de johnyj » 01 Apr 2010, 23:08
II. 14. (1) - restructurarea pe cicluri de instruire dezechilibrate este o soluţie, la ce? Scăderea abandonului şcolar? Se vrea acum, când resursele bugetare sunt aproape inexistente, o „revoluţie” a sistemului de învăţământ? – schimbarea propusă de prezenta lege e revoluţie, nu reformă!
Sistemele sociale (ca şi cel de învăţământ) sunt sisteme complexe, cu o dinamică particulară, determinată de un complex de factori locali interni şi externi. Din teoria sistemelor, se ştie că:
1) schimbările majore (radicale – cum este cea propusă de prezenta lege) asupra unui sistem organizat, cu atât mai mult în cazul în care nu se cunosc pe deplin (e şi cazul sistemelor sociale) mecanismele şi factorii care influenţează dinamica respectivului sistem, îl pot scoate din domeniul de stabilitate al parametrilor ce caracterizează starea sa, cu consecinţe imprevizibile şi incontrolabile, chiar pe termen scurt – este inadmisibil să determini prin orice lege, potenţiale efecte sociale negative!
2) chiar dacă aceste schimbări s-ar baza pe modele prezente sau/şi istorice de sisteme „împrumutate” de altundeva, ele nu pot fi ajustate pentru a fi potrivite complexului de factori actuali locali (care determină dinamica sistemului), unde se vrea transpunerea respectivelor modele – se ajunge la explicaţia de la 1).
Reforma implică schimbări, însă acestea se fac secvenţial, în paşi mici şi numai pe baza unei cunoaşteri solide, care să poată susţine conceptual schimbările propuse (eventual completat de experiment / pilot), altfel sistemul (de învăţământ) se poate destabiliza cu consecinţe imprevizibile (şi aşa loviturile primite până acum de sistemul de învăţământ prin „reformele” post-decembriste au avut consecinţe negative evidente) şi întreg sistemul social (socio-economic) care-l integrează va avea de suferit. Nicidecum nu e potrivită dezechilibrarea ciclurilor 4:4:4 prevăzute de vechiul sistem, prin „inventarea” unui sistem cu cicluri 5:5:3 (ciclul preşcolar oricum nu poate asigura integrarea tuturor copiilor de acea categorie în sistem, de aceea nu e trecut în discuţia mea).
II. 22. (1) şi (2) - aceleaşi observaţii
II. 25. (2) - clasa pregătitoare (nu la scoala!) clasa I (4:4:4)
II. 27. (3) – 3 ani = 4 ani (4:4:4)