constantin_obreja scrie:Desi va dau dreptate, am mai spus asta, cred ca uneori trebuie sa facem un compromis, o intelegere tacita intre partile care intra in discutia actului educational! Prea multa rigoare (formala) poate dauna grav sanatatii intelegerii fenomenului in sine! Ca sa ma explic: dvs., ca si mine, ati invatat geometria lui Hollinger, in care triunghiurile erau egale, proprietatea bisectoarei era tratata cu ... discretie, eventual ca loc geometric, functiile au aparut tarziu (prin liceu), da fel si dependentele functionale (care astazi se cer INAINTEA introducerii notiiunii de functie!) etc. si nu vad cu ce v-au incurcat! Ati inteles intr-un moment un fapt care A FOST RETUSAT sau REDEFINIT ulterior in functie de NIVELUL DE INTELEGERE al celui care recepteaza notiunea. In cls7 nu demonstram ca celebrul PI este irational, dar ... se cere sa se stie asta!!,
Pe deplin de acord cu ce afirma mai sus.
Dar (totusi) trebuie sa facem (cred) distinctie intre ce se intelege (sau ar trebui sa fie rigoare la acest nivel) prin rigoare.
Elevul din clasele primare sau gimnaziale trebuie invatat cu rigoarea matematica (sau logica). Bineinteles nu in sensul arid al notiunilor matematice, ci in sensul prezentarii unei matematici coerente, bine structurata si ,mai ales, grefata pe limbajul accesibil la aceasta varsta.
Din acest punct de vedere inteleg si aprob opinia colegului Botezat D: prezentarea incoerenta a unei notiuni duce, nu numai la o proasta intelegere a notiunii respective, dar (cred) ca mai ales la a spune ca matematica este contradictorie (deci lipsita de rigoare) . De aici mai este un pas pana la ce se afirma din ce in ce mi tare ca ar fi inutila de studiat in preuniversitar.....
Ori, aici nimic nu depinde de copil, ci totul depinde de modul in care profesorul este pregatit (sau ar trebui sa...) sa prezinte matematica ca fiind ceva logic, ceva consistent, ceva care a izvorit dintr-o nevoie stringenta de a se da solutii la diversele realitati (nu numai antice...sau de demult)
Cred ca matematica a suferit, si va mai suferi mai mult, deoarece profesorii (sper sa nu am dreptate, dar prea sunt multe exemplele care ma imping la aceasta) au pierdut din vedere ca ei sunt cei care , prin modul in care prezinta (e pretentios a spune ca la gimnaziu se preda matematica, poate si mai tarziu) matematica la gimnaziu pune bazele matematicii reale, a unui contact solid (sau nu) cu notiunile matematice.
A prezenta riguros matematica la gimnaziu nu este o chestiune de limbaj (peste el se poate trece, vezi normele noi si viitoare date de lingvisti in privinta vorbirii....) ci, mai ales , de a prezenta ca aceasta este in deplina concordanta cu gandirea umana (si evolutia ei) , si cu realitatea curenta......