Astazi am participat la prezentarea ultimei noutati din invatamantul romanesc: portalul e-scoala. Dupa tot tam-tam-ul care s-a facut despre acesta, asteptam ceva extraordinar, dar dupa o ora am plecat complet edificata si dezmagita: portalul e-scoala este o varianta submediocra a mediocrului portal AEL. Singura imbunatatire: nu mai este "la secret"ca AEL-ul, ci poate fi accesat liber de la orice calculator.
Deci ce s-a intamplat:
Am deschis prima fata, de unde am intrat pe experimentele din fizica. Am ales prima simulare a unui experiment de optica despre propagarea luminii. A aparut o fereastra neagra cu o masa si, dedesubt, o bara cu instrumente: o mina cu palma si antebratul (?), oglinda, placa maro, lampa de birou, laser, suport laser, ... Instrumentele se trag cu cursorul in fereastra neagra. Am dus laserul si oglinda. Indicatia era sa apas cu mana ca sa aprind laserul. Pentru ca imi aparea cursorul sub forma de mana, am tot apasat fara efect. Am cerut lamuriri si am aflat ca era vorba de mana de la instrumente. S-a aprins laserul si surpriza: raza ajungea pe oglinda si acolo se oprea. Am trecut la experimentul cu lentile. In fereastra neagra apare o bara-suport a bancului optic pe care am adus sursa de lumina, lentila si ecranul. Am adus mina pe sursa dar nu s-a aprins, in schimb, mi-a aparut un mesaj ca nu am pozitionat bine lentila. Am mai miscat lentila si ecranul, dar mesajul a ramas acelasi si am renuntat la acest experiment. Am trecut la prisma optica. A aparut acelasi mesaj si ca trebuie sa rotesc prisma, dar nu se explica cum. Am renuntat definitiv la incercari, am cerut sa se anunte ca este cazul ca realizatorii de la SIVECO ar trebui sa se mai uite la alte site-uri interactive cu simulari 3D precum http://phet.colorado.edu/en/simulations/category/new (pentru stiinte) si http://gilbert.gastebois.pagesperso-orange.fr/java/accueil.htm (pentru fizica si chimie) si am plecat.
Concluzia mea:
Din nou se "sifoneaza" foarte multi bani din bugetul invatamantului preuniversitar catre o firma abonata politic la acestia in dauna investitiilor in materiale didactice cu care sa se faca efectiv experimente reale. Cu astfel de practici nu este de mirare ca invatamantul romanesc este in cadere libera.