de tinaibic » 03 Ian 2011, 22:04
"Între timp am vorbit cu o altă educatoare care mi-a spus că în programă nu mai există joc liber, iar jocul didactic este doar în "tranziţie" sau aşa ceva."
Poate este mai uşor de înţeles ce înseamna joc la grădiniţă dacă vă scriu cum decurge o zi. Într-o grădiniţă cu program normal ziua începe la ora 8. Până la sosirea tuturor copiilor activitatea centrală este jocul liber ales. Când toţi copiii sunt prezenţi urmează "Întâlnirea de dimineaţă" moment în care copiii se salută, poartă o scurtă conversaţie având ca subiect tema zilei (ex. Moş Crăciun"), se formulează un mesaj al zilei, un copil poate juca rolul lui Moş Crăciun, se discută despre starea vremii, anotimp, calendar. Poate părea un moment încărcat de informaţii dar este realizat prin JOC! Urmează o tranziţie. Tranziţia este momentul care face trecerea de la o activitate la alte. E adevărat că şi tranziţiile se pot face prin joc dar de obicei, fiind o activitate de scurtă durată, se realizează printr-un cântecel sau căteva versuri care îndrumă copiii spre activitatea următoare. Urmează activităţi liber alese care înseamna tot JOC. Educatoarea trebuie să aibă pregătite materiale, pe centre,care să reflecte tema zilei, adică: Bibliotecă-carţi cu imagini cu Moş Crăciun, pliante, reviste, jetoane, puzzle, caiete pentru semne grafice, Artă-carioca, creioane colorate, ustensile pentru pictură şi modelaj, Ştiinţe-jetoane, imagini, figurine în miniatură, Joc de rol - costum de Moş Crăciun, desagă, cadouri..., Construcţii - cubuleţe, lego,figurine... Copilul a luat deja cunoştinţă despre tema zilei la "Întâlnirea de dimineaţă", acum urmează să se joace pe aceeaşi temă găsind materialele adecvate în centre. Umează o nouă tranziţie când trecem la activităţile pe domenii experienţiale: Educarea Limbajului, Act. Matematică, Cunoaşterea Mediului, Ed. Muzicală, Ed. Psiho-Motrică, Abilităţi Practice, Ed pentru Societate, Act. Plastice. Penru nivel I într-o săptămână vor fi şapte activităţi (alternând Abilităţile Act. Plastice) iar pentru nivelul II vor fi zece activităţi într-o săptămână. Nivel I -activitatea are 15-25 minute, nivel II 20-35 minute. Impletind două astfel de activităţi avem o activitate integrată cu durata de 30-45 minute. Aceste activităţi nu înseamnă lecţii sau şcoală, ele trebuie realizate sub formă de joc: joc didactic, joc de rol, joc de mişcare... După această activitate urmează o "Rutină" , este activitatea care se repetă în fiecare zi (ex. igiena mîinilor înainte de gustare, autoservirea). Urmează din nou joc liber ales, la fel, pe centre. Ultima activitate din zi este "Întâlnirea de la amiază" când copiii discută din nou despre ce au realizat sau au descoperit în ziua respectivă.
Acesta este un posibil scenariu al unei zile. Ce vreau să spun este că jocul este la tot pasul dar ţine de talentul, priceperea, dăruirea şi interesul fiecărei educatoare în parte dacă copilul percepe activitatea lui ca joc sau (din păcate uneori) ca lecţie de învăţat. Este de dorit să simtă jocul, astfel învaţă cu plăcere şi fără vreun efort decât cel necesar jocului.
Şi oamenilor mari le place jocul.
Copilărie frumoasă pentru copilul d-tră!