“DigiSkills” - stagiu de formare Comenius

Despre ce facem noi in scoala: proiecte, colaborari, activitati inedite

“DigiSkills” - stagiu de formare Comenius

Mesajde viorel_muscas » 10 Iul 2013, 18:57

Ca profesor de informatică la Liceul Teoretic “Aurel Lazăr”, am participat în perioada 30 iunie - 5 iulie 2013 la stagiul de formare intitulat: „DigiSkills: Enhancement of digital competence skills”, organizat de “Ellinogermaniki Agogi” din Pallini şi desfăşurat în Heraklion (Grecia).

Participanţii la acest curs au fost profesori din România, Cipru, Grecia, Portugalia, Serbia, Slovenia, Estonia, Finlanda, Austria, Suedia, Turcia.
În cadrul proiectului, s-au desfăşurat zilnic ateliere de lucru, cursul fiind structurat în diverse workshop-uri presărate cu cafenele filozofice sau vizite de studiu. Principalul scop al cursului a fost realizarea de scenarii educaţionale bazate pe conceptele de creativitate şi joc. Proiectele realizate în cadrul cursului au fost publicate pe portalul Open Discovery Space (http://www.opendiscoveryspace.eu).

Menționez câteva dintre atelierele de lucru la care am participat, lucrând pe grupe:
1. Profesorii ca designeri – creatori de scenarii educaționale – în care ne-am prezentat ideile inițiale de scenarii pentru a le folosi ulterior ca unelte ale învățării inovative;
2. Introducere în proiectarea jocurilor educaționale – în care s-au trecut în revistă o multitudine de categorii de jocuri ce pot fi folosite cu succes în educație (de strategie, de povestire, de tip Sims, de tip cacealma, de tip puzzle);
3. Educabili creativi, profesori creativi – un workshop cu adevărat interactiv în care am discutat despre creativitate, despre modul în care anumite jocuri de calculator pot fi încorporate în procesul de predare și de învățare pentru a stimula creativitatea elevilor și despre concepte precum “gândirea probabilistică” și “creativitatea înțeleaptă și umanizatoare”;
4. Reflecții asupra proiectării jocurilor educaționale – axată pe considerentele practice ale integrării jocurilor în procesul educațional al elevilor cu și fără dizabilități. Tot aici s-a discutat și despre jocurile urbane, jocurile bazate pe locație, precum și despre platforma ARIS – ce permite dezvoltarea facilă a jocurilor pe dispozitive mobile;
5. Tehnici de raționament emoțional creativ – bazate pe gândire laterală și pe utilizarea unor unelte practice care stimulează creativitatea;
6. Utilizarea uneltelor IT&C pentru a stimula gândirea creativă în contexte de învățare – unde am folosit cu succes programul Computational Tools Palette;
7. Sintetizarea experiențelor, finalizarea scenariilor – folosind experiența acumulată din diversele workshop-uri anterioare, am îmbogățit ideile inițiale de scenariu pentru a obține scenariul final;
8. Revizuirea conceptului de creativitate - discuții finale asupra conceptelor-cheie referitoare la creativitate,
iar la Cafeneaua filozofică ni s-a vorbit despre rolul emoțiilor în educație.

Nu pot să nu amintesc faptul că am vizitat Anogia – un cunoscut sat tradițional cretan ce a jucat un rol important în istoria Cretei – ce oferă turiștilor o experiență bogată despre cultura locului, mai ales prin tradițiile culinare și muzicale. De asemenea, am aruncat o privire către stele la Observatorul din Skinakas, situat la o altitudine de 1750 m. Specialiștii de aici ne-au explicat funcționarea telescopului controlat de calculator, subliniindu-se încă odată conexiunea dintre tehnologie și univers. Am aflat și că, pe lângă cercetarea științifică, aici se desfășoară și activități de inițiere a elevilor în știința astronomiei.

Am avut şansa extraordinară de a beneficia și de o excursie organizată în Knossos – considerat ca cel mai vechi oraș european și totodată cel mai mare sit arheologic din Epoca Bronzului situat în Creta. Am vizitat palatul din Knossos – centrul politic și cultural al civilizației minoice, unde un ghid foarte bine pregătit ne-a relatat despre legendele locului: labirintul Minotaurului, firul Ariadnei, zborul lui Icar.
Lecția de istorie a continuat cu vizita la Muzeul Arheologic din Heraklion, unul dintre cele mai importante muzee din Europa. Acesta găzduiește artefacte din toate perioadele istorice cretane și am putut regăsi aici exemplare unice de artă minoică.
În această ambianță care îndeamnă imaginația să zburde în trecut, am explorat diverse metode de a îmbogăți experiențele de învățare, formale sau informale, prin abordări ludice și creative, luând în considerare oportunitățile oferite de IT în redarea conținuturilor culturale.

Un lucru inedit pe care l-am aflat din discuțiile avute cu colegii mei de curs, a fost faptul că o școală din Austria, implicată în proiectul Open Discovery Science, folosește la clasă câte un iPad pentru fiecare elev pentru diverse activități educative.
Mi-a plăcut în mod deosebit workshop-ul în care am folosit în mod creativ programul Computational Tools Palette ce a permis generarea de cuvinte aleatoare, corelate cu un termen dat sau căutări de imagini bazate pe un cuvânt și chiar o sumarizare de link-uri obținute după un termen de căutare de la mai multe motoare de căutare online.

Dar cel mai mult m-a impresionat atelierul referitor la realizarea jocurilor educaționale bazate pe locație, pe care l-am continuat într-un mod practic, prin participarea activă la jocurile interactive dezvoltate, folosind tablete și smartphone-uri în cadrul vizitei din Knossos.

Intenționez ca lecțiile ce le voi realiza pe viitor la clasă să fie bazate pe un scenariu educațional care va permite elevilor să atingă la obiectivele educaționale propuse pe o cale proprie, folosindu-și creativitatea și nu unidirecțional, după un set de instrucțiuni prestabilit.

Participarea mea la acest stagiu european a fost posibilă în urma obţinerii unui grant Comenius oferit de U.E. prin intermediul Agenţiei Naţionale pentru Programe Comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale, în cadrul Programului de Învăţare pe Parcursul Întregii Vieţi – Mobilităţi individuale de formare continuă (http://www.anpcdefp.ro). Această comunicare reflectă numai punctul de vedere al autorului şi Comisia nu este responsabilă pentru eventuala utilizare a informaţiilor pe care le conţine.
Fişiere ataşate
DSC00395b.jpg
DSC00142b.jpg
viorel_muscas
 
Mesaje: 4
Membru din: 10 Dec 2007, 10:09

Înapoi la Activitati scolare

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 4 vizitatori