Diseminare stagiu de formare Comenius - Paris, iulie 2011

Despre ce facem noi in scoala: proiecte, colaborari, activitati inedite

Diseminare stagiu de formare Comenius - Paris, iulie 2011

Mesajde mitinama » 25 Iul 2011, 16:20

Diseminare stagiu de formare Paris – Franţa

prof.Mihaela Niculae – Scoala Nicolae Titulescu Constanţa

In urma unei aplicaţii pentru programul sectorial Comenius 2.2.Mobilităţi individuale ( Apelul European 2011) înregistrată la ANPCDEFP , am obţinut o bursă , cu finanţare complementară din Programul Lifelong Learning şi respectiv Schema de susţinere finanţată de FSE prin Programul Operaţional Sectorial de Dezvoltare a Resurselor Umane 2007-2013 . Tema cursului de formare pentru care am solicitat acordarea grantului este Le Jardin, monument vivant. Pédagogie du patrimoine des jardins en Europe , iar stagiul este coordonat de Association Paysage et Patrimoine sans frontière , fiind de fapt un proiect multilateral în care sunt implicaţi Centre de Recherche en Arts Visuels Université Paris 1 , Les services pédagogiques des musées Orangerie, Musée national Histoire Naturelle din oraşul Paris, Librairie des jardins France.
Scopurile declarate le-au constituit construirea unei culturi comune europene prin cunoaşterea şi respectarea reciprocă a culturilor, păstrându-le diversitatea şi identitatea ; identificarea de mijloace şi demersuri didactice concrete de formare interdisciplinară, cu integrarea tehnologiilor informatice şi schimbul de bune practici în domeniu. Intregul program de formare se bazează pe concepte comune precum : transversalitatea în învăţarea despre grădină prin percepţie senzorială (deci ceea ce percepem cu propriile simţuri când ne aflăm în mijlocul unei gradini – ce vedem, ce auzim, ce simţim când pipăim, când atingem o plantă ) ; prin creaţie artistică şi literară (cum surprindem prin desen, prin colaj sau prin versuri ori proză aspecte ale unei grădini ) ; prin recurs la memorie , la primele reprezentări fără a neglija demersul ştiinţific şi cercetarea documentară ; prin folosirea oglinzii, caleidoscopului, ramelor cu diferite forme, a aparatului de fotografiat, a tehnologiei informatice . Se stimulează imaginaţia pentru a cupla achiziţia progresivă a cunoştinţelor şi a deprinderilor prin diferite discipline care acoperă conceptul de patrimoniu european al grădinilor. Cursul , reunind formabili din mai multe ţări ale U.E.(România, Spania, Italia) , a propus cinci zile de formare în limba franceză, în diferite locaţii propice învăţării : Musée du Moyen-âge , Jardin de Cluny, Jardin de la Butte Montmartre, Musée de Versailles, Musée de la Vie Romantique, Museum National d’Histoire Naturelle, Jardin des Tuileries, Musée de l’Orangerie, Librairie des jardins şi, în final, Maison Associative de la Formation .
Apreciez că un astfel de curs este util oricărui profesor care înţelege că uneori este posibil şi necesar să scoatem copiii din clasă şi să-i punem în situaţia de a învăţa în mijlocul naturii.Ne poate fi util doar un spaţiu verde din curtea şcolii, unde elevii să poată explora senzorial natura , să-şi noteze ceea ce văd, ce aud, ceea ce ating, sentimentele sau stările pe care le trăiesc ( este o metodă propusă de formatoarea Aline Rutily, metodă numită carnetul din grădină ) , adică acele cuvinte care le trec prin minte în momentul în care percep vizual, auditiv, olfactiv, tactil elementele unei grădini sau spaţiu verde. De asemenea, se pot face asocieri între versuri sau tablouri în proză citite de elevi şi elementele naturale explorate, sau pot exprima prin desen ori colaj şi artă fotografică experienţa trăită , re-creând mediul înconjurător în raport cu propria sensibilitate. Astfel de activităţi sprijină elevii în efortul lor de dezvoltare a abilităţilor de comunicare expresivă în scris şi oral ; le stimulează atenţia şi canalele senzoriale ; le incită curiozitatea şi imaginaţia creatoare ; favorizează cooperarea între elevi, socializarea, comunicarea interpersonală ; le întăreşte încrederea în sine şi poate reduce eventuale stări anxioase. In acelaşi timp, aceste activităţi educative care valorizează inteligenţa emoţională, permit formarea unui comportament responsabil faţă de problematica protejării mediului, a grădinilor, mai ales în contextul actual al urbanizării excesive în detrimentul spaţiilor verzi ; permit modelarea personalităţii prin interiorizarea valorilor estetice şi dezvoltarea conştiinţei apartenenţei la spaţiul cultural european ; pot susţine manifestarea de atitudini ocrotitoare faţă de grădini ca patrimoniu cultural , ca elemente definitorii ale spiritualităţii unei comunităţi , ca spaţii de contemplaţie şi creativitate.
Aceasta este o diseminare a unui curs din programul LLL – Comenius , nu reprezintă punctul de vedere oficial al Comisiei Europene sau al ANPCDEFP şi nu poate obliga în niciun fel cele două instituţii.
mitinama
 
Mesaje: 1
Membru din: 02 Dec 2010, 20:54

Înapoi la Activitati scolare

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 0 vizitatori

cron