Eu chiar nu pot crede ca nr orelor la aceste discipline ar putea fi micsorat, mai mult decat au facut-o pana acum. Ar trebui sa gaseasca solutii credibile pentru parcurgrerea programelor scolare .....
Poate doar adauga mai multe * (adica cine reuseste, sa mai discute si subiectul acesta)?
Am raspuns acestui mesaj pentru ca as dori chiar sa inteleg care este cauza reala a acestei politici. Cred ca nu am reusit sa fim o voce comuna si sa facem inteles mesajul privind importanta studiului stiintelor naturii si a disciplinelor tehnice, tocmai intr-o tara care isi doreste sa aiba o sansa in confruntarea cu celelalte tari din UE.
Imi doresc foarte mult sa trecem de la etapa in care "bombanim", la cea in care concertat cerem raspuns de la autoritati la intrebarile noastre, prezentam argumentat punctul nostru de vedere, identificam sprijinul real pe care il avem, incercam sa prezentam mai pe inteles si elevilor de ce este important pentru sansa lor de viata sa beneficieze de un studiu mai serios al acelor discipline care le-ar permite ulterior sa traiasca intr-o tara care si produce nu numai consuma, etc.
De multe ori ni se reproseaza ca acest demers este cel al mentinerii catedrelor in scoli, dar cred nu vor sa vada dincolo de acest aspect. Majoritatea profesorilor de fizica, de exemplu, au mai facut si alte cursuri s-au specializat pentru a putea sa-si completeze norma predand si altceva, au gasit deci solutii pentru a se confrunta mai usor cu problema amintita anterior (nu doresc sa pun in discutie si pe cei care au iesit de tot din sistem). Cei care au ramas doresc in continuare sa predea disciplina pe care o indragesc, asa cum ar trebui, avand conditii optime.
A mai aparut o politica in unele licee teoretice (sper sa nu se extinda!): chiar micsorarea nr de clase de real in favoarea claselor de socio-umane. Argumentul: o cerere din ce in ce mai mica pt profilul real.
Asta inseamna ca a fost indus si elevilor (parintilor?) un mesaj incorect privind valoarea studiul disciplinelor acestui profil.
Exista si un alt aspect: elevii de la profilul uman se confrunta mai usor cu probele de bac si permanent au mediile cele mai mari la acest examen. Cei care propun programele scolare, nr de ore/ disciplina, subiectele de bac, etc., au analizat si acest aspect? Reprezinta un motiv pentru care profilul real a inceput sa nu mai fie atractiv?
Desi sunt dintre cei care au simtit pe proprie piele importanta disciplinei informatica (dar mai ales TIC), cred ca este de neacceptat ca atractivitatea pentru profilul real sa fie determinata de studiul acestei discipline.
Stiti ca multe licee au renuntat la clasele de stiintele naturii?
Va propun sa incercam impreuna sa identificam cele mai bune solutii pentru a revitaliza interesul elevilor, si nu numai, pentru studiul stiintelor naturii si sa schimbam mesaje cu privire la ce a mers, in ce conditii, poate aducem alaturi de noi si fosti elevi, acum studenti, etc. Cred ca sunt necesare modele de tineri care au reusit in viata tocmai pentru ca au studiat serios si aceste discipline. Nu trebuie sa invitam numai fosti olimpici, sau "super creiere". Cred ca aici gresim.
Sunt foarte interesata de puncte de vedere constructive, de indentificarea unor solutii care sa aiba o sansa, chiar impotriva "tendintelor".
Iar daca "tendintele" sunt justificate, as dori sa inteleg de ce.
Imi doresc foarte mult, pt a putea intelege mai bine problemele puse in discutie, sa imi raspunda si cei care vad lucrurile altfel decat mine. Chiar ii rog foarte mult in acest sens. Si numai pentru a intelege mai bine o problema reala cu care ne confruntam.
Emilia Pausan, prof. fizica, Bucuresti