Cum vi se pare ideea de a permite elevului sa iti spuna pe nume? Ma tot gandesc de ceva vreme la aceasta problema si inca nu am juns la o concluzie, avand in vedere ca argumentele pro sunt cam la egalitate cu cele contra.
Sunt tanar - am abia 28 de ani - si ma gandesc ca ar putea reprezenta o noua abordare a elevului si mai ales o reconsiderare a statutului profesorului. Cu alte cuvinte, respectul datorat de elev profesorului se castiga, nu este implicit si nici nu se impune. Faptul ca elevul are o oarecare libertate si se simte intr-un fel egalul profesorului il poate stimula si ii poate da incredere in fortele proprii, exact ceea ce le cam lipseste elevilor nostri. Ar mai putea contribui si la o apropiere mai consisenta elev-profesor. Pe de alta parte, elevul poate considera aceasta abordare ca fiind un favor personal si nu se va mai simti obligat sa invete, pentru ca in mintea lui exista o legatura indestructibila intre el si profesor, legatura ce nu are nimic de a face cu randamentul lui. Apoi, isi poate "lua nasul la purtare" (nu am gasit alta expresie mai buna), ceea ce il va duce din nou la rezultate slabe.
Acuma, pot sa va spun din experienta mea ce anume s-a intamplat. Le-am permis elevilor de clasa a VIII-a sa imi spuna pe nume, dar numai in excursiile pe care le organizam. Rezultatul? Neasteptat de bun. A crescut randamentul, s-au inmultit notele bune, copiii au devenit mult mai ascultatori (m-au perceput ca pe un fel de parinte-frate mai mare), au devenit mult mai receptivi la normele de comportament civilizat la care nu erau prea receptivi inainte. Unii dintre ei mi-au spus din start ca nu pot sa imi zica pe nume si pana in ziua de astazi am ramas "domn profesor", chiar daca unii - prima mea generatie de clasa a VIII-a - au intrat la facultate.
Astept parerile cat mai multor colegi, pentru ca incepe noul an scolar, cand voi incepe cu o generatie noua ca diriginte si m-ar cam tenta gandul sa aplic ideea mea.