În epoca globalizării, culturile și identitățile se amestecă constant în sala de clasă. Profesorii/formatorii se confruntă cu grupuri de elevi
/formabili din medii diverse, cu nevoi diferite. Pentru a lupta împotriva discriminării și a prejudecăților, li se cere să aibă din ce în ce mai multe abilități pe care educația standard nu le oferă.
Iată de ce am ales să particip la cursul "Supporting Diversity with Intercultural Education in the Classroom" (furnizor Europass Teacher Academy), Roma, 24-29 iunie 2024, parte a proiectului Erasmus+ «PROMOTING GENDER EQUALITY AND WOMEN’S EMPOWERMENT IN THE LABOR MARKET AND IN DEMOCRATIC LIFE», nr. de referință 2023-1-RO01-KA122-ADU-000112635, aparținând Asociației Culturale Maitreyi.
Acest curs mi-a oferit instrumente și resurse care m-au ajutat să navighez cu succes într-o clasă interculturală.
Cursul mi-a oferit un set de exerciții practice și un cadru legal pe care îl pot folosi pentru a crea un mediu de formare mai incluziv și mai divers în educația adulților.
Cursul a alternat sesiuni teoretice și ateliere creative, care m-au ajutat să construiesc un climat de formare rezilient, care încurajează respectul și le va oferi formabililor mei nu doar un suport de cunoștințe ci și abilități pentru a prospera în cariera și a-și dezvolta o mentalitate de creștere.
Cursul a reunit 17 participanți din România, Polonia, Spania, Croația, Portugalia și a avut o durată de 6 zile:
Ziua 1 – Cultură și identitate
-Introducere în curs, informații despre furnizor (Europass Teacher Academy) și despre activitățile din timpul săptămânii;
-Activități de spargere a gheții;
-Prezentări ale școlilor/organizatiilor participanților;
-Evaluarea nevoilor si asteptarilor;
-Sala de clasă interculturală: o nouă provocare pentru profesori/formatori;
-Explorarea identității și culturii în sala de clasă;
-Împărtășirea experiențelor și provocărilor din munca fiecărui participant.
Ziua 2 – Comunicare interculturală și stereotipuri
-Învățare despre modele culturale;
-Comunicare interculturala;
-Stereotipuri și prejudecăți: rolul lor în procesul de percepție;
-Confruntarea cu prejudecățile personale.
Ziua 3 – Consolidarea competențelor legate de anti-discriminare și egalitate
-Informații despre cadrul legal al UE anti-discriminare;
-Recunoașterea discriminării – exerciții practice;
-Protecție juridică în caz de discriminare;
-Înțelegerea responsabilității fiecăruia de a preveni discriminarea în grup și în mediul de lucru.
Ziua 4 – Dezvoltarea competențelor profesorilor de a povesti (metoda Storytelling)
-Rolul empatiei în relațiile umane;
-Storytelling ca instrument de conștientizare interculturală.
Ziua 5 – Creșterea gradului de conștientizare și respect pentru o clasă incluzivă
-Competențe cheie pentru o clasă incluzivă;
-Investigarea emoțională;
-Exerciții practice.
Ziua 6 – Final de curs și activități culturale
-Evaluarea cursului: prezentarea competențelor dobândite, feedback și discuții;
-Eliberarea certificatului de participare la curs;
-Activități culturale.
Livia Uță, formator Asociația Culturală Maitreyi, Craiova