DISEMINARE CURS PARIS - LE “GRAND TOUR” EN EUROPE

Despre ce facem noi in scoala: proiecte, colaborari, activitati inedite

DISEMINARE CURS PARIS - LE “GRAND TOUR” EN EUROPE

Mesajde adria01 » 12 Apr 2011, 19:41

PROGRAMUL DE INVATARE PE TOT PARCURSUL VIETII –LIFELONG LEARNING PROGRAMME - LLP -
SUBPROGRAMUL COMENIUS
CURSUL DE FORMARE: COPY OF LE “GRAND TOUR” EN EUROPE: ART, PAYSAGE, JARDINS, CREATIVITE, INNOVATION
PARIS, FRANTA
Stimati colegi,
În perioada 14 - 18.03.2011 am participat la cursul de formare continua intitulat LE GRAND TOUR EN EUROPE : ART, PAYSAGE, JARDINS, CREATIVITE, INNOVATION, organizat de catre ASSOCIAZIONE LABORATORIO DEL CITTADINO ONLUS , la Paris, In Franta.
Obiectivele cursului.
Cursul a fost conceput pentru profesori, educatori, formatori care doresc să descopere şi sa –si îmbunătăţeasca profesiunea prin dobândirea, in timp de o săptămână de studiu şi experimentare, a unei metode eficiente de învăţământ: cercetare-actiune-formare, in cadrul tradiţiei europene Grand Tour, care a găsit la Paris, in Franta, unul din locurile sale preferate.
Numeroase personalităţi, oameni de ştiinţă, artişti, scriitori, au lăsat în fiecare ţară europeana, urme pretioase ale geniului lor, ale sensibilitatii lor si ale spiritului epocii lor.
Categoriile de călătorie şi de descoperire reprezinta cele mai bune momente de confruntare cu natura şi cultura locurilor si peisajelor. Călătoria fizică devine ocazia pentru o calatorie intelectuala, afectiva, în artă, ştiinţă şi istorie pentru a spune cu ajutorul imaginilor şi textelor, tulburatoarea experienta " transversala " în locurile cruciale ale culturii europene.
Cursul a urmarit să evidenţieze, în special, importanţa sufletului locului, a geniului locului, şi legătura foarte veche intre umanitate, locul de origine si rezidenta, intre timp si istorie, intre traditie si memorie, categorii pe care realitatea virtuala încearcă să le erodeze treptat.
Metodologia cursului.
Cursul a alternat sesiuni teoretice, vizite, seminarii şi activitati practice urmănd tema « calatoriei » un concept de foarte veche si nobila traditie, care invită şi facilitează la "descoperirea" de frumuseţe în diferenţe printr-o abordare interculturală, spaţială şi temporală.
Activităţile au variat de la istoria artei la literatura, botanica, de la istorie la traditiile locale. Această metodă a condus la crearea unui parcurs didactic construit pe participare. Toţi participanţii au putut aprecia, prin urmare, valoarea abordarii pedagogice a unei metode de invatare net transversală in abordare , care educă privirea pentru a surprinde valorile pozitive ale interacţiunii culturale, exersand in acelasi timp, productia de documentare si sensibilitate artistica pentru a stimula crearea de legături directe între indivizi şi teritorii.
Această metodă a oferit cadrelor didactice un instrument important, atât în termeni de conţinut şi cunoştinţe, cat si in termeni de cunoastere si salvare a patrimoniului cultural si de mediu , consolidand dezvoltarea de proiecte de parteneriat şi schimbul de practici comune în ceea ce priveşte protecţia peisajului european şi istoriile sale.

Inaintea plecarii, spre locul de desfăşurare al stagiului de formare, am intreprins urmatoarele activitati de pregatire :
Am intocmit prezentari computerizate de tipul PowerPoint despre Romania, prin evidentierea principalelor aspecte legate de culturalitate/interculturalitate si obiective istorice, artistice, stiintifice, mai importante, despre regiunea si orasul in care locuiesc, am prezentat obiectivele culturale in antiteza Trecut - Prezent, am evidentiat institutii de cultura si arta, de patrimoniu cultural si de mediu din Romania, am prezentat de asemenea institutia in care-mi desfasor activitatea, personalitati romane care au calatorit, trait si creat la Paris, care au vorbit despre Romania si despre Regiunea Oltenia de Sud Vest, cum sunt Constantin Brancusi si Emil Cioran.
Am achizitionat tutoriale cu continut de predare a limbii franceze pentru Nivelul I (Incepatori) si II (avansati) punandu-mi la punct criteriile de conversatie in limba franceza;
Am studiat materialele excelente, trimise de catre organizatorii cursului, inainte de participarea la curs, cu cel putin 2 luni inainte.
Am elaborat prezentarile Power Point, am scris articole, am pregatit carnetul de calatorie, aparatul de fotografiat, camera de luat vederi, mapa cu matrerialele primite si cele elaborate de mine.
Am tinut cont de cerintele organizatorilor aducand si cateva materiale de prezentare cu specific romanesc, fise pedagogice, texte, studii, pe care le-am expus alaturi de ceilalti participanti.
La initiativa mea proprie si, am achizionat tutoriale de invatare de tipul manualelor cu CD-uri de prezentare pentru Nivelul I si II, « Invatarea limbii franceze in 20 de minute», am lucrat si am realizat fise pedagogice cu dictionarul francez LAROUSSE MICRO, prin care am acoperit aspecte legate de : conversatia uzuala in limba franceza, reguli gramaticale, expresii uzuale, conversatia specifica in diferite situatii: Educatie interculturala, Intalniri de grup, calatorie, vizite in teren, Tururi ale obiectivelor vizitate, intalnire de proiecte, obiective culturale, istorice, geografice ale Europei si Parisului, ceremonii.
Cursul a beneficiat inca de la deschidere de prezenta unor factori de educatie si cultura din Paris, am vizitat si cercetat universitati, muzee si case memoriale, conferentiari, care au punctat aspecte despre sistemul educational francez, despre arta, istoria, geografia, cultura, patrimoniul cultural si de mediu ale Parisului si ale Europei. Am realizat obiectivele cursului prin activitati bogate in continut si forma: pregătire individuală, sedinte de grup, conferinte, seminarii, ateliere de lucru, folosirea ICT, prezentări video, excursii, vizite, tururi ale Parisului, Senei, pe jos si tururi ale principalelor obiective artistice, istorice, culturale, stiintifice din Paris.
Cursul a punctat aspecte legate de interculturalitate, impartasirea experientelor educative ale fiecarei tari participante la program: Italia, Romania, Germania, Bulgaria, s-a axat pe vizite in teren la vestigiile prestigioase, grandioase ale Parisului, pe studiul individual al cursantilor, pe cercetare si documentare intensa, cu privire la obiectivele artistice, istorice, culturale, pe veritabile tururi ale Centrului "Orasului Lumina", ale faimoasei gradini „Jardin des Plantes”, ale Gradinii Botanice, Gradinile Gilles Clément si Patrick Blanc, pe promenade lungi, pe jos, pe cheiurilor Senei, pe vizitarea locurilor celebre, monumentelor, muzeelor, obiectivelor culturale, artistice, stiintifice, de patrimoniu cultural si de mediu, national si international din Paris, pe demersuri lingvistice, pe prezentari teoretice, stiintifice ale principalelor obiective educative din Paris, muzee, monumente, case memoriale, peisaje arhitecturale si naturale. Au fost desfasurate ateliere interculturale, workshop-uri cu privire la insusirea, si implementarea metodologiei cursului, cu privire la atingerea obiectivelor cursului. S-au discutat propunerile de proiecte viitoare: multiculturale, bilaterale, regio, vizite de studiu. S-au folosit de fiecare data metode ICT in prezentare, s-au folosit instrumente de lucru: carnetul de lucru, aparatul de fotografiat, camera de luat vederi, mapa de lucru cu fise pedagogice, harti, agenda si creion, fiecare participant a prezentat impresii si creatii - prezentari video cu imagini reprezentative si inovative, proiectii de proiecte viitoare in comun, „tous ensemble”, cum ne spunea mereu organizatoarea cursului, ne-am impartasit impresiile, observarile, cercetarile sub forma unor discutii de tip „Brainstorming” si sub forma lecturarii studiilor, eseurilor, reflectiilor.
Stagiul a reuşit să ma aducă în contact direct cu oameni noi din 4 tari europene, Italia, Romania, Germania, Bulgaria, cadre didactice cu performante in domeniul pedagogic, cultural, lingvistic, informatic, in domeniul proiectelor si programelor europene, in domeniul culturii si civilizaţiei Europei, ce a suferit multe influenţe, păstrându-şi totuşi specificul şi identitatea. Cursul m- a adus in contact cu istoria, obiceiurile şi cultura europeana, cu peisajele superbe, cu magnificele gradini si parcuri ale Parisului, cu cheiurile si podurile Senei, cu arta, istoria, literatura marilor Muzee: Carnavalet, Victor Hogo, Quai de Branly, unde am parcurs, intro vizita -conferinta, o calatorie traversand culturile lumii, d’Orsay, un muzeu national pluridisciplinar, Muzeul Ville de Paris, L'Orangerie, Palais-Royal, Grand Palais, cu celebrele piete Marais si Bastiliei, Vosges, Concorde, Chàtelet. Cursul m-a adus in contact cu diversitatea culturală şi lingvistică a celor 4 nationalitati participante la curs si cea a tarii gazda – Franta, limba in care s-a desfasurat cursul si in care am ascultat prelegerile doamnei profesor-organizator al cursului, Mariella Morbidelli, limba in care am ascultat conferintele academice, prin care ni s-a prezentat cultura Europei intr-un mod didactic, prin care ni s-au îmbogăţit cunoştinţele legate de educaţia interculturală şi capacitatea de comunicare şi interrelaţionare cu ceilalţi participanţi, lucru care ne va ajuta in plan profesional, in relatia cu scoala, colectivul ei, comunitatea locala, în abordarea unor strategii de acceptare a diversităţilor culturale cu scopul de a oferi şanse egale tuturor copiilor.
Am retinut in mod deosebit frumusetea didactica a mesajului doamnei Morbidelli de a calatori pentru a aduna in bagajele mintii si ale sufletului invatatura pentru noi si pentru elevii nostri, pentru comunitatea locala, sub forma unor achizitii intelectuale: cunostinte, observatii, notite, fise pedagogice, texte, in limbile europene ale participantilor la curs si in special in limba franceza, limba principala a cursului. Retin in mod deosebit insistentele doamnei profesor organizator, Mariella Morbidelli, de a realiza la un nivel superior, la o calitate excelenta, obiectivele cursului, de a intelege in profunzime Metodologia cursului si de aplica Metoda didactica Recherche – Action – Formation. Admir in calitate de dascal, sedintele de discutii de la sfarsitul programului zilnic, adevarate ore de curs, in care ne expuneam impresiile, observatiile si cercetarile, temele de studiu, documentare si meditatie la care eram trimisi noaptea tarziu, dupa ce ajungeam acasa, la hotel, franti de oboseala unor tururi lungi, in fascinantele locatii Pariziene, mai mult sau mai putin cunoscute, extrem de relevante pentru tematica si domeniile cursului, foarte bine alese, si eram determinanti sa facem exercitii de creatie: texte si imagini, produse in urma vizionarii pe teren, a Peisajului, Culturii, Limbii, Civilizatiei Pariziene. Apreciez si admir tenacitatea si forta de magistru al sefei noastre de curs, un adevarat model de formator, un creator de Scoala Europeana.
Am dobândit o altă viziune despre promovarea educaţiei europene prin interculturalitate si am inteles ca aceasta nu trebuie redusă la un act de acceptare, ci trebuie ridicată la un nivel ridicat de respectare şi înţelegere, de colaborare, cooperare şi promovare a valorilor naţionale în contextul european.
Am constientizat ca trebuie insusita, de catre toate cadrele didactice, de la orice nivel, capacitatea da a comunica în mai multe limbi, fapt care duce la o lărgire a orizontului, la înţelegerea superioară a problematicii Europei contemporane şi oferă posibilitatea culegerii de informaţii utile şi aplicabile la nivel profesional şi personal.
Pentru instututia mea cursul a reprezentat o dubla oportunitate: rezultatele au intarit mentinerea contactelor cu participantii la program, au rezultat din nevoile specifice ale institutiei mele si cat si din solicitarea organizatorului de curs, Din proprie iniţiativă, cat si din propunerile colegilor am planificat activităţi de învăţare la distanţă, contacte e-mail cu formatorii, auto-evaluare a lecţiilor predate după activitatea de formare efectuată, retea de contacte cu ceilalţi participanţi si implementarea de noi proiecte Comenius - parteneriate, vizite de studiu in viitor.
In continuarea proiectului, voi incerca pe cat posibil sa ajustez metodele si impresiile, dobandite la curs, in activitatea mea de predare, la clasa. Voi incerca sa introduc metoda invatata la curs si proiectele noi, pe care le voi initia, in curriculum. Voi mentine legatura cu ceilalti participanti la curs. Voi utiliza la orele de curs cu elevii metodele si impresiile dobandite in cadrul stagiului, voi reliefa aspectele legate de interculturalitate si voi crea un Optional de Limba franceza.
Am creat un JURNAL, pe care il voi publica in curand.
Grantul a fost finantat din fonduri Comenius si FSE.
Multumesc pe aceasta cale Comisiei Europene si Agentiei Nationale pentru Programe Comunitare in Domeniul Educatiei si Formarii Profesionale, pentru oportunitatile oferite cadrelor didactice si ii invit pe toti colegii mei sa aplice pentru bursele Comenius (http://www.llp-ro.ro).
Prof. Elena Dobrinoiu, Gradinita cu Program Prelungit nr. 1- Ramnicu Valcea
adria01
 
Mesaje: 3
Membru din: 19 Mai 2007, 13:47

Înapoi la Activitati scolare

Cine este conectat

Utilizatorii ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat şi 0 vizitatori

cron