Alexandru Covaci
Gr. Şc. M. R. „Unirea”
Cluj-Napoca
România
Diseminare curs de formare în străinătate – Tabla albă interactivă şi utilizarea blogului pedagogic
Am avut şansa obţinerii unei finanţări de la Comisia Europeană pentru un curs de formare la Paris, în vara anului 2009. A fost a doua bursă pe care am obţinut-o, prima a fost în 2005, la Vichy.
Titlul cursului a fost Nouvelles technologies et multimédia en classe de FLE. L-am găsit în catalogul de cursuri vizibil la adresa http://ec.europa.eu/education/trainingd ... search.cfm. Organizatorul cursului a fost http://www.efiparis.com/menu_fr.html.
Pentru obţinerea finanţării, a fost musai să mă dedic lecturării câtorva documente de pe site-ul agenţiei naţionale care se ocupă cu multă competenţă de aceste treburi: http://www.anpcdefp.ro/programe/llp/com ... .html#mobi.
Depus-primit-plecat Paris. Depus în ianuarie ’09 şi plecat în iulie, acelaşi an.
Cursul a durat 5 zile, între 20 şi 24 iulie 2009. Colegii de stagiu au fost din Norvegia, Ungaria, Spania, Belarus.
Ce am făcut/învăţat acolo ?
Blogul pedagogic
• Cum să creăm un blog pedagogic. Eu am creat un blog « de lucru » la adresa http://francaiss.blogspot.com. Tema blogului este “dependenţa la tineri”, tema impusă de formator ; fiecare coleg de stagiu a creat un astfel de blog.
• În consecinţă, am început să ne documentăm asupra temei folosind diverse motoare de căutare.
• Pentru a utiliza un document audio – adică o melodie, am fost îndrumaţi către http://www.deezer.com, un site care permite căutarea melodiilor în funcţie de temă şi apoi inserarea lor într-un player direct pe blogul propriu.
• La respectiva melodie – neapărat la temă, adică să aibă ceva despre alcool, droguri, ţigări..., am realizat exerciţii pe următoarele domenii: înţelegere, vocabular, exprimare scrisă, gramatică. Aceste exerciţii se pot insera direct pe blog.
• Pentru a realiza exerciţii de rezolvat online, am învăţat să folosim HotPotatoes. http://web.uvic.ca/hrd/halfbaked/ - de aici se descarcă. Exerciţiile se pot publica şi online.
• Pentru rezolvarea lor, pentru că este greu cu link-urile, uneori, exerciţiile se pot insera pe blogul propriu. Site-ul recomandat pentru crearea unui iframe: http://creer-un-site.fr/generateur-d-iframe.php ; se copiază un cod în HTML şi se lipeşte pe blog.
• Am mai învăţat şi exersat inserarea unei imagini, apoi a unui videoclip pe blog.
Tabla albă interactivă
• După cum ştiţi, tabla albă interactivă (o să folosesc prescurtarea TBI – de la tableau blanc interactif), nu este numai o tablă, ci e nevoie şi de un computer dotat cu softul portrivit, precum şi de un videoproiector. La EFI nu a fost nevoie de tablă, un dispozitiv lipit pe perete determina locul unde se putea scrie cu un marker “electronic” direct pe perete.
• Softul folosit se numea Notebook Software 10.
• În prima zi, am avut ocazia de a urmări la lucru profesorul cu o grupă de cursanţi de diferite vârste şi naţionalităţi, toţi dornici să înveţe limba franceză.
• Ulterior, am început să utilizăm şi noi TBI-ul, pe măsură ce formatorul ne explica funcţionalităţile şi ne invita să exersăm.
• Am învăţat cum să animăm textul, cum să inserăm direct în cursul respectiv un fişier în format MP3, un video de pe YouTube.
Cursul a fost foarte dens şi ne-a permis să reflectăm la modul cum vom aplica noile metode şi instrumente în predarea francezei.
Am avut şi ocazia de a vizita, ghidaţi fiind de organizatori, Biblioteca Mitterand, Adunarea Naţională etc.
Recomand cu căldură şi altor profesori participarea la acest gen de cursuri, finanţarea fiind asigurată în totalitate din fonduri europene – Comenius şi http://www.anpcdefp.ro/ şi FSE
http://www.fseromania.ro/.
Acest material nu implică decât responsabilitatea autorului, iar Comisia Europeană nu este responsabilă de modul în care informaţiile conţinute în acest material vor fi utilizate.