de delia_73 » 07 Apr 2010, 20:19
APRECIERI ŞI COMPLETĂRI CU PRIVIRE LA
proiectul : ” Legea educaţiei naţionale” din 18 martie 2010
Cu privire la articolul 18 (1) nu se are în vedere diferenţa dintre şcolile de la oraşe faţă de cele de la ţară unde populaţia este cu mult mai mică decât cea de la oraş. De aceea aici trebuie următoarea modificare :
-acordarea personalităţii juridice unităţilor şcolare de la sate să fie pentru limita minimă de 150 de elevi şi preşcolari
Art.44 (1), (2), si (3) Scoala dupa scoala
-cine va asigura supravegherea elevilor? Pentru că nu se menţionează ce cadre vor fi desemnate : fară catedra întreagă, sau cei de specialitate chiar dacă au catedra întreagă.
-de unde există finanţare ? PIB-ul este doar de 6 % . Nouă nu ni se acordă acea diferenţă de 33% şi se pot aloca cheltuieli speciale “pentru consolidarea competentelor dobandite sau de accelerare a invatarii precum si activitatile de invatare remediala” ?
- intr-o scoala cu program dupa amiaza cand se mai face acest program , la 9 seara?
Art 49(1) a, b,c,d, e si (2) cu minimum de elevi la clasa
iarăşi nu se are în vederea diferenţierea sat şi oraş .
propunem ca cifrele pentru şcolile de la sate să fie următoarele :
UNITATE DE
ÎNVĂŢĂMANT MINIM DE ÎN MEDIE DE MAXIM DE
GPN : 10 15 20
Înv. Primar: clasă preg şi I-IV 13 18 23
Înv. gimnazial 15 20 25
Art. 59 (1) si (2) portofoliile. Dl ministru a avut portofoliu de a ajuns ministru?
-mai nimerit ar fi sa se facă o evaluare psihologică a elevului de la cele mai fragede vârste până la intrarea la liceu , decât să ne acoperim de hârtii ( fără să mai fim plătiţi). Li s-a dat prea multa libertate copiilor, nu se mai sperie de nota 4 sau de corigente in general, iar violenta fizica si verbala e in floare. Noua ni se fac teste psihologice dar lor nu.
Art. 62 admiterea la liceu
Nu este corect ca un elev să fie departajat de alţii prin luarea în calcul a acestui portofoliu în proporţie de 70 %. Consider că media anilor V-IX e mult mai importanta şi o testare la profilul optat ar putea duce la o diferenţiere între elevii înscrişi .
Art. 76 (3) angajarea si eliberarea din functie a personalului didactic de catre director.
Şcoala nu este SRL sau societate comercială condusă de patron.
Directorul , chiar dacă ar face o eliberare din funcţie cu acordul C.A., ar trebui să aducă argumente şi ISJ-ului din care face parte pentru luarea unei astfel de decizii.
Si totusi , prea multa libertate de decizie.
Valabil si pentru art.77 (2).
articol 82 (2) consiliul de administratie
Consiliul de Administraţie ar trebui constituit din 70% cadre, 10% Primărie, 10% Poliţie şi 10% părinţi.
Tot la acest articol 82 avem punctual (5)
atâta timp cât directorul este coordonatorul de credite într-o şcoală, tot el trebuie să fie şi Preşedintele Consiliului de Administraţie.
Art.83 (1) directorul exercita conducerea executiva a unitatii de invatamant. Adica taie si spanzura?
dar la punctual (f) el raspunde de selectia, angajarea, evaluarea periodica , formarea etc. Astfel vor apărea favoritismele în funcţie de coloratura şi influenţa politică, nepotismul şi haosul.
Art 216 (1) pentru personalul didactic , de conducere, de indrumare si control, formarea continua este un drept ( de acord pana aici) si o obligaţie ( adaug : doar până la obţinerea definitivatului).
După obţinerea acestui grad , cadrele didactice nu ar mai trebui să fie obligate să urmeze cursuri de perfecţionare (decât dacă nu este titular şi are nevoie de punctaj pentru departajare la un pre-/ transfer/detaşare) ; formarea să fie facultativă la cadrele titulare si care au obtinut def, gr II si I.
\
Art 219 (1) Pentru ocuparea functiilor didactice (….) trebuie indeplinite cumulativ urmatoarele conditii minime de studii :
a). absolvirea cu diploma a studiilor universitare de licenta in profilul postului;
b). absolvirea masteratului didactic cu durata de 2 ani.
de ce cumulativ?
Cei care au absolvit 4 şi respectiv 5 ani de facultate nu ar mai trebui sa urmeze masteratul.
La fel , cei care au absolvit facultatea de 3 ani şi au deja 15-20 de ani vechime în învăţământ , nu ar trebui obligaţi să îşi mai completeze studiile.
Art 223 nu mentioneaza nimic despre titularizare, pretransfer, tranfer şi detaşare în interesul învăţământului.
Titularizarea, pretransferul, tranferul şi detaşarea în interesul învăţământului nu ar trebui excluse din lege.
La fel se încurajează favoritismele.
Art. 224 (1), (2), (3) cu rezervarea posturilor didactice acelor cadre care au functii in minister, ISJ-uri, Parlament, Primarii etc.
NU E CORECT.
Din moment ce a renunţat la post în favoarea altui post care nu are legătură cu învăţământul, acel fost cadru didactic ar trebui să renunţe în favoarea altcuiva care nu va avea şansa vreodată să fie primar sau Ministru al educatiei.
La punctual (3), care lideri? Cei care mai predau sau cei care sunt la Federaţii pe alte posturi? Pentru cei rămaşi în sistem este binevenită propunerea acestei legi, dar pentru ceilalţi NU.
Art 231 (1) nu prevede norma didactica pt cadrele cu 25 de ani vechime si gr 1. De aceea , la punctual c) aş aduce următoarea completare :
… şi 16 ore pentru cadrele didactice care au gradul I şi 25 de ani vechime în învăţământ.
Dreptul la concediu
La art. 235 Nu apare dreptul la concediu de creştere copil.
De aceea se propune introducerea acestui drept (de creştere a copilului pe o perioadă de 2 ani sau 3) cu următoarele precizări : daca o profesoară care este în îngrijire copil doreşte să se întoarcă la post cu 1 an sau 18 luni mai devreme , să i se acorde acest drept plătindu-i-se în paralel atât îndemnizaţia de creştere copil cât şi salariul aferent normei didactice. În multe cazuri , soţii şi-au atribuit acest drept bănesc , tocmai ca soţia să nu piardă aceşti bani daca se întoarce la catedră înainte de vârsta de 2 ani a copilului.
Cum la profesorii pensionari li s-au acordat şi pensii şi salarii în paralel din 1995 şi până în prezent, nu văd de ce nu s-ar da şi tinerelor mame aceste drepturi până la împlinirea vârstei de 2 ani a copilului (sau 3 ani dacă suferă de deficienţe mentale sau fizice )
Articolul 244 cu privire la pensionarea cadrelor didactice , la punctual (4) aduc următoarea modificare :
numai dacă au rămas posturi neocupate . Salarizarea se va face prin plata cu ora , dar cu condiţia să nu mai beneficieze şi de pensie.