In perioada 07 – 13 noiembrie 2010 a avut loc la Brest (Bretagne, Franta) un stagiu de formare Comenius NL-2010-196-002, intitulat Le français à l’école primaire. La curs am participat 8 profesori de franceza din 6 tari: 3 din Olanda, 1 din Suedia, 1 din Norvegia, 1 din Germania, 1 din Croatia si semnatarul acestor randuri – din Romania.
Tanara noastra formatoare, Cathérine Adam, pornind de la specificul de varsta al elevilor a avut in vedere proiectarea si organizarea demersurilor didactice in maniera invatarii precoce. S-au gasit astfel numeroase metode si mijloace de invatare ludica. Demersul didactic in noua viziune trebuie sa tina seama de tipurile de inteligenta (dupa Gartner) si de preferintele copilului.
In aceasta viziune, jocul didactic, cantecul si ritmul sunt elemente indispensabile lectiilor.
Am aflat cum putem sa ne confectionam anumite materiale didactice pe plan local si chiar am exersat pentru confectionarea unora.
Un moment important al formarii l-a constituit vizita la o scoala primara din Plougastel, orasel situat la 15 – 20 de km de Brest . Directoarea unitatii scolare respective ne-a pus in tema cu organizarea invatamantului in Franta (in special prescolar, primar si gimnazial). Am aflat cu acest prilej ca invatamantul prescolar si cel primar sunt finantate de la bugetele locale, fapt care face ca unele scoli sa fie mai bine dotate decat altele. La ciclurile superioare, gimnazial si liceal, discrepanta este mai redusa datorita finantarii de la bugetul de stat.
Am asistat la ore de curs si la alte activitati de dupa cursuri si am remarcat sprijinul pe care cadrele il primesc din partea reprezentantilor parintilor si ai comunitatii locale.
Cum in Bretagne se vorbesc doua limbi (total diferite): franceza si bretona, se practica, chiar la nivel primar, predarea bilingva. In virtutea activitatii si a preocuparilor mele pentru invatamantul in limbile minoritatilor de la noi, am participat la o lectie bilingva. Ar fi bine daca si la noi s-ar introduce un asemene mod de predare-invatare, pe langa cele existente, pentru minoritati, chiar de la ciclul primar. Am fi mai aproape de realitate si eficienta ar fi mai mare.
Tot in oraselul Plougastel am avut o activitate pe ateliere intr-o mediathèque (o biblioteca dotata si cu materiale multimedia).
Vizitarea zonei si degustarea produselor specifice provinciei Bretagne ne-au largit orizontul cultural si ne-au starnit dorinta de a reveni candva in aceste locuri indepartate de pe malul Atlanticului.
Daca n-ar fi plouat in fiecare zi de cel putin trei ori, ar fi fost chiar perfect.
Imbucurator e si faptul ca formatoarea continua sa ne furnizeze informatii prin email. Iata un site unde se pot gasi cantece in karaoke si comptines: http://comptine.free.fr/ , primit de la Catherine.
Asadar, stimati colegi, depuneti cu incredere aplicatii Comenius!
Prof. Costica Batalan,
Liceul Teoretic „Silviu Dragomir”
Ilia, judetul Hunedoara