de AurelianC76 » 07 Noi 2008, 01:14
Voi prezenta cateva argumente pro si cateva dificultati intalnite in predarea continuturilor din aerobic. Acestea pot apare in prima parte sub forma unui complex dfg pe fon d muzical, cu elemente si structuri simple
Ăn ceea ce priveşte motivele introducerii aerobicului în şcoală subliniez următoarele argumente:
1.Are influenţe care se manifestă în:
-plan fizic: creşterea tonificităţii şi troficităţii musculare,asigurarea unui raport optim între masa musculară şi stratul de ţesut adipos-controlul şi menţinerea unei greutăţii corporale optime,optimizarea dezvoltării fizice la vârsta pubertară prin stimularea proceselor de creştere şi păstrarea armoniei fizice între nivelul de dezvoltare al masei musculare şi talie pe de-o parte şi aproprierea indicilor funcţionali de cei somatici,determină formarea reflexelor atitudinale corecte şi creşterea preciziei mişcărilor prin dezvoltarea percepţilor spaţio-temporale (simţul kinestezic),contribuie decisiv la scoaterea în evidenţă (modelarea)a unor anumite regiuni/părţi corporale care au prezentat âdefecteâ vizibile (depuneri de ţesut adipos,muşchi insuficient dezvoltaţi conturaţi/tonifiaţi),etc.
-plan fiziologic:activarea metabolismul lipidic şi glucidic în sensul arderii grasimilor şi eliminarea produşilor rezultatii în urma reacţilor de oxido-reducere tisulară;perfecţionează aparatul cardio-vascular , perfecţionează funcţia respiratorie şi ajută circulaţia sangvină,mai ales circulaţia venoasă(folosirea poziţiilor răsturnate),are efecte asupra tuturor proceselor metabolice stabilizând şi eficientizând activitatea tuturor viscerelor şi glandelor endocrine,reglează tensiunea arterială (corectează hipertensiunea arterială) etc.
-plan psihologic:dezvoltarea creativităţii, combaterea stresului rezultat din activităţile intelectuale,fizice,dezvoltă voinţa , dorinţa de autodepăşire , duce la recâştigarea încrederii de sine,stare de emulaţie,înlatură stresul şi efectele depresiilor,stăpânire de sine-autocontrol...
-plan estetic:dezvolta,menţine şi corectează tinuta corporala în mişcările simple ,complexe ,se aproprie gestul corporal de artă prin realizarea mişcărilor cu o mare expresivitate,amplitudine,corectitudine , ritmicitate şi uşurinţă.
2. Gimnastica aerobică constituie un mod util şi plăcut de petrecere a timpului liber, acţionând compensatoriu împotriva sedentarismului, a supraalimentaţiei şi suprasolicitării psihice şi fizice, tot mai răspândite în ultimul timp.
3. Constituie un mijloc modern şi atractiv care satisface nevoile actuale si de perspectiva a tinerei generaţii pentru mişcare, capacitând-o cu deprinderi motrice, dezvoltând calităţile motrice de bază şi combinate, simţul estetic privind propria mişcare, ţinuta, aspectul fizic, etc.
4 Motivaţia dezvoltării fizice armonioase, perfecţionării capacităţii motrice şi modelării corpului în vederea menţinerii sau îmbunătăţirii sănătăţii constituie atu-ul de bază care trebuie stimulat lecţie de lecţie în vederea îmbunătăţirii propriei imagini, eliminării inhibiţiilor şi întăririi încrederii în forţele si posibilităţile individuale, respectiv pentru stimularea iniţiativei şi creativităţii elevilor.
5. Aerobicul constituie un mijloc eficient de promovare a imaginii şcolii la nivelul comunităţii prin echipele de majorete sau în cadrul Serbărilor şcoliisau a celor prilejuite de âZiua copiluluiâ, et.
Greutăţile privind predarea conţinuturilor din aerobic , fitness-aerob sau sport aerobic sunt legate în principal de:
- mentalitatea profesorilor, posibilităţile tehnico practice si teoretice privind predarea si eficienţa acestor conţinuturi în cadrul orelor de educaţie fizică;
- mentalitatea şi atitudinea elevilor, care privesc această disciplină cu reticenţă fie ca urmare a unei capacităţi motrice reduse, fie din cauza nivelului scăzut al culturii fizice sau din lipsa motivaţiei;
- baza materială improprie si lipsa de iniţiativă a profesorilor;
- indispoziţia subiecţilor pentru depunerea unui efort mediu spre submaximal de durată, lipsa ritmului în mişcări, a capacităţilor coordinative şi nivelului slab de dezvoltare al mobilităţii articulare;
- numărul mare de ore care trebuie alocat tehnicii de bază favorizează apariţia rutinei şi scăderii interesului ( mod de combatere â diversificarea claselor de aerobic predate, folosirea unor metode didactice moderne, folosirea unor materiale sportive atractive, dezvoltarea motivaţiei elevilor privind necesitatea practicării exerciţiilor fizice mai ales în scop profilactic dar şi recreativ, etc.);
- lipsa unor competiţii sau întreceri oficiale, cu finalitate cel puţin la nivel judeţean;
- numărul mic de ore de educaţie fizică â predarea aerobicului nu trebuie să se facă în detrimentul jocurilor sportive sau a celorlalte conţinuturi, chiar dacă există puţine opţiuni de grup la nivelul claselor.