem de complexa din umilul meu punct de vedere) nu se afla!!! Sa inteleg ca este o alta descoperire, o alta inovatie a lingvistilor de la Academie???
Va rog sa ma ajutati! Luminati-ma!!!
Si inca ceva: vi se pare normal ca la clasa a VI-a sa se predea notiuni de sintaxa aprofundata a frazei (elemente regente, elemente de coordonare si de subordonare, schema frazei)????? Eu am clase de copii (hai sa nu spun foarte buni) dar BUNI, insa e dificil si pentru cei de clasa a VIII-a, daca nu sunt bine pusi la punct cu sintaxa propozitiei, sa asimileze sintaxa frazei!!!
Nu cumva ne depasim atributiile??? Nu cumva cautam sa facem performanta cu orice pret, chiar si cu stupidul pret de a instala un haos in capul elevilor nostri??? Oare nu ar fi normal sa lucram mai mult lucrurile normale, din programa, decat sa suferim de autosuficienta si sa le predam elevilor niste notiuni care nu au niciun sens pentru ei???
Sigur, la clasele de excelenta este perfect justificat sa predam astfel de notiuni, insa la clase normale, cu capacitati normale de invatare????!!!
Astept cu interesul punctul vostru de vedere, dragi colegi!
Va multumesc anticipat!