sorinborodi scrie:Clasa a 5-a: Recunosc,m-am intins la "Fractii" un pic mai mult decat prevede programa.Probleme care se rezolva prin ecuatii,din categoria "calatorul cu drumul",etc..
Clasa a 6-a:La aritmetica si algebra,proportionalitate directa / inversa.La geometrie,triunghiul isoscel.
Clasa a 7-a:La algebra descompuneri in factori,cu accent pe cea mai importanta aplicare a lor:ecuatii de grad >=2.La geometrie,Pitagora,cu accent pe latura practica.Probleme cum ar fi acestea:
http://sorinborodi.ro/Fisiere/Pitagora_practice.pdfClasa a 8-a:Algebra: Probleme rezolvate prin ecuatii sau sisteme (inca nu am trecut la ecuatia de gradul 2,dar vine curand);la geometrie,probleme cu poliedre ,de toate felurile.Distante,unghiuri,volume,arii,drumuri minime etc.
Clasa a 9-a(profil sportiv).Incerc o recapitulare la geometrie;chestiuni elementare,care pentru 90% din ei sunt ....limbi straine (arii,Pitagora si altele asemenea).Multi sunt mirati cand constata ca geometria are, totusi,aplicabilitate in viata de zi cu zi.
1. Cred ca o plimbare "inainte si-napoi" prin materie este cea mai eficienta metoda pentru ca elevul sa retina ceva! Cand sunt la numere zecimale, fractiile revin in actualiate: problema 'calatorului' poate fi transpusa si pentru numere zecimale si atunci facem legatura necesara si utila intre CE INVATAM si DE CE INVATAM! Procentele nu trebuie ignorate in cls5, pentru ca vor fi mereu utile! Si vor fi ignorate mereu!
2. La cls7 afirmati ca folositi ecuati de grad mai mare ca 2? Sunteti un fericit care are o clasa in care-si permite asta! La o clasa ... majoritar normala si ecuatiile: x+5=2, 6x=3, 4-x=7 etc. reprezinta o problema! Daca folosim descompunerea pentru rezolvarea unei ecuatii de grad 2, pentru grade mai mari, indiferent de aplicabilitatea lor in practica, ma indioesc ca-i convinteti pe elevi ca le trebuie la ceva! Macar la TSU suntem siguri ca NU! Mi-au placut aplicatiile practice pe care le-ati prezentat la geometrie. Jucandu-ne pe caroiaje, descoperim ca orice triunghi care are varfurile in colturile unui caroiaj are aria exprimata printr-un numar rational. Ne mai putem juca cu triunghiuri Heron, triunghiuri care au laturile si aria exprimate prin numere naturale (sau, generalizand, rationale) in care vom constata ca fiecare unghi are cosinusul rational, la aplicatii ale ecuatiilor in geometrie (de ex. descoperirea triunghiului egiptean sau variatiuni de genul A=90, AB=AC+7, BC=13, dem ca aria tr este 30 etc.). Ca o completare, i-am invatat pe copii sa faca anumite calcule (care apar in terorema lui Pitagora) ... fara a face calcule: de ex; daca triunghiul are catetel aR(x) si aR(y), atunci ipotenuza este aR(x+y), unde prin R(x) am notat radacina patrata a lui x (notatie introdusa pe site-ul meu
http://edu.adralex.ro/sc5roman/mate/RadPatr/RadP2Teorie.html sau mai multe
http://edu.adralex.ro/sc5roman/mate/baza/mathHome.html la Teorie si exemple. Astfel, dupa ce le-am propus sa afle aria si perimetrul unui tr dr cu catetele 3 si 4, vazand cat de entuziasmati sunt ca stiu, le-am dat catetele 987654321R(2) si 987654321R(7) cerand doar ipotenuza! Cred ca si-au consumat bateriile de la telefoane incercand sa calculeze patratul lui 987654321 in diverse moduri! Cand au vazut ce simplu era sa faca o inlocuire cu un k, s-au uitat cam stramb la mine... dar si-au revenit!
Ideea este ca nu trebuie sa uitam sa-i invatam si smecherii specifice matematicii, ca nu totul se reduce la calcule interminabile...
3. La algebra, cls8, cred ca e cazul sa treceml a ecuatii si .. restul, dar sigur in teza vor avea si functii. Pe care nu vor sa le vada! La geometrie, inca sunt nedumeriti de ce le mai trebuie T3p, distante si unghiuri cand le-au avut in sem I; pentru ei e ca si cum le-am cere sa .... (sa fiu decent!) pasrteze caietele de matematica intr-un colt de etajera pentru ca, poate le vor mai revedea!!! Nu asa ca le cer prea mult? Ei nu citesc nici titlul lectiei! Asta e!
Numai bine,