de suchardine » 07 Noi 2010, 23:44
Eu vorbesc acum din perspectiva unui profesor de limba romana. Cu toate ca lucrez in mediul rural, scoala unde predau eu este chiar una buna, cu elevi constiinciosi, dornici sa cunoasca, sa invete, sa absoarba cat mai multa informatie. Daca la clasa, prestatia lor este una buna, pot spune chiar FOARTE BUNA in raport cu ceea ce se preda, cu cerintele actuale, constat ca exista o mare lacuna in pregatirea lor: CREATIVITATEA! Copiii din ziua de astazi nu mai stiu sa creeze, nu mai au imaginatie, am senzatia ca televizorul si computerul le-a sters orice urma de creativitate, iar la limba romana este esential sa fii creativ daca doresti performanta. Cum sa trimit eu la olimpiada un elev care nu e in stare sa redacteze o compunere interesanta, atractiva, care sa stimuleze interesul celui care corecteaza? Ok, face gramatica de nota 10. Si? Degeaba! La toate olimpiadele, aproape jumatate din punctaj se acorda pentru o compunere, un eseu, etc... Am constatat ca motivul pentru care copiii nu mai stiu sa creeze, este si acela ca nu au citit, nu citesc NIMIC, unii au ajuns in clasa a VIII-a si nu au citit un basm in viata lor. Nu este normal, nu este firesc! De cand am venit eu in scoala si le cer saptamanal sa-mi prezinte rezumatele cartilor citite (nu sistemul copy/paste de pe internet), ci sa-mi povesteasca ce au lecturat, constat ca vocabularul lor nu numai ca se imbogateste considerabil dar, mai ales, sunt incantati ca descopera un Univers nou, fascinant. I-am intrebat de ce nu au facut asta pana acum? "Pentru ca nu ne-a pus nimeni"... a fost raspunsul lor. Observ cu satisfactie ca unora chiar le face mare placere sa citeasca si voi continua sa le cultiv aceasta pasiune.
Sunt de-abia la inceput de drum si mai am si eu multe de invatat, de fapt invat odata cu ei, insa in ceea ce priveste performanta... e greu de spus cum se poate ajunge la ea. La limba romana, consider ca daca nu ai o baza solida de cuvinte, un vocabular si un limbaj expresiv, nu ai cum sa ajungi la performanta! Personal, anul acesta nu stiu daca trimit doi elevi la Olimpiada. Nu o sa trimit acolo copii doar de dragul de a acumula eu puncte la dosar. E important sa le creez cat pot de mult acea baza solida de care va spuneam mai devreme si abia apoi, daca se poate, sa fac si performanta!
Astazi am fost la biserica si preotul a spus tuturor celor prezenti cateva cuvinte despre Poetul Adrian Paunescu (nu, nu am gresit, intentionat am scris Poetul cu majuscula) iar eu le-am recitat copiilor si celor prezenti "Repetabila povara". Rezultatul? La sfarsit toti aveau lacrimi in ochi si au venit sa imi spuna ca le-am incalzit sufletul!
Este, cred eu, esential SA SIMTI, SA TRANSMITI, SA DARUIESTI fara rezerve, sa muncesti sustinut, sa le creezi obiceiuri de care sa nu se poata descotorosi usor (de ex. obiceiul de a citi) si abia apoi sa te gandesti la performanta.
In primul rand, eu doresc sa le deschid orizonturile, sa vada lucrurile frumoase, sa-i invat sa descopere adevaratele valori ale limbii si literaturii noastre, sa invete din dragoste, din pasiune, nu din frica sau de sila ori din obligatie.
Acesta este punctul meu de vedere in ceea ce priveste "PERFORMANTA". Cred ca a performa inseamna mai intai a ridica un elev slab la un nivel acceptabil! Am tot respectul pentru colegii mei invatatori care duc o munca de Sisif pentru a corecta neajunsurile, "handicapurile" cu care multi copii vin din familie, lucruri elementare care le lipsesc din cei sapte ani elementari. A-l invata sa-si duca manuta la gura cand stranuta sau cand tuseste, este din punctul meu de vedere O PERFORMANTA!
E simplu sa faci performanta cu clase de copii exceptionali, dar e mult mai greu sa iei o clasa de un nivel slab sau mediu si sa o faci sa ajunga la un nivel acceptabil!
Asta e parerea mea!
Va multumesc pentru rabdarea cu care m-ati citit!