Educatia, Cenusareasa Romaniei ?

Cum este scoala romaneasca ?

Neperformanta
2
8%
Putin performanta
10
40%
Mediu performanta
11
44%
Foarte performanta
2
8%
 
Voturi totale : 25

Educatia, Cenusareasa Romaniei ?

Mesajde dan_iorga » 04 Iul 2006, 10:41

Dupa examenul de Capacitate, iata ca, din pacate si la Bacalaureat, apar din nou aceleasi probleme foarte grave, de domeniul penalului. Cine e de vina ? Cine trebuie sa plateasca in fata legii ? Asta o sa hotarasca (poate) cei indreptatiti sa faca acest lucru. Problema poate fi insa alta. Exista cativa vinovati, sau noi toti suntem responsabili de ceea ce se intampla ? E bine conceput sistemul nostru educational ? Acorda societatea atentia necesara acestei educatii ? O diploma universitara sau de bacalaureat da posesorului ei perspective de afirmare in Romania sau in lume? Ca parinti, avem grija de copii nostri ? Ca elevi stim si intelegem cu adevarat de ce trebuie sa venim la scoala ? Ca profesori meritam sa intram in sala de clasa ? Ca societate, stim sa ne crestem viitorul ? Poate ca ceea ce se intampla este rezultatul firesc al multor ani de ignorare a rolului educatiei in viata unui popor. Nu cred ca numai o singura persoana, sau doar cateva pot fi de vina. Poate noi toti purtam vina de a fi tratat ani de zile Educatia ca pe o Cenusareasa a Romaniei. Mai precis, am uitat in primul rand de importanta consolidarii celor trei verigi de baza: parintii, elevii si profesorii. Si, poate ca, nu in ultimul rand, ar trebui restructurarat TOTAL acest sistem de invatamant romanesc, care, intr-o lume capitalista, a ramas aproape la fel ca inainte de 1989. In unele parti chiar mai rau. Sistem care, din pacate si pentru mass- media, nu este "interesant" decat o data pe an, la capacitate si bacalaureat... Daca lucrurile vor ramane la fel ne vom intalnii tot mai des cu aceste situatii de nedorit. In folosul cui ?
Zambeste, maine poate fi mai bine !
Dan Iorga
Avatar utilizator
dan_iorga
 
Mesaje: 23
Membru din: 09 Mar 2006, 19:15
Localitate: Brasov/Romania

Mesajde dia_cos » 04 Iul 2006, 13:09

Am tot asteptat ca subiectul fierbinte al Bacalaureatului sa ajunga si pe acest forum. Daca in cazul testelor de la examenul de capacitate se putea presupune ca a fost un simplu accident organizatoric, cazul Bac-ului este dovada clara a falimentului total al sistemului educational din Romania. Iar cind spun "total", ma refer la toate aspectele lui: administrativ, pedagogic si moral.

* Administrativ - Sistemul este dominat de un mecanism birocratic imens, aiuritor, incontrolabil, corupt si coruptibil, de o factura aproape mafiota. Punerea in circulatie a subiectelor examenelor se practica de multi ani, dar scandalul provocat de presa a spart buboiul si putem sa vedem la lumina zilei puroiul.

* Pedagogic - Din perspectiva didactica, faptul ca aproape jumatate dintre elevi au ales sa prezinte conditia intelectualului prin personajele Ilie Moromete sau Ion al Glanetasului nu poate sa insemne decit ca profesorii de limba romana nu si-au facut treaba. Ma simt indreptatita sa extrapolez si la celelalte materii. (ar merita o discutie separata)

* Moral - Respectul pentru scoala ca institutie este la pamint, dar mai grav este faptul ca scoala nu a reusit sa impregneze elevilor o atitudine morala, o anumita etica a muncii. Comentariile la articolul din "Gandul" sunt pline de imprecatii la adresa ziaristei care a dezvaluit traficarea subiectelor. Trist.

Din perspectiva mea de parinte, este frustrant. Dupa ce 12 ani ii predic copilului meu ca trebuie sa invete ca sa reuseasca in viata, acum sunt pusa in situatia sa-mi fie jena de toata aceasta mizierie, pe care nu eu am provocat-o.

dan_iorga scrie:E bine conceput sistemul nostru educational ?


Dupa parerea mea, este prost conceput de la temelie. Nu doar ca reflecta toate tarele societatii romanesti, dar le exacerbeaza si - mai grav - le perpetueaza. Defectul primordial este centralizarea exagerata si de aici decurg o multime de consecinte.

Scoala trebuie sa apartina comunitatii si nu unei entitati abstracte, statul, care si-a dovedit pe deplin incompetenta administrativa. Orice restructuarare sanatoasa nu poate porni decit de jos in sus. Finantarea trebuie sa fie partial directa, in mod oficial. Asa cum pot sa directionez 2% din impozite catre o organizatie pe care o sponsorizez, asa ar trebui sa pot finanta o anumita scoala. Asta ar fi singura varianta care sa confere scolii autonomie si raspundere si, totodata, ar crea un sistem competitional bazat pe performanta.

Din moment ce scoala este finantata de comunitate, profesorul trebuie sa fie angajatul scolii. Stiu ca o sa-ma atrag antipatia multor profesori, dar "titularizarea" este (in opinia mea) un mecanism anticompetitional si contraperformant. La limita, meseria de profesor poate deveni una de factura liberala: profesorul lucreaza pe baza de contract pentru scoala care il solicita, pentru o suma negociata.

Stiu, ar fi un sistem crud. Scoala cea mai buna va angaja cei mai buni profesori (si ii va plati cel mai bine) si va atrage cei mai buni elevi. Dar ar fi un sistem competitional si performant, lipsit de stigmatul egalitarismului in mediocritate. Profesorii cei mai buni se vor imbogati si isi vor (re)cistiga statutul social pe care-l merita: vor fi "mic burghezi", clasa mijlocie, nu amariti de functionari ai statului (si la cheremul acestora). Cei slabi... sorry.

dan_iorga scrie:Mai precis, am uitat in primul rand de importanta consolidarii celor trei verigi de baza: parintii, elevii si profesorii.


Si comunitatea. Daca statul a dovedit ca este incapabil sa realizeze importanta scolii, comunitatea a dovedit de fiecare data contrariul. Sistemul ultra-centralizat a impiedicat-o sa-si exercite influenta. (de fapt, asta este rolul sistemului).

Iertati-mi naivitatea: La ce foloseste ministerul? Daca nu e capabil sa organizeze un examen de bacalaureat decent, de ce-ar trebui sa-mi imaginez ca ar fi mai competent sa manevreze eficient (si onest) fonduri sau sa elaboreze politici educationale? Daca nu poate, sa lase pe altii.

Iata: sistemul de testare ar putea fi externalizat catre institutii specializate si independente, dupa modelul atestatelor pentru limbi straine. Majoritatea facultatilor accepta (de exemplu) certificate Cambridge pentru limba engleza. De ce nu ar accepta si certificate asemanatoare pentru matematica, limba romana, etc.? Avantaje ar fi multe, incepind de la o garantie mai consistenta a corectitudinii (avantajul competitiv al unui astfel de institut de testare vine tocmai din corectitudine) si terminind cu faptul ca aceste teste pot fi repetate (actualmente, media de bacalaureat este batuta-n cuie, ceea ce mi se pare profund incorect). In fine, ar elimina arbitrariul mediilor din timpul scolii (este evident ca altceva inseamna nota 8 intr-o anumita scoala si cu totul altceva in alta - in detrimentul celor buni, din pacate...) iar nota ar redeveni un instrument pedagogic.

Sper ca v-am naucit :-) Sper din tot sufletul ca dupa acest seism provocat de scandalul bacalaureatului nimic sa nu mai fie ca inainte. Cred sincer ca scoala romaneasca are nevoie de un "grassroots revolution" si de strategii de soc pentru a reveni la viata.

O zi buna tuturor,

Diana
dia_cos
 
Mesaje: 36
Membru din: 31 Ian 2006, 16:09

Mesajde dia_cos » 04 Iul 2006, 15:19

Ma mira (si ma ingrijoreaza) mutarea subiectului în aceasta sectiune ("Examene -> Bacalaureat 2006")...

Dacă bine am înţeles, scandalul Bac-ului a fost doar punctul de pornire pentru o discuţie (lansata de Dan Iorga) despre sistemul educational din Romania in ansamblul sau. Sectiunea pe care a fost lansat thread-ul ("Scoala in Romania") are ca tematica "discutii despre invatamantul romanesc, cum este acum si cum ar trebui sa fie" - adică exact ceea ce se trateaza in mesajele precedente.

Diana
dia_cos
 
Mesaje: 36
Membru din: 31 Ian 2006, 16:09

Mesajde adumitrescu » 04 Iul 2006, 20:38

Subiectul poate fi gasit si in sectiunea initiala, nu va faceti griji si nu lansati presupuneri nefondate. Putea fi mutat complet, fara sa mai apar MUTAT in fata, special a fost lasat topicul Dat fiind ca are legatura si cu examenele, a fost trecut in ambele forumuri. E in interesul tuturor ca un subiect sa se afle in mai multe locuri, castiga vizibilitate.

Profit de ocazie ca sa felicit initiatorul subiectului si sper ca vor continua discutiile pe aceasta tema.
adumitrescu
Site Admin
 
Mesaje: 212
Membru din: 28 Noi 2005, 18:41
Localitate: Bucuresti

Mesajde stanuta_grigorica » 04 Iul 2006, 21:15

Dan Iorga a punctat cateva lucruri dureroase pentru noi,cei care trudim in acest sistem...Din pacate ,lucrurile nu sunt de loc asa cum ar trebui sa fie, din pacate societatea nu a inteles ca Educatia inseamna viitorul, din pacate elevii nostri au vazut de mult ca totul e de vanzare... :( Atata timp cat dascalii vor fi desconsiderati, Educatia nu poate castiga , se va gasi mereu cineva sa se vanda pentru un pumn de arginti, elevii nu vor avea incredere intr-un sistem in care isi pot cumpara notele!
Relatia profesor -parinte - elev are loc la nivel formal, sedintele cu elevii se tin conform graficului, parintii vin la scoala rar, unii nici nu stiu unde-i scoala !
Oricum, lucrurile nu merg de loc bine!
stanuta_grigorica
 
Mesaje: 1095
Membru din: 06 Noi 2004, 21:55

Mesajde 19x2003 » 07 Iul 2006, 01:03

Am propus, cu ceva timp in urma,un subiect despre cum vrem sa arate un sistem de invatamant performant.Am primit un raspuns decent,un raspuns gol de continut si...cam atat.

Si pun aceeasi intrebare:Daca noi nu stim ce vrem ,de ce ar sti altii?

Cert e ca mi-e din ce in ce mai multa jena ca fac parte din acest sistem din cauza colegilor mei,profesori,si nu din cauza pozitiei sociale conferita de aceasta meserie.

Ce[sau cine] a stricat invatamantul din Romania?Niste oameni fara viziune,care nu si-au dorit decat sa copiem.Sa copiem ce?Un sistem francez-despre care si francezii spun ca nu merge!Un sistem american-uitandu-se ca pana la Princeton si Harvard mai sunt si niste scoli publice in care nu stiu cati parinti romani si-ar trimite copiii si nu stiu cati dascali romani ar preda![ATENTIE DIA-COS,tu despre asta vorbesti].


Se uita complet de sistemul german si cel britanic.De ce?Pt. ca cer multa finantare ,oare?

Se mai uita ca toate aceste "acte de coruptie"[vanzare de subiecte,pile pt un 10 la oral,meditatii pt 10 la clasa,etc] si tot procesul de indobitocire [alergam dupa note mari,nu dupa cunoastere]au inceput de cand notele conteaza atat de mult la admiteri[liceu sau fac].Imi veti spune ca si asa se cumpara locul la admitere,etc.Eu va voi spune ca am dat admitere pe 25 de locuri ,cand admiterea se dadea in aceeasi zi in toata tara,am intrat a cincea fara sa fi vazut acel oras decat o data,la inscriere.Se cumparau locurile?!Poate,1-2-5!Dar dati-mi voie sa va intreb -cate se cumpara astazi,sub o forma sau alta?

Veti spune ca sunt o"nostalgica"-fals ce v-am spus mai sus se intampla in 93[puteti vorbi de coruptie si atunci] si va asigur ca nici colega mea de clasa care a terminat liceul cu 5[mai existau si note de astea] nu ar fi fost in stare sa-l faca pe Ion intelectual!!!!!!!!!!!!!!
19x2003
 
Mesaje: 25
Membru din: 20 Mar 2006, 00:52

Mesajde anne_marie » 07 Iul 2006, 23:30

ohhhhhhh , cata dreptate ai.........

Imi aduc aminte ca in'93 am luat Bac-ul cu 9.00 si eram a 5-a in clasment
Sefa de promotie nu a avut 9,50
sa se fi desteptat elevii asa repede de iau bac-ul cu 9,80 asa de multi?

De ce le este teama de admitere la facultati?
anne_marie
 
Mesaje: 421
Membru din: 26 Noi 2005, 23:20
Localitate: Germania

Mesajde 19x2003 » 09 Iul 2006, 18:49

Din ce am observat eu,ce se nota in '93 cu 5 ,acum se noteaza cu 7.Deci imagineaza-ti,ANNE-MARIE,cat valoreaza 9 al tau.

De ce le e teama elevilor,sau mai degraba parintilor,de admitere?Pt ca ar fi un mod de selectie dur,prin care nu vor sa treaca(li s-ar demonstra ca 9 nu valoreaza poate nici 7).Cei care au trecut printr-un astfel de examen vor avea toata viata sentimentul propriei valori sau vor purta cu ei stigmatul esecului.

De altfel,eu consider ca admiterea la fac este un examen de maturitate,nu bacul!La bac iti permiti sa-l faci intelectual pe Ion pt ca nu-ti ia nimeni locul-la fac o astfel de gafa te-a ars cu un an de stat acasa si cu o munca luata de la capat.

Vrem competitie,dar daca s-ar putea ,la altii-nu la noi!
19x2003
 
Mesaje: 25
Membru din: 20 Mar 2006, 00:52

Mesajde oana1964 » 10 Iul 2006, 16:50

cand am reusit la facultate (in 1985, dupa 3 ani de esecuri), cu media 8.50, a saptea pe lista (ultima medie era 7 si 15), concurenta era de 24 pe un loc. cu alte cuvinte dintr-o sala trebuia sa dai afara pe toti si sa reusesti tu.

cati dintre tinerii absolventi de liceu de azi sunt in stare sa faca o teza de peste 8, fara sa se inspire in nici un fel, fara sa conceapa macar notziunea de mita - ba chiar sa stea cu teama ca daca cumva ar intoarce capul din greseala sau de oboseala spre colegul din dreapta sau stanga este scos afara din examen?

cu siguranta cativa, dar procentual, foarte putini.

ei, tinerii de azi, ne arunca mereu in fatza ca alea erau alte vremuri. ok. aveti dreptate. dar voi nu veti sti niciodata ce gust are victoria pe merit si veti incerca mereu sa va ascundeti propria submediocritate prin relatiile si pilele fara de care veti fi niste nulitati.
oana1964
 
Mesaje: 850
Membru din: 20 Feb 2005, 15:30
Localitate: Piatra Neamt

Mesajde 19x2003 » 10 Iul 2006, 19:36

Oana ,spunele asta si parintilor lor!

Eu una sunt bulversata total!Timisoara a renuntat la admitere.Dupa primul an toti profesorii erau revoltati de nivelul scazut al noilor lor studenti.

Anul acesta,stupoare,admiterea este tot pe dosare!

Coruptia la bac s-a accentuat dupa ce media de la bac a devenit si medie la admitere.

Solutia, cred, ca este simpla!De ce dracului nu uitam de Marga si sa eliminam in primul rand cauzele,motivatiile acestei coruptii?

Din cauza meditatiilor,presupun.Eu una nu regret nici o ora de meditatie de pe vremea cand eram eleva.Pur si simplu m-au ajutat sa devin din buna,foarte buna.Ce e rau in asta?!
19x2003
 
Mesaje: 25
Membru din: 20 Mar 2006, 00:52

Mesajde dia_cos » 15 Iul 2006, 15:57

19x2003 scrie:Ce[sau cine] a stricat invatamantul din Romania?Niste oameni fara viziune,care nu si-au dorit decat sa copiem.Sa copiem ce?Un sistem francez-despre care si francezii spun ca nu merge!Un sistem american-uitandu-se ca pana la Princeton si Harvard mai sunt si niste scoli publice in care nu stiu cati parinti romani si-ar trimite copiii si nu stiu cati dascali romani ar preda![ATENTIE DIA-COS,tu despre asta vorbesti].


Nu, nu despre asta vorbesc. Sistemul scolilor apartinand comunitatii se practica in multe tari. In diferite forme, e drept.

Daca tot ai adus vorba de sistemul american... Ce e rau in scolile lor publice? De ce nu mi-as trimite copilul la o astfel de scoala? Pentru ca jumatate din timp fac "referate" (de fapt research individual = e invatat sa caute si sa sintetizeze informatia)? Pentru ca sunt incurajati sa-si expuna ideile si sunt invatati sa le argumenteze? Pentru ca invata mai degraba sa gandeasca cu capul lor decat sa ingurgiteze tone de informatie (pe care oricum o vor uita in scurt timp)?

Nu-i vorba doar de Harvard si Princeton. Sistemul universitar american este performant in intregul sau (orice evaluare internationala o dovedeste) si, in buna masura, este populat cu absolventi de scoli publice.

Diana
dia_cos
 
Mesaje: 36
Membru din: 31 Ian 2006, 16:09


Înapoi la Bacalaureat

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 1 vizitator