Am urmarit cu interes dezbaterea privind uniformele scolare. Am citit tot firul de doua ori, pentru a ma asigura ca n-am ratat chestiunea care ma interesa in primul rind: "De ce?". Mai precis: care sunt argumentele care pledeaza pentru introducerea unei uniforme scolare (la nivel de scoala)? Se vizeaza scopuri educationale bine precizate, care pot fi apoi evaluate?
Am gasit doua feluri de argumente "pro":
(a) Evitarea discriminarii pe criteriul statutului social.
(b) Decentza.
Argumentele "contra" au fost slab reprezentate si destul de subtirel argumentate. Sintetizez:
(a) Libertate de expresie.
As mai adauga o observatie personala (empirica, recunosc): elevii nu agreaza uniformele. Sper ca nu voi supara pe nimeni daca voi admite ca si eu sunt impotriva obligativitatii uniformei scolare. (am peste 40 de ani, nu sunt cadru didactic)
Parerea me este ca argumentul pro (a) nu rezista la observatie mai atenta. Exista nenumarate alte elemente care subliniaza situatia materiala a familiei din care provine elevul, incepind de la telefonul mobil si player-ul MP3 pina la (eventual) masina din care coboara in fata scolii. Pe de alta parte, elevii se intilnesc si in afara scolii si oricum afla ce este de aflat.
Aceste lucruri nu pot fi "mascate" si nici nu trebuie mascate, deoarece marcheaza absenta segregarii scolare pe criterii sociale. Atita vreme cit scoala ii trateaza in mod egal (!), pericolul aparitiei "complexelor" este minor. De regula, extravagantele si excesele ostentative sunt taxate de majoritate si, in cea mai mare parte, lucrurile se rezolva de la sine. Infinit mai grave sunt situatiile cind chiar scoala (sau profesorii) practica un tratament discriminatoriu.
Aspectul legat de costuri este si el inselator. De foarte multe ori uniformele fie costa mai mult decit echivalentul "civil", fie compromisul in favoarea unui pret scazut conduce la o calitate inacceptabila. Ma refer la liceu, pentru ca la nivel mai jos mai intervin si alte aspecte (uniformele trebuie schimbate pe masura cresterii copilului, degradarea e mai rapida etc).
S-a ridicat la un moment dat si chestiunea "complexelor" profesorilor, dar am indoieli in privinta seriozitatii problemei. Profesorii si elevii nu concureaza pe acelasi segment al pietei vestimentare si... sa fim seriosi, e chestiune ce tine de atitudine si nu de pret.
Argumentul pro (b) este ceva mai alunecos. Limitele decentei (ca si cele ale "bunului gust") sunt greu de definit si variaza in functie de multi factori. Intr-o vreme cand vederea gambei unei doamne era rezervata doar "alesilor", decolteul abisal al acelorasi doamne le-ar trimite in zilele noastre direct la sectia de politie. Pina si limitele nuditatii s-au modificat radical (topless pe plaja va deveni probabil norma, nu exceptia) iar piercing-ul este considerat acceptabil. Este discutabil in ce masura pantalonii scurti sau 3/4 se incadreaza in limitele decentei sau nu. Mai trebuie tinut seama si de faptul ca atitudinea in privinta sexualitatii s-a schimbat mult in ultima perioada si ca scoala nu poate concura cu MTV (nici la noi si nici aiurea).
Una peste alta, cred ca un "dressing code" rezonabil ar putea fi mai eficient decit impunerea unei uniforme. Prin "rezonabil" inteleg ca setul minimal de norme sa fie negociat intre scoala si elevi (fara sa incarce prea mult regulamentul scolar, care oricum pare un cod penal in miniatura). Prin "eficienta" ma refer aici la ameliorarea atitudinii fata de scoala a elevilor (care mi se pare una din problemele majore ale sistemului romanesc de invatamint).
Acestea au fost aspectele oarecum practice legate de uniformele scolare obligatorii. Ar mai fi si citeva chestiuni mai teoretice, dintre care unele au fost schitate pe parcursul discutiei, dar cred ca oricum mesajul meu este deja prea lung.
Inainte de a incheia, cred ca merita sa amintesc ca problema uniformelor scolare este dezbatuta si pe alte meleaguri. Diferenta este ca acolo interesul principal se indreapta spre efectele asupra elevilor si nu spre disconfortul vizual al profesorilor (scuze - a fost o mica rautate).
Diana
ps: As vrea sa va semnalez (doar) doua lucrari extrem de interesante:
(1) The Effects of Student Uniforms on Attendance, Behavior Problems, Substance Use, and Academic Achievement (
http://www.members.tripod.com/rockqu/uniform.htm)
Autorii (David L. Brunsma and Kerry A. Rockquemore) sunt de la departamentul de sociologie a Universitatii Notre Dame (Indiana, SUA). Rezumatul:
"Recent discourse on public school reform has focused on mandatory uniform policies. Proponents of such reform measures emphasize the benefits of student uniforms on specific behavioral and academic outcomes. This research empirically tests the claims made by uniform advocates using 10th grade data from The National Educational Longitudinal Study of 1988. Our findings indicate that student uniforms have no direct effect on substance use, behavioral problems or attendance. A negative effect of uniforms on student academic achievement was found. These findings are contrary to current discourse on student uniforms. We conclude that uniform policies may indirectly affect school environment and student outcomes by providing a visible and public symbol of commitment to school improvement and reform."
(o scurta observatie: "empirically" inseamna doar ca studiul nu porneste de la considerente teoretice. Metodele statistice folosite sunt solide si rezultatele sunt interesante.)
(2) School Uniforms: The Raging Debate (Darlene Williams)
Finalul:
"Uniforms are a band-aid solution to a very deeply flawed education system. We, as adults, spout platitudes to our children, such as "It is who you are on the inside that counts," and then we tell them "because you are wearing the wrong color you are not worthy of an education." In a culture where diversity is a point of pride, can we justify this sort of intolerance? History will likely show uniforms to be an educational fad utilized by school districts seeking a visible, quick fix to a long-term problem. In the meantime, our students will continue to pay the price for the whims of those who decide policy. These are serious times demanding serious solutions for our children, not appearance changing, divisive schemes based in conjecture and theory that can divide communities and destroy freedoms. In light of the lack of positive empirical research results, costly potential legal challenges, and enforcement abuses, perhaps mandatory school uniforms in our public schools are not a viable tool with which to help fix our limping educational system. Our children deserve educators and administrators who are guided by facts and sound educational methods. We cannot afford to allow our schools to be used as laboratories and our children to be used as guinea pigs for new questionable fads founded in vanity and based on supposition."