Eficienta educatiei muzicale

Eficienta educatiei muzicale

Mesajde oaboab » 09 Iul 2008, 02:59

Din observatiile personale, coroborate cu discutiile pe care le-am avut cu cadre didactice de specialitate, pot spune ca graficul eficientei educatiei muzicale se prezinta astfel
-Clasa I: eficienta in crestere, pe masura acomodarii copiilor cu statutul de elev
-Clasele II-VI: eficienta foarte ridicata; este varsta la care copiii sunt cei mai receptivi
-Clasele VII-VIII: randament scazut
-Clasa a IX-a: este posibila o crestere a eficientei, crestere care, daca are loc, nu e deloc de neglijat
-Clasele X-XII scade din nou

Din 1977 (sau 1982, nu mai stiu exact) pana in 1993, limita superioara a educatiei muzicale era clasa a VIII-a. Ulterior, extinderea in sens ascendent a predarii muzicii s-a realizat astfel:
-1993: la clasele a IX-a si a X-a uman, daca directorul considera de cuviinta; programa acestora era, in mare masura, cea de clasa a VIII-a de dinainte
-1999: la clasele vocationale si cele de profil uman a filierei teoretice exista asa-numita programa de tip A, care presupunea istoria muzicii pana intr-a XI-a (programele de a X-a si a XI-a urmand sa apara pe parcurs); la clasele de stiinte ale naturii, exista programa de tip B, valabila numai pentru clasa a IX-a si care cuprindea cultura muzicala. Ambele tipuri de programe alocau 1/2 ore pe saptamana, dar directorii, intelegand gresit planul-cadru, nu au dat muzica unor clase care aveau in trunchiul comun disciplina respectiva. Programa de clasa a X-a aparuta in 2000 era in totala contradictie cu ceea ce fusese inainte, creind o ruptura nepermisa iar in 2001, muzica a fost extinsa la profilul Filologie, fara sa existe programa.
-2004: educatia muzicala se studiaza la toate clasele de liceu, pe clasele a IX-a si a X-a urmand ca clasele umaniste de la filiera teoretica sa faca, pe a XI-a sia XII-a asa-numita educatie artistica. Un lucru generos, dar care nu e pus la punct. In majoritatea cazurilor inseamna, alternativ, muzica sidesen, ceea ce e semilegal. Educatia artistica are o programa clara iar profesorii de muzica sidesen ar trebui instruiti sa predea disciplina respectiva asa cum trebuie.
oaboab
 
Mesaje: 35
Membru din: 06 Mai 2007, 16:48

Mesajde oaboab » 09 Iul 2008, 03:29

Deci, incepand din 2004, profesorii de muzica predau si la grupurile scolare, afara de "profesionala" (SAM). Ce inseamna asta? De multe ori, dezinteres, compromisuri, umilinţe, chiar agresiuni fizice (mai ales daca profesorul nu are tact). Desigur, nu putem generaliza dar, avand in vedere faptul ca la grupurile scolare se ajunge frecvent pe baza de esec scolar, eficienta orei de muzica nu are cum sa fie foarte ridicata. Nici la liceele teoretice situatia nu e totdeauna roza, avand in vedere ca cei cu adevarat interesati de muzica urmeaza liceele de profil. Totusi, asa cum am spus, are loc o crestere a receptivitatii elevilor in raport cu clasele anterioare.
Imediat dupa 1989, s-a pus problema "coborarii" profesorilor de muzica la clasele I-IV, in completare de norma. Problema nu este reglementata nici acum clar, desi, daca e sa ne luam strict dupa actualul Statut al personalului didactic (Legea 128 / 1997 cu completarile ulterioare), muzica poate fi predata de catre cadre didactice de specialitate deoarece:
-Norma invatatoarei este definita ca numar variabil de ore: cate ore are clasa minus limbile straine, religia si sportul
-Cadrele didactice cu gradul I si vechime de peste 25 de ani au dreptul la reducerea normei cu 2 ore saptamanal; altfel spus, pot ceda 2 ore din norma. Lipsind precizarea ca cele doua ore lipsa pot fi predate de profesori, de multe ori, aceste ore sunt efectuate tot de invatatoare. Ca o parere personala, sustin predarea muzicii de catre profesor de specialitate in cazul claselor a III-a si a IV-a; pe clasa I si, uneori, si pe a II-a poate aparea respingerea profesorului de catre elevi, respingere care se poate manifesta nu numai prin recalcitranta, ci printr-o comunicare dificila profesor-elevi

De multe ori se invoca problema banilor, dar, pe de alta parte, muzica este predata la clase de industrial, deci, acolo unde eficienta ei este mult diminuata. Ca urmare, as propune urmatoarele solutii:
-scoaterea muzicii de la clasele de industrial
-introducerea muzicii la clasele III-IV, eventual a II-a
Daca situatia o cere, s-ar putea face predare in echipa profesor-invatator.
oaboab
 
Mesaje: 35
Membru din: 06 Mai 2007, 16:48


Înapoi la Muzica si arte plastice

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 3 vizitatori