Draga dionissie/Paul,
Si eu am sa-ti vorbesc la pers. a II-a singular, tocmai pentru ca ne-am intalnit pe un forum unde oamenii ar trebui sa discute ca "intre prieteni"...
Trebuie sa stii ca majoritatea invatatorilor/profesorilor sunt tentati sa corecteze imediat greselile observate, cu toate ca uneori acest lucru nu este necesar sau important. Stii, se mai intampla sa ne credem la catedra si atunci cand nu suntem...
Cred ca este foarte greu sa-ti inveti propriii copii, din cauza ca le esti
parinte si nu
profesor, iar acest lucru se stie foarte clar in casa...
Sunteti mereu tentati sa alegeti solutia mai simpla, adica sa vorbiti in limba romana. Stii si tu foarte bine ca o limba o inveti cel mai usor daca traiesti in acel mediu in care esti obligat sa te descurci singur....
Iti sugerez sa incercati un joc "de-a englezii" sau de-a "tata nu stie romaneste", dar sa folosesti
exclusiv limba engleza cu copiii, altfel nu veti avea rezultate. Chiar daca la inceput ei nu vor intelege prea multe din ceea ce le spui, cu timpul se vor obisnui si vei vedea rezultatele.
Cred ca ar fi bine sa retii urmatoarele:
- Copiii tai nu sunt "elevi", iar tu nu esti "profesor" si nimeni nu "invata", este doar un joc, o distractie.
- Abordezi teme care sunt interesante pentru ei, vorbiti despre ceea ce le place si ii pasioneaza.
- Nu sari imediat sa-i corectezi (
) daca au gresit, ci repeti ideea asa cum trebuia sa spuna ei corect, reformuland cat se poate de natural, fara sa fie evident ca s-au exprimat gresit si tu tocmai ii corectezi.
- Nu introduci prea multe cuvinte si expresii noi zilnic, cunostintele se formeaza in timp, prin exercitiu, prin repetare, in diferite contexte.
- Vizionati impreuna filme, apoi discutati despre cele vazute. Nu redarea/reproducerea fidela a continutului conteaza, ci modul de exprimare, aplicarea cunostintelor in alt context, exprimarea libera a parerilor, a impresiilor, a sentimentelor... adica vorbirea "productiva", nu cea "reproductiva".
- Dialogurile sa nu semene cu interogatorii la care tu pui intrebari, iar copiii trebuie sa raspunda! Cand incepeti o conversatie despre o tema stabilita de comun acord, incepi tu sa spui ceva, o idee, ceva de la care sa poata porni copiii, avand un exemplu concret in fata. Daca se impotmolesc, ajuta-i firesc, sugereaza-le cuvantul potrivit sau intreaba-i daca la "asta" s-au gandit?
- Sa folosesti foarte mult material intuitiv, adica tot ce ii poate ajuta pe copii sa inteleaga mesajul fara traducere in limba romana. Poti arata imagini, poti mima stari sufletesti, activitati etc.
- Vorbirea ta sa fie corecta, nu foarte rapida, nu uita ca limbajul verbal este completat eficient prin cel nonverbal si paraverbal. Atentie deci si la expresivitate, ton, gestica, mimica, etc.
- Nu-i certa, nu-i obliga, nu-i "chinui" cu engleza! In schimb lauda-i de cate ori au facut progrese, arata-te surprins daca au folosit corect cuvinte, expresii nou invatate, fii mandru de ei si povesteste-le tuturor (de fata cu ei, sa te auda) ce copii grozavi ai si cat de mult te bucuri de progresele facute de ei!
Cu siguranta mai sunt si alte elemente importante, poate ma vor completa colegii... Problema ta este
modul cum sa transmiti cunostintele unor copii de 7-9 ani, deci orice invatator ar putea sa-ti dea sfaturi. Profesorii de limba engleza mai stiu alte cateva metode eficiente care dau roade, deci sper sa reusesti ceea ce ti-ai propus!
Va doresc mult succes atat tie cat si copiilor!