de marro » 15 Mar 2009, 22:36
Tot prin analiza logică a relaţiilor i-am făcut pe elevii mei să înţeleagă cum se află un termen necunoscut într-un exerciţiu de adunare sau de scădere. Astfel, analizând relaţia:2+3=5, elevul este pus să observe că cel mai mare număr într-un exerciţiu de adunare este suma (rezultatul) şi că termenii 2 şi 3 sunt mai mici decât 5. Prin urmare va trebui să fac operaţie de scădere, să obţin un număr mai mic decăt suma dacă am de aflat unul din termeni. Se va exemplifica folosind material concret (caiete, creioane, cornuri), cu participarea a doi copii."Când sunt mai multe creioane, când le punem împreună sau când ni le ţinem fiecare?"
Pentru aflarea descăzutului şi a scăzătorului am procedat ca şi userul "felixmunteanu", făcând analiza unui exerciţiu de scădere: descăzutul este cel mai mare nr. în exerciţiu , deci se va face adunare ca să-l aflu, scăzătorul este mai mic decât descăzutul, prin urmare voi face scădere ca să-mi dea un număr mai mic.
La început am folosit material intuitiv şi, sub formă de joc, i-am condus pe elevi să descopere singuri cum se află descăzutul. Exemplu: "Ăn mână am un număr de pietricele, nu îţi spun câte. Ia din ele 4!" Desfac mâna şi elevul observă că mai am în palmă 3 pietricele. "Câte am avut la început?" Elevul constată că dacă va pune la loc cele 4 pietricele luate va afla numărul de pietricele pe care l-am avut iniţial în mână, 7.