Concursurile scolare

Din experienta dvs, respundeti in ce masura concursurile scolare aduc o contributie la progresul invatarii in clasa

Intr-o mare masura
108
30%
Intr-o masura moderata
145
41%
Intr-o mica masura
64
18%
Nu aduc progres
26
7%
Nu aduc progres, dimpotriva, aduc mari diferente de nivel
15
4%
 
Voturi totale : 358

Concursurile scolare

Mesajde emil » 20 Oct 2008, 23:27

Deschid acest topic pentru a discuta despre concursurile scolare, mai mult sau mai putin oficiale, contributia lor la progresul scolar.
Topicul va fi expus timp de 10 zile pe toate subforumurile didactic.

Rog sa va expuneti punctul de vedere.

Va multumesc
Emil Onea
Avatar utilizator
emil
Site Admin
 
Mesaje: 2737
Membru din: 22 Oct 2003, 23:10
Localitate: Focsani

Despre concursuri

Mesajde sorinborodi » 21 Oct 2008, 00:41

Problema concursurilor scolare a fost dezbatuta si ras-dezbatuta si bine s-a facut,niciodata nu vom putea analiza tema pe toate fatetele ei.Ce mi se pare important:

Vestea buna:concursurile sunt bune pentru elevi,le mentine treaz spiritul de competitie,care nu poate fi decat benefic.Emulatia naste valoare.

Vestea trista:de realitatea descrisa mai sus au luat cunostinta o sumedenie de fundatii,SRL-uri,puse pe capatuiala.Se profita in cel mai negustoricesc mod posibil de dorinta copiilor (si a parintilor !) de a se angrena in competitii.

Solutie propusa:sa evitam concursurile "cu taxa".Fiti siguri ,cineva profita ,iar noi, profesorii,devenim niste veritabili "agenti comerciali".Spiritul competitiv poate fi intretinut si pe alte cai,mult mai putin costisitoare.Se pot organiza,de exemplu,concursuri in cadrul scolii.Sau concursuri intre scoli.Sau concursuri "on line",pe internet.Costurile ar fi minime in aceasta varianta.Practic,nule.
https://sorinborodi.ro
Avatar utilizator
sorinborodi
 
Mesaje: 306
Membru din: 30 Oct 2006, 22:06
Localitate: Dej jud.Cluj

Concursuri şcolare

Mesajde berciu » 21 Oct 2008, 00:47

Cu tot respectul pentru domneavoastră. Depinde de tematica concursului, dacă este organizat sau nu în cadrul unui proiect, dacă este sau nu avizat de Inspectoratul Şcolar Judeţean al unităţii ce organizează concursul. Sunt concursuri care se organizează fără ştirea ISJ-uli şi care nu au o continuitate în cadrul unei tematici şi atunci nu văd eficienţa ( probabil schimb de " idei" între şcoli, dar.. sunt concursuri organizate la nivel naţional sau inernaţional care au scopuri şi obiective bine definite care urmăresc fixarea deprinderi, abilităţi, cunoştiinţe, care sunt benefice în primul rând copiilor ( atunci când lucrările sunt realizate numai de copii - fără ajutorul părinţilor sau cadrelor) precum şi cadrelor atâta timp cât există seriozitate, competiţie. Trebuie să recunosc că în ultimul timp se cam aleargă după puncte pentru întocmirea unor dosare dar... ce să facem, cine este de vină că pentru depunerea unui dosar pentru salariu de merit, gradaţie, etc. se cer puncte şi iar puncte. Mai reflectăm dacă este sau nu bine să organizăm atâte concursuri şi poate se va face o selecţie, clasificare sau de ce nu poate trebuie ca fiecare concurs să îndeplinească anumite condiţii. Dumneavoastră cred că sunteţi în măsură să găsiţi o soluţie şi noi să încercă să o luăm ca atare sau să o îmbunătăţim.
Vă mulţumesc că existaţi şi mai putem colabora.
Cu respect,
Ionel Stela
Ionel Berciu Stela
berciu
 
Mesaje: 50
Membru din: 04 Feb 2007, 20:39

Mesajde emil » 21 Oct 2008, 08:18

Parerea mea.
1. Nu este importanta oficializarea unui concurs ci calitatea lui. Oficializarea "ajuta" mai ales pe cei care vor doar puncte. Nu "avizul" ministerului da calitatea. Veti vedea in aceste "avize" ca MECT nu isi asuma niciun fel de obligatie legata de actiunea avizata.
2. Un concurs este bun, daca antreneaza pe toti elevii clasei, fara restrictii si discriminari.
3. Odata solicitate taxe de la elevi, concursul respectiv devine discriminatoriu si conduce la ideea ca participantii trebuie neaparat sa fie recompensati... iar cadrele didactice sa obtina...puncte!
4. Se vehiculeaza ideea ca parintii cer participarea copiilor lor la concursuri sau chiar elevii insisi. Parintii si elevii se comporta asa CUM II EDUCAM NOI si cum ii facem sa inteleaga ce inseamna un invatamant util pentru copii lor.
5. Concursurile si discriminarile descrise mai sus la clasele I+IV si gradinita le consider total nepermise. Rog a se vedea care sunt obiectivele invatamantului, care trebuie sa fie efectele asupra elevului, ce competente trebuie sa capete el.

numai bine,
Emil Onea
Avatar utilizator
emil
Site Admin
 
Mesaje: 2737
Membru din: 22 Oct 2003, 23:10
Localitate: Focsani

Re: Despre concursuri

Mesajde resdoi » 21 Oct 2008, 17:33

sorinborodi scrie:[....]Vestea buna:concursurile sunt bune pentru elevi,le mentine treaz spiritul de competitie,care nu poate fi decat benefic.Emulatia naste valoare.[color=red][....]

"spiritul de competitie" trebuie in primul rand sa respecte principiul egalitatii sanselor, altfel competitia devine o apriga lupta pentru suprematie in care cel mai important lucru este locul in ierarhie indiferent de modul in care s-a obtinut . Astfel de competitii ar avea ca finalitate incurajarea coruptiei , ceea ce de fapt se si vede in realitate .
Avatar utilizator
resdoi
 
Mesaje: 15
Membru din: 17 Oct 2008, 17:16

Concursuri...

Mesajde constantin_obreja » 21 Oct 2008, 23:12

Concurs si egalitatea sanselor mi se pare un nonsens! Daca exista, concursul este pentru a discrimina, adica a alege pe cei care pot ceva mai bine decat ceilalti! Si atat! Sa nu intelegem prin discriminare doar partea negativa: discriminare nu insemna ura, decat daca-i dam o conotatie persuasiva! Cred ca trebuie sa insist: in orice domeniu, in orice aglomeratie de fiinte (oameni, animale, insecte, plante, microbi etc.) exista concursuri prin care unii se dovedesc mai .. ceva decat ceilalti si devin, temporar, lideri! Pana cand apare un nou turneu, o noua competitie.
Concursurile sunt bune ca idee, dar nu ca mod de organizare de cand au aparut ... banii europeni si punctele de .. prezentare! Nu concursurile sunt de vina, (veti vedea ca daca pe strada sunt doi copii ei incerca sa faca ceva ca sa-si dovedeasca unul altuia ca e mai bun la ceva, deci au spiritul competitiei innascut) ci legile care le guverneaza! Unele n-au nicio lege (nu-i nicio problema!), altele sunt oficiale si supravegheate de diverse firme si/sau institutii private, altele au girul MECT sau avizul acestuia. Copiii nu simt diferenta; pentru ei e un munte pe care trebuie sa se catere cat mai sus! De ce? Unii din placere, altii impinsi de parinti sau profesori/invatatori.
Daca nu vom mai avea concursuri, vor mai fi cele patru puncte necoplanare care sa ne ridice din plan? Dincolo de micile smecherii (care nu trebuie uitate si iertate!), trebuie sa nu uitam ca progresul unei natii se realizeaza prin elita ei si aceasta trebuie pregatita, cultivata si rasplatita asa cum se cuvine.
Numai bine,
Avatar utilizator
constantin_obreja
 
Mesaje: 214
Membru din: 16 Mai 2006, 13:07

Cred in competitia scolara!

Mesajde cobelea » 21 Oct 2008, 23:21

Se vorbeste despre alt ceva.
Ultima oară modificat de cobelea pe 25 Oct 2008, 23:39, modificat 1 dată în total.
cobelea
 
Mesaje: 29
Membru din: 10 Oct 2007, 09:07

Re: Concursuri...

Mesajde resdoi » 21 Oct 2008, 23:30

constantin_obreja scrie:Concurs si egalitatea sanselor mi se pare un nonsens! Daca exista, concursul este pentru a discrimina, adica a alege pe cei care pot ceva mai bine decat ceilalti! [......]

da, dar pentru orice concurs trebuie asigurata egalitatea sanselor . Daca unul concureaza pe Mertzan si altul pe Dacie, egalitatea sanselor nu este respectata :P
Daca nu se poate realiza acest principiu, concursul nu mai este o competitie loiala , ci o lupta pentru suprematie in care "faulturile" de tip mita, coruptie, furt, abuz, escrocherie, minciuna,....sunt chiar incurajate :P
Avatar utilizator
resdoi
 
Mesaje: 15
Membru din: 17 Oct 2008, 17:16

Mesajde ivangabriela » 22 Oct 2008, 13:55

Din cate imi mai aduc eu aminte, desi poate m-am uzat prea tare lucrand in invatamant, statul garanteaza gratuitatea invatamantului. Chiar si in Constitutie gasim ceva prevederi clare in legatura cu acest aspect, dar si cu egalitatea de sanse... Oare MEC nu ar trebui sa intervina in stoparea acestor "concursuri"? Sau, poate, in virtutea legii, ar trebui ca MEC sa asigure achitarea acestor "taxe de participare" la concursuri din bugetul propriu pentru toti elevii care doresc sa participe si atunci egalitatea de sanse ar avea un sens. Sa vedeti cati elevi ar participa atunci, multi dintre ei dorindu-si chiar si acum, dar neavand posibilitatea materiala... Plus ca, daca ma gandesc mai bine, toate aceste taxe si plati, in prezent fara factura si in consecinta neimpozabile, dar si ilegale, ar putea intra in legalitate si ar deveni purtatoare de profituri si impozite in mod evident. Offf! As avea multe de comentat in legatura cu concursurile acestea!!! Ma opresc doar aici, din respect pentru efortul financiar al parintilor si din respect pentru efortul intelectual al copiilor.
Muzica ofera un suflet universului, aripi mintii, zbor imaginatiei si viata oricui - Platon :idea:

http://gabriela-copiiimeidragi.blogspot.com/
ivangabriela
 
Mesaje: 196
Membru din: 28 Aug 2006, 20:33

Mesajde nora45o » 22 Oct 2008, 17:00

Respectand proportiile (in cazul de fata, criteriul varstei) imi exprim opinia in legatura cu impactul acestor concursuri asupra prescolarilor (desi ma repet, acest subiect fiind discutat si pe alte topicuri). Competitia, in sine, mobilizeaza si motiveaza copilul, la orice varsta. Chiar si prescolarul isi poate aprecia limitele si recunoaste dreptul celuilalt la un premiu (loc) mai bun, daca "a trait" momentele concursului. Cand, insa, copilul rezolva sarcinile unei fise, implicandu-se emotional si asteptand recompensarea efortului sau, el percepe absenta recompensei ca pe un esec ce-l va demotiva si-i va diminua increderea in sine. La ultimul astfel de concurs la care au participat 15 dintre copiii grupei, o singura fetita a castigat o papusa. Toti ceilalti copii, al caror punctaj era mai mic cu 1-3 puncte,( copiii stiu sa citeasca punctajul si sa diferentieze), au respins orice explicatie pt. absenta vreunui alt premiu (mai putin valoros) si pentru ei. O astfel de experienta, repetata, ar putea deforma perceptia copilului asupra corectitudinii lumii adultilor. Printr-o coincidenta bizara, aceste concursuri s-au inmultit si au degenerat odata cu "implementarea" salariile si gradatiile de merit. Pot presupune ca, daca acestea din urma n-ar mai exista, ca o consecinta logica s-ar autodesfiinta si concursurile!
nora45o
 
Mesaje: 35
Membru din: 10 Dec 2007, 20:37

Mesajde nora45o » 22 Oct 2008, 19:20

Respectarea principiului egalitatii sanselor este anulata de taxele ce conditioneaza participarea la concursuri: din (sa zicem) 29 de copii, doar o treime au parinti ce-si pot permite achitarea acestor taxe. Sa mai adaugam vreo cativa care nu rezista presiunii copiilor. Restul parintilor...?! Dar sa-i lasam pe parinti, sa-i lasam si pe copiii care participa la concurs. Stiti ce privire are un copil ce priveste de pe margine cum colegii lui rezolva o fisa, visand la un premiu( altul decat o diploma!) pe care, cel mai probabil, nu-l va primi. El, cel de pe margine, nu poate nici macar sa viseze la un premiu.
nora45o
 
Mesaje: 35
Membru din: 10 Dec 2007, 20:37

Vantul de toamna salbatica....

Mesajde constantin_obreja » 22 Oct 2008, 20:28

nora45o scrie:Respectarea principiului egalitatii sanselor este anulata de taxele ce conditioneaza participarea la concursuri: din (sa zicem) 29 de copii, doar o treime au parinti ce-si pot permite achitarea acestor taxe.

Imi cer scuze autorului randurilor de mai sus ca l-am ales pe el, puteau fi multi altii care aveau aceeasi voce! Stimati colegi: concursul nu este pentru anumite procente din clasa, grupa, scoala! Concursul este pentru depistarea si formarea ELITEI, adica pentru cei care ne vor conduce maine si ne vor da pensiile prin munca lor! Cum putem vorbi de 30% dintr-o clasa cand, in mod normal, 2-5 copii au un suflu competitiv suficient de dezvoltat pentru a fi aruncati ... in valuri! Formarea lor, ca potentiali concurenti, poate fi creata in fiecare clasa, grupa, scoala, prin organizarea de diverse concursuri GRATUITE. Atunci avem de unde sa alegem, alegem ceea ce este semnificativ si competitiv in momentul respectiv, in functie de obiectivele concursului, gasim eventuali sponsori pentru stimularea celor BUNI dar fara posibilitati materiale, ii trimitem la concurs si ... tragem concluziile: MERITA sa NU? Participantii pot fi altii, nu mereu aceeasi: si MUTU mai tipa cateodata pe banca de rezerve a Nationalei Romaniei!!!! Nu sunt un organizartor de concursuri, nu pledez pentru concursuri DE ORICE FEL, dar sunt unele concursuri care trebuie TRATATE CU RESPECT! Cat respect arata unele respectabile concursuri fata de elevi si/sau profesori (a se vedea raportarea la programa scolara), asta e alta problema; uneori stau si ma intreb daca nu cumva un premiant (din ciclul gimnazial!!!) de la un concurs renumit (nu dau nume!) n-ar putea intra la Facultatea de matematica cu ceea ce stie in acel moment! Ca sa nu mai vorbim de alte facultati! (Scuze??!)
Numai bine,
Avatar utilizator
constantin_obreja
 
Mesaje: 214
Membru din: 16 Mai 2006, 13:07

O simpla sugestie

Mesajde cobelea » 22 Oct 2008, 20:40

Se vorbeste despre altceva
Ultima oară modificat de cobelea pe 25 Oct 2008, 23:39, modificat 1 dată în total.
cobelea
 
Mesaje: 29
Membru din: 10 Oct 2007, 09:07

Mesajde emil » 22 Oct 2008, 21:01

Excelente, pertinente observatiile colegei nora45o. Afacerile de tip smart, canguru, olimpiadelecunosterii, piticot etc, in care se percep taxe de la elevi ca sa intre ...in concurs, mi se par incalcari flagrante ale legii, ale deontologiei didactice, ale igienei scolare(timpul), ale ... etc.
Am spus ca sunt discriminatorii pentru ca un elev poate plati, altul nu, pentru ca ele nu urmaresc nicidecum progresul scolar ci o lupta absurda pentru o pozitie intr-un clasament mecanic, fara scopuri, obiective, etc.
Cum este posibil sa antrenam elevi de 4-9 ani in aceste lupte fara nicio finalitate, fara niciun castig educational in afara de ambitii si BANI.
Ma uit inapoi cu manie la afacerea liderilor din asociatia invatatorilor cu SRL-ul ce sta in spatele unei afaceri concurs. Ma intreb, aceia sunt oameni? Sunt pedagogi? Sunt adevarati lideri? Au ei capacitatea profesionala sa decida in numele a sute si mii de oameni ca scolile, invatatorii, elevii, au nevoie sa se inregimenteze in asemenea afaceri necurate?
Ma intreb si de ce oficialii din MECT isi pot permite sa incheie parteneriate cu afaceri de genul canguru, care duc competitii pe banii parintilor in scolile de stat gratuite?
In toata aceasta exagerare a activitatilor extracurriculare fara sens, in timpul afectat orelor la catedra, mai credem noi ca se mai face invatamant de calitate? .... Mai credem in cei ce se plang ca programul elevilor este exagerat, ca programele sunt supraaglomerate?
Domnului constanti_obreja. Va respect ideile, competitiile (nu concursurile) pe anumite abilitati sunt bune, daca ne gandim bine la finalitati, daca ii ajutam pe toti copiii sa se remarce cu ceva, pentru ca fiecare OM poate sa performeze, poate sa fie bun intr-un domeniu!
E bun a si competitia, eu insumi ma ocup si stimulez asa ceva ( www.infoeducatie.ro ), dar facuta rational si respectand dreptul copiilor de acces la educatia normala, garantata prin constitutie, respectand particularitati de varsta, stimuland pe cei care au abilitati deosebite intr-un domeniu, fara sa-i afectez pe ceilalti si, de ce nu, stimuland prin lucruri deosebite accesul catre domenii practice. Cineva spuna ca performanta Nadiei Comaneci are cea mai buna valorificare daca lumea de rand face gimnastica pentru sanatatea proprie....
Buna si observatia cu sarabanda punctelor si diplomelor.
Va trebui sa intervenim ca sa se schimbe sistemul de evaluare a cadrului didactic, instrumentele de masura sa se refere in primul rand la ceea ce face la clasa, la "performanta" de duce un elev de la nota 5 la nota 7, sau de la satisfacator la bine...


Va multumesc de interventii, asteptam si altele
Numai bine,
Emil Onea
Avatar utilizator
emil
Site Admin
 
Mesaje: 2737
Membru din: 22 Oct 2003, 23:10
Localitate: Focsani

competitia la gradinita

Mesajde omega » 23 Oct 2008, 20:41

Nu ma pot pronunta pentru alte niveluri, dar parerea mea sincera in ceea ce priveste competitia la prescolari este ca nu aduce nimic bun. Am studiat prea putina psihologie la liceul pedagogic facut pe vremea de trista amintire. Acum avem acces la informatie si din cate am citit m-am convins ca din p.d.v. psihologic competitia la varste fragede este in detrimentul dezvoltarii copilului. Unii psihologi aduc argumente faptului ca pana la aprox. 10 ani copiii nu ar trebui implicati in competitie cu altii. Orice comparatie trebuie sa se faca doar raportata la rezultatele personale anterioare. Copiii nu au discernamant, sufera enorm cand sunt depasiti de altii. Este falsa parerea ca ei sunt in stare sa inteleaga ca altii au rezultate mai bune, de fapt ei percep ca ceilalti "sunt mai buni". De aici rezulta neincrederea in fortele proprii, pierderea respectului de sine. Asa se dezvolta credintele irationale ce pot duce ulterior la esec scolar, la abandon sau chiar la depresii...
Pe de alta parte nu inteleg cum pot participa TOTI copiii din grupa/clasa la aceeasi competitie atata vreme cat fiecare copil este diferit, are alte aptitudini, prefera anumite activitati sau obiecte la care poate excela. Un concurs are ratiunea de a/i clasifica pe cei mai buni dintr-un domeniu. Ce sanse egale poate avea un elev foarte bun la matematica cand concureaza la pictura, literatura sau orice altceva in afara de mate? Pai concursurile cu plata de obicei au un amalgam de sarcini din domenii diferite la care nu-mi dau seama ce clasament se poate obtine... :roll: haideti sa-i lasam pe copii sa-si traiasca linistiti copilaria, sa le apreciem fiecare achizitie, orice progres cat de mic, nu sa le schilodim sufletele... :oops:
omega
 
Mesaje: 90
Membru din: 25 Feb 2007, 13:42

Următorul

Înapoi la Limba şi literatura română

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 8 vizitatori

cron