Unul din elementele reformei Marga consta in evaluarea prin calificative la claseie I-IV. Sistemul este contestat de multe cadre didactice nu fara temei: nu asigura o evaluare nuantata, avand 4 trepte (I, S, B, FB) in loc de 10, dar are un avantaj considerabil: favorizeaza munca in echipa. In 1999, la un an dupa introducerea sistemului de apreciere cu 4 trepte s-a introdus o a cincea: E, dar a primit foarte repede un statut special.
Pe clasa a V-a, elevul trece la sistemul de evaluare cifric, trecere care, nu de putine ori, ii creeaza disconfort, uneori chiar suferinta; de exemplu, inca nu realizeaza diferenta dintre 9 si 10; pentru el e FB. Pe undeva e normal. Clasa a cincea face parte din acelasi ciclu curricular cu clasele a III-a si a IV-a, clase in care evaluarea este cea prin calificative. Deci notele:
-fie se introduc notele de pe clasa a III-a, clasa a III-a fiind inceputul ciclului de dezvoltare
-fie se introduc in clasa a VII-a, aceasta fiind prima din cadrul ciclului de observare si orientare
Introducerea calificativelor de pe clasa a III-a ar permite o apreciere mai nuantata , dar ar favoriza concurenta in defavoarea muncii in echipa; e un lucru bun? E ceva rau? Greu de zis. Si in prezent, sunt destule cadre didactice care ar dori sa apeleze la notarea cifrica inca din primul an de scoala. Personal, as opta pentru introducerea notarii cifrice incepand cu clasa a VII-a cand varsta elevilor permite intelegerea unei aprecieri mai exacte.