INFORMAŢII GENERALE
Denumirea proiectului: MÄRŢIĹOR DE SUFLET ROMĂNESC
TIPUL DE EDUCAŢIE ĂN CARE SE ĂNCADREAZÄ:
EDUCAŢIE PENTRU DEZVOLTARE PERSONALÄ, EDUCAŢIE ECOLOGICA
TIPUL DE PROIECT: NAŢIONAL
UNITÄŢI APLICANTE :
ĹCOALA CU CLASELE I â VIII SCÄRIĹOARA, com. CISLÄU jud. BUZÄU
Strada Scărişoara Nr. 4 , Telefon-FAX : 0238553135
e-mail : scoalascarisoara@yahoo.com
ĹCOALA CU CLASELE I â VIII SCÄRIĹOARA - STRUCTURA BUDA- CRÄCIUNESTI
G.P.N. SCÄRIĹOARA
G.P.N. BUDA â CRÄCIUNEĹTI
G.P.N. BÄRÄĹTI
Ĺcoli din ţară care doresc să se implice
INIŢIATOR PROIECT : Inst. GHEORGHE MIHAELA
ECHIPA DE PROIECT:
Inst. IONELA PETROĹEL
Inst. MIHAELA GHEORGHE
Inst. AURELIA MOLDOVEANU
Inst. MIHAI MIHAELA â LAURA
Educatoare - DRAGOMIR EUGENIA â G.P.N. Scărişoara
ARGUMENT
An de an sărbătoarea de 1 Martie ne readuce speranta, optimismul, credinţa în mai bine şi spor la toate. Din încleştarea frigului cu razele soarelui, a întunericului cu lumina, după ultimele zvârcoliri din zilele babelor, învinge viata, primăvara, soarele.
Acest triumf al reînvieri si regenerării nu putea fi invocat decât prin Martisor-pe care îl dăruim celor dragi la âcap de primăvarăâ.
Ĺnurul alb şi roşu cu o amuletă(bănuţ, o scoică) îl legau părinţii la mâna copiilor, îl daruiau flăcăii fetelor, îl shimbau fetele între ele cu sens de urare de noroc, de sanatate ca âargintul curat, ca piatra de râu, ca scoica din apeâ.
Mărţişorul dăruit în zorii primei zile din Martie se purta 9-12 zile, uneori chiar până la vederea primului pom înflorit, apoi se atârna de ramurile înflorite, crezându-se că tot astfel va fi şi anul celui care l-a purtat.
Sunt frumoase traditii româneşti de mărţişor pe care nu am vrea să le lăsăm să piară! Ĺi ne-am gandit că un bun început ar putea să fie derularea cestui proiect.
De noi depinde în cea mai mare parte ca acest proiect să-şi atingă scopul. Reuşita activităţilor propuse se leagă direct de alegerea strategiilor didactice adecvate, îmbinarea metodelor expozitive cu cele activ â participative, care să ducă la realizarea produselor dorite cu întregul colectiv de elevi.
Tema â Mărţişor de suflet românescâ,nu se înscrie numai în cadrul obiectului abilităţi practice,ci este mult mai complexă deoarece vine cu o provocare în faţa elevilor, şi anume:este lansată provocarea de a se implica afectiv şi efectiv în realizarea temei, în căutarea şi sortarea materialelor necesare, în culegerea de informaţii şi curiozităţi referitoare la tema aleasă.
Proiectul propus nu atinge doar obiective care se înscriu în sfera educaţiei estetice, ci şi a celei morale şi ecologice, dat fiind faptul că elevii vor oferi mărţisoarele realizate, femeilor pe care le vor găsi la Slujba de Duminica în dimineaţa zilei de 1 Martie, dar şi celor pe care le vor întâlni în drum spre biserica şi la întoarcere. Latura de educaţie ecologică a proiectului se va reflecta in realizarea unor felicitări utilizând materiale refolosibile, felicitări ce vor fi oferite mămicilor, bunicilor, dar şi femeilor întâlnite pe strada în timpul marşului cu caracter ecologic ce va fi organizat în data de 8 Martie 2009.
SCOPUL PROIECTULUI:
Dezvoltarea capacităţii de valorizare si păstrare a tradiţiilor lăsate de înaintaşi referitoare la mărţisor de mărţişor, contribuind la dezvoltarea experienţei practice a elevilor din şcolile aplicante, prin implicarea acestora in acţiuni placute şi constructive;cultivarea dorinţei de a trai intr-un mediu curat.
OBIECTIVE GENERALE:
Dezvoltarea respectului pentru valoarile umane ale culturii româneşti;
Dezvoltarea respectului pentru valorile tradiţionale ale creaţiei populare;
Dezvoltarea simţului artistic şi a spiritului practic;
Cultivarea dorinţei de a proteja si înfrumuseta mediul înconjurător.
OBIECTIVE SPECIFICE:
Culegerea şi valorificarea unor informaţii menite să păstreze şi să duca mai departe tradiţiile şi obiceiurile legate de mărţişor.
Stimularea iniţiativei şi creativităţii;
Implicarea responsabilă a elevilor în acţiuni de protejare a mediului prin colectarea şi atribuirea de noi utilităţi unor obiecte;
Stimularea şi promovarea capacităţilor creatoare ale elevilor prin organizarea de expoziţii;
Stimularea şi promovarea capacităţilor creatoare ale elevilor prin organizarea de expoziţii;
Realizarea la nivelul şcolii a unor activităţi cultural â artistice de omagiere a fiinţelor care ne-au dat viaţă.
DURATA : FEBRUARIE â MARTIE 2009
ORGANIZAREA PROIECTULUI:
ďť Ăncheierea protocolului de colaborare între iniţiatorii proiectului şi colaboratorii de lucru;
ďť Aprobarea proiectului de catre I.S.J. Buzău;
ďť Popularizarea proiectului în şcolile din judeţ şi din ţara ( prin trimiterea , prin intermediul presei, postarea proiectului pe www.didactic.ro );
ďť Ănscrierea şcolilor pe baza unei fişe de participare;
ďť Derularea activităţilor propuse;
ďť Organizarea festivităţii de premiere;
ďť Evaluarea proiectului;
ďť Expedierea de diplome şi CD-uri(conţinând imagini din timpul derularii proiectului expozitia şi festivitarea de premiere)
MODALITÄŢI DE EVALUARE
INTERNÄ
ďť Constituirea unei echipe de monitorizare ( echipa de proiect);
ďť Depistarea şi remedierea disfuncţionalităţilor care pot apărea în funcţionarea proiectului;
ďť Chestionare care să vizeze interesul copiilor pentru activităţile propuse;
ďť Ănregistrarea lucrărilor realizate de fiecare elev prin consemnarea unor simboluri(ghiocei, zambiluţe etc.) şi acordarea de diplome atunci când a acumulat un anumit număr de simboluri;
ďť Analiza produseler activităţilor;
ďť Discuţii cu elevii şi cu parinţii;
ďť Observarea sistematică a elevilor;
ďť Acordarea unor diplome pentru :creativitate, originalitate, ingeniozitate, cel mai frumos mesaj adresat mamei, cel mai sugestiv mesaj ecologic etc;
ďť Analiza activităţilor individuale şi de grup;
ďť Observarea comportamentelor elevilor sau grupurilor de elevi în timpul desfăşurării activităţilor din cadrul proiectului;
ďť Portofoliile elevilor cuprinzând fişe de informare şi documentare independentă;
ďť Grupuri de discuţii cu elevii â schimburi de opinii;
ďť Grupuri de discuţii cu cadrele didactice â schimburi de opinii şi experienţă pentru o gestiune cât mai concisa şi mai eficientă a acţiunilor;
ďť Realizarea unei expoziţii cu materialele realizate în şcoala şi primite din ţară , expoziţie finalizată cu premii pe secţiuni.
EXTERNÄ
ďť Chestionare pentru elevi care să reflecte atitudinea acestora faţă de modalităţile de organizare şi desfăşurare a proiectului;
ďť Chestionare pentru cadrele didactice şi părinţi care să reflecte opiniile acestora în legătură cu acţiunile desfăşurate pe parcursul derularii proiectului;
ďť Măsurarea /înregistrarea utilizării resurselor materiale legate de acţiunile desfăşurate : timpul necesar, activităţile, în ce măsură echipamentele si resursele şcolii sunt utilizate(calculatoare, lecturile necesare, accesul la internet)
REGULAMENT
Proiectul de adresează preşcolarilor, elevilor, învăţătorilor şi profesorilor care doresc să participe impreună cu elevii la activităţi extracurriculare în perioada februarie â martie 2009, calendarul activităţilor fiind următorul:
ďť 1 â 15 februarie â înscrierea ;
ďť Legenda mărţişorului; tradiţii de mărţişor â 16 â 17 februarie;
ďť Realizarea mărţişoarelor şi a felicitărilor â 18 â 20 februarie 2009;
ďť Expedierea lucrarilor împreună cu un plic A4 timbrat ( pentru expedierea diplomelor) â pâna pe 23 februarie â data poştei;
ďť Oferirea de mărţişoare la biserica din localitate/cartier â 1 Martie 2009;
ďť Organizarea marşului cu caracter ecologic şi oferire de felicitari pe strazile localităţii â 8 Martie 2009
Fiecare cadru didactic poate participa cu 5 mărţişoare şi 3 felicitări care vor fi trimise până cel târziu 23 februarie , data poştei, împreună cu un plic A4 autoadresat, timbrat , pentru expedierea diplomelor.Fiecare lucrare va fi insoţită de fişa (vezi anexa......) care va cuprinde unmatoarele date:
ďť numele instituţiei
ďť numele şi prenumele elevului
ďť clasa, învăţătorul
ďť enumerarea materialelor folosite pt. realizarea lucrării;
ďť scurt proces tehnologic
Felicitările vor fi însoţite de aceeaşi fişă si vor avea scris de mană, pe faţa felicitării, in partea de sus/jos un scurt mesaj ecologic.
Tuturor participanţilor lise acordă diplome de participare la proiect.La ambele secţiuni( mărţişoare şi felicitări ) vor fi acordate premii pentru:originalitate, ingeniozitate, creativitate, dar şi pentru mesajele transmise de felicitari( atât cele pentru mămici, cât şi cele ecologice)
Persoane de contact:
âş inst. Gheorghe Mihaela â mihaelagheorghe30@yahoo.com
âş inst. Moldoveanu Aurelia - aureliamoldoveanu10@yahoo.com
âş scoalascarisoara@yahoo.com
Ănscrierea se va face la una din adresele de contact, precizându-se următoarele:
ď numele şi adresa instituţiei
ď clasa, învăţătorul
ď numărul de elevi
ď date de contact (număr de telefon, adresă de email)
Inspector de specialitate, Director,
Prof. Paula Mihai Inst. Ionela Petroşel
[/b]