Ăncă de prin 2004 s-a încercat să se desfăşoare activitatea de perfecţionare a cadrelor didactice, o dată la 5 ani, conform Legii învăţământului. Fiecare a făcut în fel şi chip şi a obţinut mai nimic. Asta din cauza celor de deasupra noastră la nivel de judeţ. Creditele sunt nişte puncte care se obţin dacă urmezi anumite cursuri. Ele se obţin dacă au aviz ministerial. Eu am făcut mai multe cursuri prin CCD în ultimii 5-6 ani şi, neştiind "cum şi cu ce se mănâncă", m-am hrănit cu punctele (creditele) găsite în gaura unui covrig. Alţii au mai rupt câte o bucăţică din colacul lui, dar, precum şoarecii, pe furate; în general acei care erau erau bine informaţi, dar nu cu ştiinţa didacticii, ci cu cunoştinţe nedidactice-băgăreţii.
Cei mai vârstnici, înainte de 1989, ne perfecţionam prin Liceele pedagogice sau Universităţi o dată la 5 ani, în mod obligatoriu, combinând periada de perfecţionare cu obţinerea definitivatului, gradelor II şi I sau urmând universităţi. Le făceam înghiţindu-le şi pe nemestecate, dădeam examene la fiecare disciplină, aproape ca la definitivat şi primeam note. Ăn 1992 mi-am dat gradul I, dar de atunci am uitat că mai sunt astfel de cursuri. La drept vorbind ele sunt bune, dar costă bani şi timp. Acum sunt presiuni, dar nu s-a pus bine pe roate activitatea, ci aş cum spuneam, pe "apucate". Cred că ele vor fi obligatorii în perspectivă şi necesare. Depinde cine, cum şi când le vor organiza şi vor fi de valoare în "marea concurenţă" care se apropie să ne dea săruturi, între care unele vor fi şi otrăvitoare!... Perfecţionări facem şi prin comisiile şi cercurile pedagogice, dar la care unii participă asudând şi alţii asudă participând! Păcat că nu sunt şi ele
puctate ! Ar trebui, dar acei care asudă şi nu cei care fug de ele.
Anul trecut a apărut Ord.MEdCT, 541 / 8.03 (căutaţi-l pe
www.edu.ro) care face precizări clare, temeiuri legale şi metodologii. Judeţele care au luat aspectul în serios, printre care şi al meu, Neamţ, au făcut acest pas.
Personal particip la un astfel de curs organizat de ISJ Neamţ prin Universitatea "Al.I.Cuza" din Iaşi, Facultatea de Psihologie şi Ĺtiinţe ale Educaţiei, DPPD (Direcţia Pentru Perfecţionare Didactică). Am început în ianuarie şi facem cursuri până în martie (sâmbăta şi duminica), iar acum în vacanţă în fiecare zi. Avem un orar întocmit de Universitate, iar cursurile sunt la Curriculum, Didactică şi specialităţi (română, matematică, cun. mediului). Educatoarele, învăţătorii şi profesorii sunt astfel grupaţi şi participă în oraşele, bine alese, după zone. Se deplasează numai cei din mediul rural, dar deplasările trebuie, probabil, decontate. Cheltuielile sunt făcute de către MEdCT. Ăn perspectivă, nu ştiu ce va fi, dar e foarte greu să te deplasezi la un centru universitar. Avem ce învăţa, credeţi-mă! Finalizarea se face prin portofolii individuale, adunate apoi pe specialităţi. Se fac notări cu calificative. Sunt trei module ( Curiculum etc.) şi se desfăşoară pe parcursul a 100 de ore (nu am timp să dau toate detaliile). La fiecare modul obţinem 30 de credite. Acum am ales Modulul I,curriculum. Ăn vară sau toamnă voi face modulul II şi apoi pe al III-lea. Ĺi, am scăpat! Urmează alţii... Profesorii sunt admirabili. Combină prelegerile cu lucrări practice, în care, cu excepţia înţelegerii unor termeni pe care-i utilizăm, dar nu am ştiut cum să-i ordonăm în demersurile noastre didactice, ne descurcăm foarte bine ca practicieni. Ĺi schimburile de opinii dintre noi sunt de bun augur. De unde la început puteam să ne retragem, unii solicită să se înscrie, dar e prea târziu pentru această serie. La sfârşit vom primi diplome de la universitate după modelul celor de studii. Hazlie chestie: ne întâlnim cei care mai avem puţini ani până la pensie. Avem răgaz să depănăm multe amintiri, foşti colegi de liceu, şi mai vârstnici, dar şi mai tineri, în general cei cuprinşi între 40 şi aproape 60 de ani. Ne vedem tot cu inimi tinere, tot frumoşi, unii pe alţii, dar pe noi înşine nu ne vedem decât în oglindă, care de fiecare dată minte! Chiar şi numai pentru asta şi tot merită făcute cursurile, dacă sunt organizate în judeţele noastre, iar la concurenţă nu me mai gândim prea mult! Ce-i de făcut?! Luaţi legătura cu inspectoratele şcolare şi "Bateţi fierul cât e cald!"
Vă doresc să aveţi parte de finalizarea lor, de aprecierea pe care o meritaţi, de putere, curaj şi răsplată a muncii măcar la nivel occidental, pentru că ştiu că sunteţi îndreptăţiţi. Suntem oare la început de mileniu III ?
Cu respect, Romel din Piatra-Neamţ