Din observatiile personale, coroborate cu discutiile pe care le-am avut cu cadre didactice de specialitate, pot spune ca graficul eficientei educatiei muzicale se prezinta astfel
-Clasa I: eficienta in crestere, pe masura acomodarii copiilor cu statutul de elev
-Clasele II-VI: eficienta foarte ridicata; este varsta la care copiii sunt cei mai receptivi
-Clasele VII-VIII: randament scazut
-Clasa a IX-a: este posibila o crestere a eficientei, crestere care, daca are loc, nu e deloc de neglijat
-Clasele X-XII scade din nou
Din 1977 (sau 1982, nu mai stiu exact) pana in 1993, limita superioara a educatiei muzicale era clasa a VIII-a. Ulterior, extinderea in sens ascendent a predarii muzicii s-a realizat astfel:
-1993: la clasele a IX-a si a X-a uman, daca directorul considera de cuviinta; programa acestora era, in mare masura, cea de clasa a VIII-a de dinainte
-1999: la clasele vocationale si cele de profil uman a filierei teoretice exista asa-numita programa de tip A, care presupunea istoria muzicii pana intr-a XI-a (programele de a X-a si a XI-a urmand sa apara pe parcurs); la clasele de stiinte ale naturii, exista programa de tip B, valabila numai pentru clasa a IX-a si care cuprindea cultura muzicala. Ambele tipuri de programe alocau 1/2 ore pe saptamana, dar directorii, intelegand gresit planul-cadru, nu au dat muzica unor clase care aveau in trunchiul comun disciplina respectiva. Programa de clasa a X-a aparuta in 2000 era in totala contradictie cu ceea ce fusese inainte, creind o ruptura nepermisa iar in 2001, muzica a fost extinsa la profilul Filologie, fara sa existe programa.
-2004: educatia muzicala se studiaza la toate clasele de liceu, pe clasele a IX-a si a X-a urmand ca clasele umaniste de la filiera teoretica sa faca, pe a XI-a sia XII-a asa-numita educatie artistica. Un lucru generos, dar care nu e pus la punct. In majoritatea cazurilor inseamna, alternativ, muzica sidesen, ceea ce e semilegal. Educatia artistica are o programa clara iar profesorii de muzica sidesen ar trebui instruiti sa predea disciplina respectiva asa cum trebuie.