Metode noi de predare - invatare

Discutii legate de invatamantul romanesc, cum este acum si cum ar trebui sa fie.

Mesajde danis2176 » 29 Oct 2004, 19:54

sunt profesor de istorie si am 28 de ani. ceea ce vrei tu nu e chiar asa de usor de realizat, din motive pe care, daca tii cu tot dinadinsul ti le voi expune. lucrurile care va intereseaza pe voi, elevii, nu sunt in marea lor majoritate stipulate in programa sau in manuale si pana la urma, orice am face, tot trebuie sa ne tinem de programa aia obosita pentru ca si noi la randul nostru suntem controlati (de seful de catedra, de director, de inspectorul de sector, de inspectorul de specialitate). da, eu reusesc sa imi fac timp pentru elevii mei si pentru problemele lor, pentru care nimeni nu ma plateste si nici macar nu imi strange mana in semn de multumire. la varsta mea exista energie, dar nu motivare, pentru ca mai trebuie sa fac si altceva pentru a putea supravietui. dar asta nu inseamna ca imi neglijez elevii. de aia si fac excursii cu ei, le mai tin ore de educatie sexuala si atunci cand e nevoie - si e nevoie destul de des - raman cu ei dupa ore si incerc sa le rezolv problemele asa cum pot si cat ma pricep. dar nu ne poti cere sa renuntam de tot la orele noastre, pentru ca aveti nevoie si de cultura generala, nu-i asa?
Avatar utilizator
danis2176
 
Mesaje: 88
Membru din: 19 Aug 2004, 12:54
Localitate: timisoara

Mesajde elevul » 01 Noi 2004, 11:09

sa renuntati la orele voastre?...nicidecum!
nu acesta a fost mesajul meu
ceea ce v-am propus este ca, in primul rind, sa uitati de metoda dictatului lectiei
o ora se poate preda cu cartea inchisa si cu discutii interactive elev-profesor despre lectia respectiva.
nu trebuie sa faci spectacol ca sa realizezi o lectie interesanta.
in ceea ce priveste programa, am mai auzit asemenea discutii si motivatii, dar crede-ma ca, din punctul meu de vedere, nu sint 100% pertinente
programa este obligatorie in sensul ca la sfirsitul unui an elevul trebuie sa ajunga la un anumit nivel de cunostinte.
modul cum se realizeaza acest lucru pe parcursul anului tine numai de profesor si de nivelul clasei respective.
si daca tot consideri ca programa aia e "obosita" de ce nu incercati sa schimbati ceva, voi, tinerii profesori?
stiu ca e greu, dar daca ne complacem cu totii in aceasta situatie, desi gindim ca este normal sa iesim din tipare, dar nu putem pentru ca exista o programa rigida si poate uneori anacronica si ca sintem controlati, atunci nu vom schimba niciodata nimic.
elevul
 
Mesaje: 16
Membru din: 29 Oct 2004, 14:20

Mesajde elevul » 01 Noi 2004, 11:32

elevul
 
Mesaje: 16
Membru din: 29 Oct 2004, 14:20

Mesajde danis2176 » 01 Noi 2004, 19:36

ceea ce spui tu si vrei tu de la invatamant e putin utopic, dar hai sa discutam pe tema asta si poate ajungem la un consens si la o concluzie. sunt deschis la orice e nou si nu imi e rusine sa spun ca nu stiu anumite lucruri. orice idee noua e binevenita si atat timp cat poate fi pusa in practica sunt deschis sa o adopt. astept sa dezvolti ideile care iti bantuie prin cap si promit sa tin cont de ele, ba mai mult, sa le si aplic.
pe cand eram student imi doream enorm sa ajung in invatamant ca sa pot revolutiona sistemul in bucatica mea de materie. odata ajuns acolo unde am visat m-am lovit de bariere pe care nu le prevazusem si care nu credeam ca mai exista in Romania anilor 2000. incet incet m-am resemnat, din mai multe motive: colegii, copiii, parintii, conducerea, materialul didactic, starea financiara, lipsa de motivatie si am marsat pe partea umana, cu alte cuvinte am incercat sa ma apropii de copii prin ceea ce sunt ca om si am incercat sa ii invat ceva folositor pentru viata. nu stiu cat de mult am reusit sau care sunt consecintele faptelor mele, asta pentru ca nu pot judeca obiectiv la momentul acesta.
am prins ideea ta cu discutia libera elev-profesor. promit ca voi incerca sa o aplic atat cat pot. o sa demarez experimentul la o clasa de a V-a la care se preteaza asa ceva, dar gandeste-te ca sunt copii in clasa a V-a care nu stiu sa scrie si sa citeasca. nu caut scuze sau motive, ci doar prezint realitatea asa cum e. ai dreptate in ceea ce afirmi, doar ca nu ai o p[rivire de ansamblu asupra intregului.
keep in touch.
Avatar utilizator
danis2176
 
Mesaje: 88
Membru din: 19 Aug 2004, 12:54
Localitate: timisoara

Mesajde elevul » 02 Noi 2004, 11:24

felicitari domnule danis2176 pentru atitudinea de care dai dovada
este ceea ce in engleza s-ar numi "proactive" si este lucrul de care avem nevoie acum in Romania, in toate domeniile

hm, sint multi elevi de clasa a Va care nu stiu sa scrie si sa citeasca?
oare cine ar fi trebuit sa le insufle acestora dragostea de carte?
daca acestia nu stiu sa scrie si sa citeasca oare cum pot ei sa invete ceva dintr-o lectie de istorie?
ce as face eu in aceste conditii?
sa pp ca pentru 1 zi as fi profesorul de istorie al unei clase de a Va.
incerc sa ma introduc in atmosfera:
1. nu am nici o motivatie materiala, asta este clar si nu mai insistam asupra motivelor, dar eu am fost cel care mi-am ales aceasta meserie asa ca am 2 posibilitati: sa ma duc la ore si sa ma gindesc tot timpul ca statul nu este "fair" cu profesorii, ca nu am nici o motivatie sa fac ceva mai mult pentru scoala sau sa dau dovada ca sint capabil si ca pot sa le insuflu copiilor dragostea de carte si sa am macar aceasta satisfactie morala...ar mai fi bineinteles si o a 3a posibiliatete - sa imi schimb meseria.
2. copiii nu sint interesati de scoala si cu atit mai mult de istorie, daca o sa ii trimit acasa sa invete lectia si sa ii ascult data viitoare, ce o sa rezolv? nimic, nu o sa citeasca nimeni mai nimic...cu atit mai mult cu cit multi nu stiu sa citeasca
uite ce as face in aceste conditii:
pentru data viitoare ar trebui sa predau lectia X.
la sfirsitul orei anterioare am sa le spun elevilor: stimati elevi, pentru data viitoare as dori sa cititi lectia X si as dori sa o discutam impreuna
data viitoare as da cuvintul in primul rind celor care au probleme cu cititul, ei ar trebui sa inceapa discutia.
lectia ar trebui sa se desfasoare nu la modul clasic: scos la tabla in fata clasei, ascultat...etc
discutia va fi intotdeauna din banca, iar in fata clasei ar trebui sa iasa numai cel care face o expunere
se pare ca elevii au o anumita perceptie fata de "scosul la tabla", de aceea eu zic ca ar trebui sa se evite acest lucru
profesorul ar trebui sa fie regizorul clasei ( ca tot vorbeam zilele trecute de spectacol), el doar ii incita la discutii si intervine cu explicatii suplimentare.
in aceste conditii garantez ca elevii vor ramine cu ceva in cap si vor avea lectia invatata din clasa.
punctarea ar trebui sa se faca pe baza participarii lor la lectie
poate prima data nu o sa fie asa de interesant, dar, pe masura ce elevii vor fi implicati mai mult in discutii, situatia se va schimba
in special cei cu probleme, ar trebui sa se incerce incurajarea lor, toti ceilalti colegi si profesori ar trebui sa fie alaturi de ei
cred ca una din cele mai mari probleme ale scolii romanesti este faptul ca nu incurajeaza elevii sa vorbeasca liber si sa gindeasca
problema aceata se vede inclusiv la profesori, care au trecut si ei sarmanii prin acelasi sistem de invatamint
ce idei mai am?
din cind in cind copiii vor avea de lucrat la niste proiecte.
lucrul se va face pe grupe, in afara orelor
elevii ar trebui sa se intilneasca fie acasa la unul din ei, fie la scoala dupa ore.
in aceste conditii ei ar invata cum este sa faci parte dintr-o echipa, ce inseamna prietenia si spiritul de echipa
un proiect ar putea fi acesta ( aici trebuie sa recunosc ca nu este ideea mea ci am citit undeva)
"Sintem in Franta, sec. XIV -XV( am ales la intimplare o perioada, dar oricum trebuie sa fie una interesanta si cu evenimente importante)
Fiecare echipa reprezinta redactia unui ziar. Se pregateste o editie speciala pentru ca este un bal la curtea regelui Ludovic.
Redactia ar trebui sa scrie depre evenimentele cele mai importante care s-au petrecut in perioada respectiva, iar regele va alege ziarul care prezinta cel mai complet si mai clar evenimentele...
Fiecare va incerca sa faca expunerea cit mai interesanta: informatii suplimenatre fata de manual, imagini etc "
In incheiere as dori sa mai mentionez un lucru.
Acest mesaj reprezinta doar ideile mele si ceea ce gindesc eu despre sistemul de invatamint, dar cu siguranta nu doresc sa dau lectii nimanui.
Daca cineva considera ca poate sa extraga din el citeva idei interesante, bine, daca nu, el poate ramine un simplu mesaj pe forum.
Oricum credinta mea este ca nu ne trebuie foarte mult ca sa putem schimba ceva. Cred ca ceea ce ne trebuie este: bunavointa si putin creativitate.
elevul
 
Mesaje: 16
Membru din: 29 Oct 2004, 14:20

Mesajde zizi » 02 Noi 2004, 11:41

Asemenea lucruri se fac la invatamantul primar-cel putin. Totusi...vorbind de elevii care n-au nici o motivatie sa se pregateasca pentru asemenea lectii...ce faci cand dai tema si vin aceeasi copii cu informatii noi, tot ei raspund, iar cei vizati asculta...asculta. Speri ca in ora urmatoare sa participe macar cu doua vorbe si.. nimic !Incerci sa-i determini sa-si faca cateva fise la xerox ,,sa aiba si ei ceva"...acelasi rezultat. Iei tu si-i dai cateva notite in clasa, doar-doar...La sfarsit, cand faci o evaluare -colaj,eseu, etc..iti vine sa mori caci ,,elevii vizati " sunt parca cu un pas in urma ta. Ei, acum spune...ce-i de facut?
Nu vorbesc despre elevi care nu stiu sa scrie sau sa citeasca, ci de cei ale caror familii sunt total dezinteresate de scoala. Sa nu-mi veniti cu idei de genul: vizite, lectorate, discutii. Facut! Rezultat? Cel despre care am vorbit mai sus.
zizi
 
Mesaje: 179
Membru din: 28 Aug 2004, 19:12

Mesajde efodorean » 02 Noi 2004, 11:56

:lol: Nu stiu ce-mi sopteste ca "elevul" si "danis"sunt una si aceeasi persoana. :oops:

Daca ma insel, imi cer scuze.
:)
Ecaterina Fodorean
efodorean
 
Mesaje: 2530
Membru din: 04 Aug 2004, 07:00
Localitate: Cluj-Napoca

Mesajde elevul » 02 Noi 2004, 12:31

stimata doamna zizi
este foarte adevarat ce spuneti, dar oare de ce nu isi fac unii temele?
pentru ca nu ii intereseaza
si atunci de ce sa le dati teme, pe care oricum nu le fac?
ati incercat sa schimbati natura temelor?
in afara de temele la matematica care sint clare:probleme si exercitii, la restul materiilor se pot schimba dupa cum doreste profesorul
scopul profesorului este acela de a-l face pe elev sa indrageasca scoala
de ce sa le spuneti sa isi faca fise la xerox? ce se rezolva cu acest lucru?
chiar sint curioasa sa imi spuneti cum procedati cu cei care nu isi fac temele?
am ajutat de multe ori pe cei care aveau de facut referate, pentru ca asa le cerea la scoala ca sa le dea note si sa le incheie mediile
veneau la mine, le printam de pe internet si iaca referatul
am incercat chiar sa gasesc niste informatii foarte interesante, uneori stateam citeva ore bune impreuna cu ei ca sa gasesc ceva
dar citea cineva ce scrie in el? nu..nici profesorul si nici elevul
din pacate asa sintem noi toti invatati, hai sa punctam ca am facut-o si pe asta, dar de fapt nu ne foloseste la nimic...maculatura, fatada
daca veti citi printre rinduri ceea ce am vrut sa spun mai sus, o sa vedeti ca nu sustin temele, de dragul de a mai puncta ceva
important este cu ceea ce ramii dupa 1 an de scoala si nu cite teme ai facut?
de ce nu incercam sa ne gindim mai mult la latura calitativa si mai putin la cea cantitativa?


pentru ecaterina - te inseli, dar nu e nici o problema :)
dupa cum v-am spus, eu nu sint profesorul, eu sint elevul roman
elevul
 
Mesaje: 16
Membru din: 29 Oct 2004, 14:20

Mesajde hellen » 02 Noi 2004, 12:36

Danis !
stii ca intre 10-12 decembrie se va desfasura la Timisoara Congresul APIR-CLIO ?
APIR = Asociatia Profesorilor de Istorie din Romania.
Asociatia a fost fondata anul trecut, eu sunt membru fondator si in acele zile voi fi la Timisoara! Mi-ar placea sa te cunosc si poate iti fac rost de o intrare la Congres! Daca te intereseaza scrie-mi pe adresa hellen5ro@yahoo.com
hellen
 
Mesaje: 8
Membru din: 24 Noi 2003, 23:28

pentru ELEVUL !

Mesajde efodorean » 02 Noi 2004, 13:00

Daca esti elev,felicitari pentru felul in care gandesti!

Dar am si eu o curiozitate.De ce nu esti la scoala la ora asta?Presupun ca nu esti elev in ciclul primar sa ai vacanta.Si este ora 12 trecute fix!

Ecaterina Fodorean
efodorean
 
Mesaje: 2530
Membru din: 04 Aug 2004, 07:00
Localitate: Cluj-Napoca

Re: pentru ELEVUL !

Mesajde elevul » 02 Noi 2004, 13:05

efodorean scrie:
Dar am si eu o curiozitate.De ce nu esti la scoala la ora asta?Presupun ca nu esti elev in ciclul primar sa ai vacanta.Si este ora 12 trecute fix!

Ecaterina Fodorean


Draga Ecaterina
Exact despre acest lucru vorbeam mai sus...
Chiar crezi ca acest lucru este cel mai important in acest moment: ca este ora 12.00 si eu nu sint la scoala?
elevul
 
Mesaje: 16
Membru din: 29 Oct 2004, 14:20

Mesajde efodorean » 02 Noi 2004, 13:08

:lol: :lol: :lol: Da!Cred ca este important sa mai treci si pe la scoala din cand in cand.Cel putin sa vezi daca profesorii tai si-au mai perfectionat metodele de predare-invatare!

Ecaterina Fodorean
efodorean
 
Mesaje: 2530
Membru din: 04 Aug 2004, 07:00
Localitate: Cluj-Napoca

Mesajde elevul » 02 Noi 2004, 13:22

draga mea ecaterina,

sa inteleg ca ai dori sa ma tragi de urechi
simt chiar ca iti face deosebita placere lucrul acesta
acesta este punctul tau de vedere fata de cele ce s-au scris mai sus?
mesajul tau imi produce un zimbet amar... :(
elevul
 
Mesaje: 16
Membru din: 29 Oct 2004, 14:20

Mesajde efodorean » 02 Noi 2004, 14:10

:evil: Regret ca ti-am produs amaraciuni.

Lasand gluma , cred ca esti nedrept cu profesorii,cel putin cu cei din comunitatea noastra.Aici,pe didactic,ai ocazia sa intalnesti oameni foarte bine pregatiti.
Daca nu i-ai cunoscut inca,te invit sa vizitezi si sa citesti materialele postat la lectii si te vei convinge.
Nu e suficient sa intri doar la lectiile de istorie ,unde vei gasi doar o lectie.Du-te in vizita la profesorii de biologie,geografie,la lectiile de dirigentie,la cele de fizica,la informatica,la matematica,tehnologie...si de ce nu ? la invatamantul primar ,unde vei intalni profesionisti de inalta clasa!
Dupa vizita sper sa-ti schimbi parerea despre profesori.

Cat despe proietul didactic, cred ca nu esti suficient de informat. Acesta nu se poate realiza in apartamentul vreunui coleg de clasa, ci la scoala, la biblioteca, la muzeu,...sub directa indrumare a profesorului sau invatatorului.

Si ,ca sa vezi ca nu-mi este indiferenta opinia celor cu care stau de vorba, am postat acum 5 minute un articol ,pe care l-am publicat intr-o revista destinata invatatorilor, dar il pot folosi cu succes si profesorii.

Daca nu va fi aprobat de catre administratorii ,sunt dispusa sa-ti trimit materialul pe e'mail sau cauta nr.1/2004 - Invatamant primar - articolul "Demersuri creative in predarea istoriei-PROIECUL si PORTOFOLIUL".

Ecaterina Fodorean
efodorean
 
Mesaje: 2530
Membru din: 04 Aug 2004, 07:00
Localitate: Cluj-Napoca

Mesajde zizi » 02 Noi 2004, 16:35

Hai sa-ti dau exemple practice:
1. La stiinte am optional teme despre natura. Le-am cerut elevilor sa puna la incoltit diverse seminte. Insist...insist si dupa o luna am copii care nici nu le pasa. Asta cum se numeste? Tine cont ca saptamanal aducem la scoala portofolii, plante si discutam evolutia si observatiile facute de ei.
2. Aceeasi materie tema Pamantul. Decupaje din reviste, imagini, date importante: nimic care sa-l determine sa miste.
Si ma intreb eu: Chiar nu am o solutie? Chiar sa nu-i pese de nimic ?
De ce i-am tras fisele la xerox? Sa ramana cu ceva din tot ce facem noi intr-o luna. Sa nu crezi ca i-am facut pe larg lectiile. Elementarul...ceea ce ar trebui sa stie un copil de clasa primara. Sa citeasca o data macar si sa spun ca n-am muncit zadarnic.
3. Teme nu le dau decat foarte putine. Bine spui ca n-are rost sa-i dai teme unuia care oricum nu le face. Si totusi...sa deseneze -ilustreze-o strofa dintr-o poezie, sa completeze un text lacunar, sa faca un colaj.. Nu sunt teme care sa-l epuizeze. Si apoi ce-ar fi o scoala fara teme?
zizi
 
Mesaje: 179
Membru din: 28 Aug 2004, 19:12

AnteriorUrmătorul

Înapoi la Scoala in Romania

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 94 vizitatori